Planeamiento en el Jardín Infantil

Authors

  • Ana Polanco Hernández Universidad de Costa Rica, Costa Rica

DOI:

https://doi.org/10.15359/ree.2003-4.9

Abstract

This article includes some strategies that can be helpful for didactics planning oriented to favoring integral development for initial level children. It also considers several options for an integral attention of children for the whole preschool stage, from zero to six years approximately, as well as some teacher characteristics necessary for teaching at this level.

Furthermore, the article discusses three phases required for classroom planning: diagnosis and adaptation, development and closing. Finally, it proposes three planning models, considering development tasks, objectives and goals.

Author Biography

Ana Polanco Hernández, Universidad de Costa Rica

Es Bachiller y Licenciada en Educación Preescolar, Magíster en Planificación Curricular de la Universidad de Costa Rica. Ha realizado trabajo directo con niños preescolares por 17 años, de los cuales 12 fueron en el ciclo Preescolar de la Escuela Nueva Laboratorio de la Universidad de Costa Rica. Se desempeña como Profesora en la Escuela de Formación Docente, Facultad de Educación, Universidad de Costa Rica.

References

Cerdas, Polanco y Rojas. (2000). El proceso educativo de los niños del Grupo Interactivo II: Guía Pedagógica. Tesis de Maestría. Universidad de Costa Rica

Cobos, P. (1997). El desarrollo motor y sus alteraciones. Manual práctico para evaluarlo y favorecerlo. Madrid, España: Ediciones Pirámide.

Corrales , G. (2000). Exploremos el cerebro infantil la conformación de los circuitos neoronales momentos críticos. En: Memoria IV Simposio Educación Preescolar. (2000): CD Rom.

Denies, C. (1992) Didáctica del nivel inicial. Buenos Aires. Argentina:

Editorial El Ateneo.

Erikson, E ( 1976). Infancia y sociedad. Buenos Aires. Argentina: Editorial Homé.

Hernández R. y Rodríguez S. (1996). Manual operativo para la evaluación y estimulación del crecimiento y desarrollo del niño. San José Costa Rica: Editorial Universidad Estatal a Distancia.

León, A. T. (1998). "El maestro y los niños. La humanización del aula".

San José. Costa Rica: Editorial de la Universidad de Costa Rica.

Ministerio de Educación Pública. (1996) Programa de Estudios. Ciclo de Transición. Educación Preescolar. San José, Costa Rica.

Ministerio de Educación Pública. (2000). Programa de Estudio. Ciclo

Materno Infantil. San José Costa Rica.

Peralta, V. (1996). El Currículo en el Jardín de Infantes. (Un análisis crítico) Santiago. Chile: Editorial Andrés Bello.

Universidad de Costa Rica. Sección de Preescolar. (1996). Plan de Estudios Bachillerato en Educación Preescolar. San José, Costa Rica.

Published

2003-06-30

How to Cite

Planeamiento en el Jardín Infantil (A. Polanco Hernández , Trans.). (2003). Revista Electrónica Educare, 4, 123-137. https://doi.org/10.15359/ree.2003-4.9

Issue

Section

Journal Articles (Peer Reviewed Section)

How to Cite

Planeamiento en el Jardín Infantil (A. Polanco Hernández , Trans.). (2003). Revista Electrónica Educare, 4, 123-137. https://doi.org/10.15359/ree.2003-4.9

Comentarios (ver términos de uso)