Educación formal: ¿rompiendo o perpetuando mitos?
DOI:
https://doi.org/10.15359/ree.9-2.4Abstract
Explanation of the historical and social conditions that have led formal education to far from dispelling the myths and stereotypes on the treatment of gender issues and female position perpetuate these situations and legitimate certain practices through the use of biased textbooks, teaching materials and curriculum practices.
References
Alvarado, Rosalinette y otros (2003) Mundo Ciencia. San José: Eduvisión. "Balance sobre la equidad de género en la Universidad de Costa Rica". Disponible en www.ucr.ac.cr. 2005
Barrios, Rosa y Gutiérrez, Ivannia (1990) Modelos de Género y Sexismo en los Libros Escolares de Primaria. Managua: UNIFEM.
Beauvoir, de Simone ( 1987) El Segundo Sexo. Buenos Aires: Ediciones Siglo XX.
Bemardini, A. (1985) La Educación Actual en sus Fuentes Filosóficas. San José: EUNED.
Bemstein, B. (1975) La Estructrura del Discurso Pedagógico. Madrid: Morata.
Calvo, Yadira (1984) Literatura, Mujer y Sexismo. San José: Editorial Costa Rica.
Calvo, Yadira (1990) La Mujer por la Palabra. Heredia: Editorial Universidad Nacional.
Ciencias 8 Serie Hacia el Siglo XXI (1998) San José: Editorial Costa Rica.
Durán, J. (1983) La Perspectiva Conservadora. Año l. Volumen l. Pp. 30-48. Argentina: Feminaria Editora.
Flores Ochoa, Raquel ( 1994) Hacia una Pedagogía del Conocimiento. Bogotá: McGraw Hill Interamericana, S.A.
Freire, Paulo (1996) Pedagogía de la Autonomía. Madrid: Siglo Veintiuno Editores, S.A.
Freud, S. (1967) Obras Completas. España: Espasa-Calpe.
Gallon, Fabienne (2002) Extra 1. Madrid: Ediciones SM.
González, Mirta (2000) El Sexismo en la Educación. San José: Editorial de la Universidad de Costa Rica.
Hemández, Gloria (2001) Tobogán J. San José: Grupo Editorial Norma.
Lozano, Irene (1998) Lenguaje Femenino, Lenguaje Masculino. Madrid: Editorial Minerva.
Marx, K. (1970) Contribución a la Crítica de Economía Política. Madrid: Corazón Editor.
Monge, Raquel y otros (2002) Leer y Pensar 8. San José: Editorial Santillana.
Mora, Laura y otras. (2001) "La imagen corporal en adolescentes: expresión de los aprendizajes socioculturales adquiridos sobre el ser mujer". Educación. San José: Editorial de la Universidad de Costa Rica.
Moreno, M. (2003) "Lenguaje y sexismo". Cómo se enseña a ser niña: el sexismo en la escuela. Alicante: Feminario.
Ortega, Félix y otros (1989) "Objeto y perspectivas teóricas". Manual de Sociología de la Educación. Madrid: VISOR.
Palomar, Cristina (2003) "Los estudios de género y la educación". La Ventana. México: Universidad de Guadalajara.
Tannen, Deborah (1993) Tú no me Entiendes. Buenos Aires: Javier Vergara Ediciones.
Textos de Lectura y Comentarios 8 (2002) San José: Editorial Femández Arce.
Traducción del Nuevo Mundo de las Santas Escrituras (1987) Brooklyn: Watchtower Bible and Tract Society.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
1. In case the submitted paper is accepted for publication, the author(s) FREELY, COSTLESS, EXCLUSIVELY AND FOR AN INDEFINITE TERM transfer copyrights and patrimonial rights to Universidad Nacional (UNA, Costa Rica). For more details check the Originality Statement and Copyright Transfer Agreement
2. REUTILIZATION RIGHTS: UNA authorizes authors to use, for any purpose (among them selfarchiving or autoarchiving) and to publish in the Internet in any electronic site, the paper´'s final version, both approved and published (post print), as long as it is done with a non commercial purpose, does not generate derivates without previous consentment and recognizes both publisher's name and authorship.
3. The submission and possible publication of the paper in the Educare Electronic Journal is ruled by the Journal’s editorial policies, the institutional rules of Universidad Nacional and the laws of the Republic of Costa Rica. Additionally, any possible difference of opinion or future dispute shall be settled in accordance with the mechanisms of Alternative Dispute Resolution and the Costa Rican Jurisdiction.
4. In all cases, it is understood that the opinions issued are those of the authors and do not necessarily reflect the position and opinion of Educare, CIDE or Universidad Nacional, Costa Rica. It is also understood that, in the exercise of academic freedom, the authors have carried out a rogorous scientific-academic process of research, reflection and argumentation thar lays within the thematic scope of interest of the Journal.
5. The papers published by Educare Electronic Journal use a Creative Commons License: