Maleku: A Culture in Danger of Extinction

Authors

  • Elvia Espinoza Romero Ministerio de Educación Pública, Costa Rica
  • Noemy Mejía Marín Universidad Nacional, Costa Rica
  • Sandra Ovares Barquero Universidad Nacional, Costa Rica

DOI:

https://doi.org/10.15359/ree.15-Ext.5

Keywords:

Intercultural education, world-view, oral expression, Maleku

Abstract

This paper is about the Maleku, one of the indigenous languages that is still alive in the country; though the linguistic community that uses it, composed of less than 400 people, tends to reduce rapidly. There is a high risk that in the near future this language will disappear. This paper is the result of a research project that proposes the construction and implementation of learning strategies that would help to include the customs, traditions and the native language of the Malekus in the schools, to strengthen the identity and culture of this Costa Rican indigenous population.

The research project includes a brief overview of the history and problems of the indigenous Maleku population, and an analysis on the importance of the language and oral expression. It also makes a review of how the indigenous languages in Costa Rican schools are currently taught. It later includes a diagnosis of the current situation of language from the perspective of different members of the Maleku community. This diagnosis is based on the research conducted and it will facilitate focusing on the integration of the Maleku and rural curriculums. Finally, there are some reflections about the bilingual intercultural education.

Author Biographies

Elvia Espinoza Romero, Ministerio de Educación Pública

Máster en Administración Educativa de la Universidad Central, Costa Rica. Licenciatura en I y II ciclos con énfasis en Educación Rural. Asesora Nacional del Ministerio de Educación Pública en el énfasis de la Administración Educativa. Con varias publicaciones entre ellas: Estudios Sociales Nacho de Primero a Sexto Grado (6 tomos), Editorial Susaeta en España. Magíster en la Maestría en Formación de Formadores de Docentes de Educación Primaria.

Noemy Mejía Marín, Universidad Nacional

Maestría en Formación de Formadores de Docentes de Educación Primaria, Universidad Nacional de Costa Rica (2010). Licenciatura en Administración Educativa, Universidad Nacional de Costa Rica (2001). Bachillerato en Ciencias de la Educación con concentración en Educación Básica I y II ciclos, Universidad Nacional de Costa Rica (1997). Ha impartido diferentes cursos para formar docentes de primaria. Ha participado en proyectos como: “Proyecto capacitación de maestros de lengua y cultura ngäbes”, “Proyecto educación continua en el contexto rural”, “Proyecto de Liderazgo y gestión directiva en las instituciones educativas unidocentes y dirección 1” y “Proyecto Apuja mafanh recuperando nuestra identidad” con la población.

Sandra Ovares Barquero, Universidad Nacional

Máster en Administración Educativa. Ha desarrollado experiencia en currículo, biología y administración educativa. Académica de la División de Educación Rural del Centro de Investigación y Docencia en Educación (CIDE), Universidad Nacional (UNA), Costa Rica. Subdirectora de esta Unidad Académica. Magíster en la Maestría de Formación de Formadores de Docentes de Educación Primaria. Tiene publicaciones en el campo de la educación indígena.

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Published

2011-10-10

How to Cite

Maleku: A Culture in Danger of Extinction (E. Espinoza Romero, N. Mejía Marín, & S. Ovares Barquero , Trans.). (2011). Revista Electrónica Educare, 15, 69-84. https://doi.org/10.15359/ree.15-Ext.5

Issue

Section

Journal Articles (Peer Reviewed Section)

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Maleku: A Culture in Danger of Extinction (E. Espinoza Romero, N. Mejía Marín, & S. Ovares Barquero , Trans.). (2011). Revista Electrónica Educare, 15, 69-84. https://doi.org/10.15359/ree.15-Ext.5

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