Liderazgo educativo y retos de la educación superior en el siglo XXI: hacia la visión y la acción

Authors

  • Ana Monge Universidad Nacional, Costa Rica

DOI:

https://doi.org/10.15359/ree.2003-4.5

Abstract

In this article, we are developing some ideas and proposals for an educational leadership exercise in order to assume higher education´s main challenges in the XXI century. In this reflection we are taking into consideration the universities´commitments in the construction of more fair and equitable societies according to its necessities and demands in a historical moment distinguished by globalization and scientific technological development. Therefore, we have to emphasize the permanent links between education and economic and social development; besides, we take back some of the ideas presented at the higher education world conference in 1998, which evidenced the implications of the main challenges that education faces in the XXI century. For that reason it is of vital importance, a type of leadership that responds effectively to those challenges through belligerent, participative and precise actions.

Author Biography

Ana Monge, Universidad Nacional

References

Aguilar, M. La Misión del al Universidad Latinoamericana ayer y hoy.

Revista Ciencias Sociales. XLII (83) 23-35.

Alfaro, G. (Compilador) Universidad Nacional. Maestiía en Educación (20001) Compendio de Lecturas. Curso de Liderazgo Académico. Heredia. Costa Rica.

Banco Interamericano de Desarrollo (1994). A la búsqueda del siglo XXI: Nuevos caminos de desarrollo en Costa Rica.

Castro I. ( 1997) El pragmatismo Neoliberal y las desigualdades educativas en América Latina. Revista Mexicana de Sociología. 49 (3) 189-205.

Colegio de Licenciados y Profesores en Letras, Filosofía, Ciencias y Artes ( 1996). Desafíos de la educación costarricense en la fonnación del ser Humano para la sociedad del Nuevo Siglo. En Memoria II Congreso Nacional de Educación.

Diario Reflexivo Curso Liderazgo. (2001) Notas Personales: Construyendo un Concepto Heredia, C.R.

Fisher, R. Sharp Alan. ( 1999). El Liderazgo Lateral. Bogotá, Colombia:

Grupo Editorial Norma.

Grinberg J. (1999). Desafíos y Posibilidades para el Futuro de la Educación. El Papel del Docente Líder. Eduforum @utdt. eduConferencia

Hadad,W.D. La Globalización de la Economía: Repercusiones en la Educación y en la Formación de Competencias. Revista Perspectivas, Vol. XXVII N. l, marzol997.

Sarramona J. (1997). Fundamentos de Educación. Madrid, España; Editorial CEAC S.A.

Torres, R. ( 1999).Nuevo Rol docente: Que modelo de formación, para que modelo educativo. Revista Paraguaya de Sociología. Año36 N. 105 Mayo-Agosto 1999, p.7-28

Tunnermann ,C (1998). Transformación de la Educación Superior: Retos y Perspectivas. Heredia ,Costa Rica, Editorial Universidad Nacional.

UNESCO. Conferencia Mundial sobre Educación Superior. La Educación

Superior en el Siglo XXI. ( 1998) París, Francia.

Weiler, H (1996) ¿ Porqué fracasan las reformas? La política educativa en Francia y en la República Federal de Alemania. En Revista Universidad Futura. 2 (4) 34-44.

Published

2003-06-30

How to Cite

Liderazgo educativo y retos de la educación superior en el siglo XXI: hacia la visión y la acción (A. Monge , Trans.). (2003). Revista Electrónica Educare, 4, 63-75. https://doi.org/10.15359/ree.2003-4.5

Issue

Section

Journal Articles (Peer Reviewed Section)

How to Cite

Liderazgo educativo y retos de la educación superior en el siglo XXI: hacia la visión y la acción (A. Monge , Trans.). (2003). Revista Electrónica Educare, 4, 63-75. https://doi.org/10.15359/ree.2003-4.5

Comentarios (ver términos de uso)