Influence of the “Philosophy for Children” (FpN) Program in the Development of the Communicative Competence of Students in Primary Education

Authors

  • Yamelis Coromoto Herrera Fuenmayor Universidad Privada Dr. Rafael Belloso Chacín, Venezuela, Bolivarian Republic of
  • Eddy de Jesús Mogollón González Universidad Privada Dr. Rafael Belloso Chacín, Venezuela, Bolivarian Republic of

DOI:

https://doi.org/10.15359/ree.16-1.7

Keywords:

Communicative competence, Philosophy for children, oral and written expression, dialogue

Abstract

The objective of this research was to develop the communicative competence of primary school students3 based on the program “Filosofía para Niños” [Philosophy for Children] (FpN). Lipman (1998), Bruzual (2002) and Prado (2004) among other authors served as reference. Research was explanatory, field-based and quasi-experimental. The population consisted of 255 mestizo and Wayuu students. The sample selected consisted of 35 children of the second grade (7, 8 and 9 years old). The instrument applied was a test of dichotomous responses. Reliability was at rkk = 0.855 (Kuder-Richardson). The t-student test was applied as a statistical tool. The book of poems “Odas a tepi`chi” was published as a result of this study. It was concluded that the application of the FpN program was adequate in the development of the communicative competence.

Translator’s note: Primary education in Venezuela comprises from the 1st to 6th grades.

Author Biographies

Yamelis Coromoto Herrera Fuenmayor, Universidad Privada Dr. Rafael Belloso Chacín

Doctorado en Ciencias de la Educación. Profesora de la Universidad Dr. Rafael Belloso Chacín, Maracaibo, Zulia. Magister Scientiarum en Literatura Venezolana . Licenciatura en Letras. Licenciada en Lengua y Literatura.

Eddy de Jesús Mogollón González, Universidad Privada Dr. Rafael Belloso Chacín

References

Accorinti, S. (septiembre, 2002). Matthew Lipman y Paulo Freire: Conceptos para la libertad. Utopía y praxis Latinoamericana, 7(18), 35-56.

Arias, F. (2006). El proyecto de investigación. Introducción a la metodología científica (5ª ed.). Caracas, Venezuela: Editorial Episteme.

Bruzual, R. (2002). Propuesta comunicativa para la enseñanza de la lengua materna. Maracaibo, Venezuela: Universidad del Zulia. Ediciones Astro Data.S.A Maracaibo, Venezuela. (Tesis publicada)

Carmona, (2007). Formación del docente y filosofía para niños y niñas. (Tesis Doctoral). Universidad del Zulia. Zulia, Venezuela.

Canale, M. (1983). From Communicative Competence to Communicative Language Pedagogy. [De la competencia comunicativa a la Pedagogía del lenguaje comunicativo]. En J. Richards y J. Schdmit (Eds.) Language and Communication (pp. 2-27). London: Longman.

Canale, M. y Swain, M. (1980). Theoretical Bases of Communicative Approches to Second Language Teaching and Testing [Bases teóricas del enfoque comunicativo para la enseñanza y prueba del un segundo idioma]. Applied Linguistics, 1(1), 1-47. Doi. 10.1093/applin/I.1.1

Castillo, J. A. (junio, 2008). El desarrollo de la expresión oral a través del taller como estrategia didáctica globalizadora. Sapiens, 9(1), 179-203.

Chávez, N. (2007). Introducción a la investigación educativa. Maracaibo. Estado Zulia: Ars Grafic.

De Saint-Exupèry, A. (2009). El Principito. Caracas, Venezuela: Ediciones El Trébol siglo XXI.

Franco, A. (1999). Curso de lengua española (reimpresión de la 3ª ed.). Mérida, Venezuela: Ediluz.

Franco, A. (2007). Gramática comunicativa. Mérida, Venezuela: Ediluz.

Garmendia, J. (1984). Las dos chelitas. En G. Meneses (Comp.). Antología del cuento venezolano (pp. 81-83). Caracas: Monte Ávila.

Herrera, Y. (2011). Odas a Te’pichi. (Inédito). Maracaibo. Venezuela.

Hymes, D. (1996). Acerca de la competencia comunicativa. Forma y función, 9, 13-37.

Hymes, D. (1971). Competence and Performance in Linguistic Theory [Competencia y el rendimiento en la teoría lingüística]. En R. Huxley y E. Ingram (eds.). Languaje Acquisition: Models and Methods [Adquisicion del lenguaje: Modelos y métodos] (pp. 3-23). New York: Academic Press.

Ildemar, C. (2005). Olas para niños navegantes. Maracaibo, Venezuela: Ediluz.

Lipman, M. (1998). Pensamiento complejo y educación. Madrid: Ediciones La Torre.

Lipman, M. (2000). Elfie. Madrid: Ediciones de La Torre.

Lipman, M. y Gazard, A. (2001). Poner nuestros pensamientos en orden. Manual para acompañar a Elfie. (Proyecto didáctico Quirón). (Trad. P. Pedraza Moreno en colaboración de F. García Moriyón). Madrid. España: Ediciones de La Torre.

Lipman, M., Sharp, A. M. y Oscanyan, F. S. (2002). La Filosofía en el Aula. Madrid: Ediciones de

la Torre.

Lomas, C. (1999). Cómo enseñar a hacer cosas con las palabras. Teoría y práctica de la educación lingüística. Barcelona: Editorial Paidós.

Martínez, M. C. (2001). Análisis del discurso y práctica pedagógica. Una propuesta para leer, escribir y aprender mejor (3ª ed.). Rosario, Santa Fe, Argentina: Homo Sapiens.

Molero, L. (1998). Un modelo lingüístico para la planificación de la enseñanza de la lengua materna. Teoría y práctica. Zulia, Maracaibo: Fundacite.

Nazoa, A. (2010). Las lombricitas. Colombia: Playco Editores.

Ocampo, J. (2008). Paulo Freire y la pedagogía del oprimido. Revista Historia de la Educación Latinoamericana, 10, 57-72.

Prado, J. (2004a). Didáctica de la Lengua y la Literatura: Maestro de educación primaria (Proyecto docente). España: Universidad de Huelva.

Prado, J. (2004b). Didáctica de la lengua y la literatura para educar en el siglo XXI. Madrid: La

muralla.

Pushaina, J. (2007). Poemas inéditos. Maracaibo, Venezuela.Saussure, F. (1983). Curso de lingüística

general. Madrid: Alianza Editorial. Manuscrito inédito.

Serrón, S. (2002). El enfoque comunicativo y sus implicaciones. Una visión desde la enseñanza de la lengua materna en un marco democrático. Letras, 62, 225-260.

Tellez, A. y Bruzual, R. (diciembre, 2005). Diagnosis del proceso de compresión lectora en la segunda etapa de educacion básica. Paradigma, 26(2), 77-98.

Published

2012-04-28

How to Cite

Influence of the “Philosophy for Children” (FpN) Program in the Development of the Communicative Competence of Students in Primary Education (Y. C. Herrera Fuenmayor & E. de J. Mogollón González , Trans.). (2012). Revista Electrónica Educare, 16(1), 79-98. https://doi.org/10.15359/ree.16-1.7

Issue

Section

Journal Articles (Peer Reviewed Section)

How to Cite

Influence of the “Philosophy for Children” (FpN) Program in the Development of the Communicative Competence of Students in Primary Education (Y. C. Herrera Fuenmayor & E. de J. Mogollón González , Trans.). (2012). Revista Electrónica Educare, 16(1), 79-98. https://doi.org/10.15359/ree.16-1.7

Comentarios (ver términos de uso)