Perspectiva de niños y niñas preescolares, de seis direcciones regionales, acerca de sus procesos educativos
DOI:
https://doi.org/10.15359/ree.11-2.10Keywords:
Preschool, graphic representations, incomplete sentences reviewAbstract
In this article, the authors analyze children’s perspectives about their own educational processes. It introduces a brief summary of the complete research, and the data was gathered by applying an Incomplete Sentence Test and graphic representations. This research belongs to the project Perfiles, Dinámicas y Desafíos del Sistema Educativo Formal Costarricense, and is sponsored by the C.I.D.E. (Centro de Investigación y Docencia en Educación), specifically by the program Educación y Desarrollo. The research was developed in six regional departments (direcciones regionales educativas), and the hole project included different educational levels: preschool, primary school, tenth and eleventh grade (educación diversificada) and university.
References
Castro, M.; Esquivel, L.; González, A.; Induni, G.; Pereira, Z.; Solano, J. y Umaña, W. (2005). Perfiles, Dinámicas y Desafios del Sistema Educativo Formal Costarricense. Informe Final de Investigación no publicado. Universidad Nacional, Heredia, Costa Rica.
Cerdas, V.; León, A. T.; Ruiz, S. y Vidal, M. (2005). Elementos a tomar en cuenta en un proceso de reforma educativa, desde la perspectiva de los/as estudiantes, los/as docentes y los padres y madres de familia. Informe Final de Investigación no publicado. Universidad Nacional, Heredia, Costa Rica.
Cristofanelli, P. (s.f.a). Mundo Garabato: los niños y la grafología(]). La postura de los adultos frente al garabato y el dibujo infantiles. Disponible en: http://www.naturino.com/esp/grafologial _ es.htm
Cristofanelli, P. (s.f.b). Mundo Garabato: los niños y la grafología (2). Garabato I Dibujo espontáneo: instrumento de formación y medio de comunicación. Disponible en: http://www.naturino.com/esp/grafologia2 _ es.htm
Fontana, A.; Pereira, Z. y Rojas, D. (2005). El concepto de esquema corporal desde la perspectiva de niños de O a 1 O años, con y sin necesidades educativas especiales. Informe Final de Investigación no publicado. Universidad Nacional,
Heredia, Costa Rica.
Instituto Nacional de Estadística y Censos (INEC). (2000). IX Censo Nacional de Población. San José, Costa Rica: Instituto Nacional de Estadística y Censos.
Ministerio de Educación Pública (MEP). (2000). Memoria institucional Año 2000. San José, Costa Rica: OFICINA DE PUBLICACIONES.
Programa Estado de la Nación. (2005). XI Informe Estado de la Nación en Desarrollo Humano Sostenible. San José, Costa Rica: PROGRAMA ESTADO DE LA NACIÓN.
Tiraferri, L. (s.f.). Dime qué dibujas ... y sabré qué sientes. Disponible en: http://www.educacion.1243.cl/papas/cero _drama/que_ diujas.htm
Published
How to Cite
Issue
Section
License
1. In case the submitted paper is accepted for publication, the author(s) FREELY, COSTLESS, EXCLUSIVELY AND FOR AN INDEFINITE TERM transfer copyrights and patrimonial rights to Universidad Nacional (UNA, Costa Rica). For more details check the Originality Statement and Copyright Transfer Agreement
2. REUTILIZATION RIGHTS: UNA authorizes authors to use, for any purpose (among them selfarchiving or autoarchiving) and to publish in the Internet in any electronic site, the paper´'s final version, both approved and published (post print), as long as it is done with a non commercial purpose, does not generate derivates without previous consentment and recognizes both publisher's name and authorship.
3. The submission and possible publication of the paper in the Educare Electronic Journal is ruled by the Journal’s editorial policies, the institutional rules of Universidad Nacional and the laws of the Republic of Costa Rica. Additionally, any possible difference of opinion or future dispute shall be settled in accordance with the mechanisms of Alternative Dispute Resolution and the Costa Rican Jurisdiction.
4. In all cases, it is understood that the opinions issued are those of the authors and do not necessarily reflect the position and opinion of Educare, CIDE or Universidad Nacional, Costa Rica. It is also understood that, in the exercise of academic freedom, the authors have carried out a rogorous scientific-academic process of research, reflection and argumentation thar lays within the thematic scope of interest of the Journal.
5. The papers published by Educare Electronic Journal use a Creative Commons License: