Didáctica y vivencias del servicio de apoyo de la Escuela José Ramón Hernández

Authors

  • Angélica Fontana Hernández Universidad Nacional, Costa Rica

DOI:

https://doi.org/10.15359/ree.10-1.7

Keywords:

special education, support services, classroom experience

Abstract

At the present time, Costa Rican educational system faces the challenge to deal with diversity while the necessary transformations are emerging gradually to achieve the required changes.

Recognition of student’s diversity within the educational environment is an irrefutable fact because each student coexists in different realities, family structures, and social and cultural contexts, where differences and similarities play an important role in the human life. Supporting services are immersed in this reality. Student population with educational needs derived from disability or special conditions, demands diversification of pedagogic intervention spaces by means of innovative and individually adapted strategies. This will allow significant learning and integral development.

Author Biography

Angélica Fontana Hernández, Universidad Nacional

Bachiller en Problemas de Aprendizaje, Licenciada en Educación Especial con énfasis en Retardo Mental y Máster en Pedagogía con énfasis en la Diversidad de Procesos Educativos de la Universidad Nacional (UNA), Costa Rica. Académica de la División de Educación Básica del Centro de Investigación y Docencia en Educación (CIDE) de la Universidad Nacional (UNA), Costa Rica, y responsable del Proyecto UNA Educación de Calidad, que atiende estudiantes con necesidades educativas en su formación profesional. Tiene experiencia en educación primaria y en los servicios de Educación Especial. Tiene publicaciones en el campo de la pedagogía.

References

Alcudia, R. Marisa; C., Gavilán, P., Sacristán, G., Giné, N., López, F., Montón, M. J., Onrubia, J., P érez, C., Santamartí, N., Sentís, F., Tirado, V. y Viera, A. (2000) Atención a la diversidad. España: Graó.

Coll, C., Martín, E., Mauri, T., Miras, M., Onrubia, J., Solé, l. y Zabala, A. (1994) El constructivismo en el aula. España: Graó.

Gutiérrez, F. (1991) La mediación pedagógica. Apuntes para una educación a distancia alternativa. San José: RNTC.

Jiménez, R. (2000) Análisis Crítico del Currículo. Seminario Internacional. Educación para la Paz en el contexto rural. Heredia: Universidad Nacional.

Meléndez, L. (2002) La inclusión escolar del alumno con discapacidad intelectual. Bogotá: Creamos alternativas GLARP-IIPP.

Sánchez, M., Flores, L. y Céspedes, R. (2001) Comunicación y lengua escrita: transitando entre el contexto social el texto escrito. San José: Ministerio de Educación Pública OIM USAID Universidad Nacional.

Tébar, B. (2003) El perfil de profesor mediador. Madrid: Aula XXI.

Published

2006-11-01

How to Cite

Didáctica y vivencias del servicio de apoyo de la Escuela José Ramón Hernández (A. Fontana Hernández , Trans.). (2006). Revista Electrónica Educare, 10(1), 125-133. https://doi.org/10.15359/ree.10-1.7

Issue

Section

Journal Articles (Peer Reviewed Section)

How to Cite

Didáctica y vivencias del servicio de apoyo de la Escuela José Ramón Hernández (A. Fontana Hernández , Trans.). (2006). Revista Electrónica Educare, 10(1), 125-133. https://doi.org/10.15359/ree.10-1.7

Comentarios (ver términos de uso)