Modelos de gestión pedagógica, en zonas de atención prioritaria: análisis de una experiencia
DOI:
https://doi.org/10.15359/ree.12-2.1Keywords:
models, management, curriculum, planningAbstract
The “División de Educación para el Trabajo del CIDE, Universidad Nacional”, started a research project for the benefit of educational administrators. The aim of the project is to devise a methodology for the implementation of pedagogical management models, useful to confront the necessities of each educational center. The results are the product of a series of action-reflection-action analysis. The project is being now developed in nine schools located in zones of prioritized focus. Among the most outstanding achievements was the development of their own pedagogical management models, pertinent to the school according to each context. It is expected that the findings will work as a contribution for management in educational institutions.
References
Aguilar, A., Cerdas, V., Marín, A. y Vargas, I. (2006). Actualización académica para
administradores educativos en zonas de atención prioritaria. Informe Final 2005‐2006.
Heredia, Costa Rica: Universidad Nacional.
Braslavky, C., Acosta, F. y Jabif, L. (2004). Módulos de formación en competencias para la
gestión en contextos de pobreza. Orientaciones conceptuales y didácticas y liderazgo.
Buenos Aires: IIPE‐UNESCO.
Castro, C., Cerdas, V., Marín, A., y Vargas, I. (2007) Desarrollo de Modelos de Gestión
Pedagógicos. (Informe parcial 2007) Heredia, Costa Rica: Universidad Nacional: División
de Educación para el Trabajo.
Chen, E. y Vargas, I. (2007). Administración de recursos institucionales en centros educativos.
Heredia, Costa Rica: EUNA.
Dobles, M. C. (1996). Investigación en educación: procesos, interacciones y construcciones. San
José, Costa Rica: EUNED.
Domínguez, G. y Mesanza, J. (1996). Manual de organizaciones educativas. Madrid: Editorial
Escuela Española.
González, M. T. (2003). Organización y gestión de centros escolares; dimensiones y procesos.
Madrid: Pearson.
González, M., Venegas, P. y Madrigal, R. (2006). Proyecto Hemisferio: desarrollo de
competencias en la gestión educativa. San José, Costa Rica: Organización de Estados
Americanos, Sub región‐centroamericana.
Lepeley, M. T. (2001). Gestión y calidad en educación; un modelo de evaluación. Santiago:
McGraw‐Hill.
Programa de las Naciones Unidas para el Desarrollo, PNUD. (1999). Los retos educativos del
futuro. Estado de la Educación de América Latina y el Caribe. San José, Costa Rica: Guilá
Imprenta Litografía.
Proyecto Estado de la Nación en Desarrollo Humano Sostenible. (2004). Estado de la Nación en
Desarrollo Humano Sostenible. Undécimo informe. San José, Costa Rica: Proyecto Estado
de la Nación.
Torres, J. (1996). Globalización e interdisciplinariedad: el currículo integrado. Madrid: Morata.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
1. In case the submitted paper is accepted for publication, the author(s) FREELY, COSTLESS, EXCLUSIVELY AND FOR AN INDEFINITE TERM transfer copyrights and patrimonial rights to Universidad Nacional (UNA, Costa Rica). For more details check the Originality Statement and Copyright Transfer Agreement
2. REUTILIZATION RIGHTS: UNA authorizes authors to use, for any purpose (among them selfarchiving or autoarchiving) and to publish in the Internet in any electronic site, the paper´'s final version, both approved and published (post print), as long as it is done with a non commercial purpose, does not generate derivates without previous consentment and recognizes both publisher's name and authorship.
3. The submission and possible publication of the paper in the Educare Electronic Journal is ruled by the Journal’s editorial policies, the institutional rules of Universidad Nacional and the laws of the Republic of Costa Rica. Additionally, any possible difference of opinion or future dispute shall be settled in accordance with the mechanisms of Alternative Dispute Resolution and the Costa Rican Jurisdiction.
4. In all cases, it is understood that the opinions issued are those of the authors and do not necessarily reflect the position and opinion of Educare, CIDE or Universidad Nacional, Costa Rica. It is also understood that, in the exercise of academic freedom, the authors have carried out a rogorous scientific-academic process of research, reflection and argumentation thar lays within the thematic scope of interest of the Journal.
5. The papers published by Educare Electronic Journal use a Creative Commons License: