Actitud de maestras y maestros hacia el trabajo cooperativo en el aprendizaje de la matemática
DOI:
https://doi.org/10.15359/ree.14-1.10Keywords:
attitude, cooperative learning, mathematics and attitude towards cooperative learning in mathematicsAbstract
This article reports the most important results of the research project “Attitudes of teachers to work cooperatively in the learning of mathematics”, developed in the School of Mathematics at the Technological Institute of Costa Rica under the code 5402-1440-2201. There is a measurement, description and interpretation of the attitude of teachers to work cooperatively in the learning of mathematics, as a result of an exposure to a workshop in which a working cooperatively strategy for learning mathematics was used. The research involved both qualitative and quantitative techniques.
References
Coll, C., Martín, E., Mauri, T., Miras, M., Onrubia, J., Solé, I., et al. (1999). El constructivismo en el
aula. Barcelona, España: Graó.
Costa Rica. Asamblea Legislativa. (1990). Ley 7169. Promoción del Desarrollo Científico y Tecnológico
y Creación del MICYT (Ministerio de Ciencia y Tecnología). Aprobada el 26 de junio
de 1990. San José, Costa Rica: Autor.
Feldman, D. (1999). Ayudar a enseñar. Buenos Aires, Argentina: AIQUE Grupo Editor.
García, C. (2006). La medición en ciencias sociales y en la psicología. En M. González & R. Landeros
(Comp.). Estadística con SPSS y metodología de la investigación. México: Editorial
Trillas.
Gómez, I. (2000). Matemática emocional. Los afectos en el aprendizaje matemático. Madrid, España:
Narcea.
Hernández, R., Fernández, C. & Baptista, P. (2006). Metodología de la investigación. México: McGraw
Hill.
McMillan, J. & Schumacher, S. (2005). Investigación educativa. (5ª ed.). Madrid, España: Pearson
Educación.
Meza, G. (2003). Hacia perfiles de cambio en la enseñanza y el aprendizaje de la matemática: un
caso de estudio en sétimo año de un colegio oficial urbano. En: Revista Virtual de Posgrado
de la UNED. Recuperado el 14 de octubre de 2008, de http://www.uned.ac.cr/sep/recursos/
investigaciones/ded.htm
Molina, Z. (1999, ii semestre). Planificación, diseño y desarrollo curricular. Revista Umbral, 10,
-27.
Robbins, S. (1987). Comportamiento organizacional. México: Prentice Hall.
Rodríguez, G., Gil, J. & García, E. (1996). Metodología de la investigación cualitativa. Málaga,
España: Ediciones ALJIBE.
Taylor, S. & Bogdan, R. (1986). Introducción a los métodos cualitativos de investigación. Buenos
Aires, Argentina: Paidós.
Yus, R. (1997). Desde la cooperación en la escuela a la cooperación para el desarrollo (Una relectura
del pensamiento de Freinet en los albores del siglo XM). Educación, Desarrollo y participación
democrática. Proyecto y tú… ¿Cómo lo ves? Recuperado el 1º de setiembre de 2008, de
http://www.fongdcam.org/manuales/educaciondesarrollo/datos/docs/A_docs/b_1_9_ryus.pdf
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
1. In case the submitted paper is accepted for publication, the author(s) FREELY, COSTLESS, EXCLUSIVELY AND FOR AN INDEFINITE TERM transfer copyrights and patrimonial rights to Universidad Nacional (UNA, Costa Rica). For more details check the Originality Statement and Copyright Transfer Agreement
2. REUTILIZATION RIGHTS: UNA authorizes authors to use, for any purpose (among them selfarchiving or autoarchiving) and to publish in the Internet in any electronic site, the paper´'s final version, both approved and published (post print), as long as it is done with a non commercial purpose, does not generate derivates without previous consentment and recognizes both publisher's name and authorship.
3. The submission and possible publication of the paper in the Educare Electronic Journal is ruled by the Journal’s editorial policies, the institutional rules of Universidad Nacional and the laws of the Republic of Costa Rica. Additionally, any possible difference of opinion or future dispute shall be settled in accordance with the mechanisms of Alternative Dispute Resolution and the Costa Rican Jurisdiction.
4. In all cases, it is understood that the opinions issued are those of the authors and do not necessarily reflect the position and opinion of Educare, CIDE or Universidad Nacional, Costa Rica. It is also understood that, in the exercise of academic freedom, the authors have carried out a rogorous scientific-academic process of research, reflection and argumentation thar lays within the thematic scope of interest of the Journal.
5. The papers published by Educare Electronic Journal use a Creative Commons License: