Conversation Circles as a Teaching Strategy: An Experience to Reflect on and Implement in Higher Education

Authors

  • Mónica Arias Monge Universidad de Costa Rica, Costa Rica

DOI:

https://doi.org/10.15359/ree.16-2.1

Keywords:

Teaching strategy, conversation circle, experience, higher education.

Abstract

The experience approached in this paper aims at reflecting, reasoning, planning and implementing the “Conversation Circles” as a teaching strategy in the PF-4237 course “Theory of Education: Multiculturalism and Education” of the Latin American Doctoral Program in Education, University of Costa Rica. This training experience, based on the communicative action theory, intended to integrate the assistance of the teacher, the confrontation to otherness and the building of knowledge, skills and social attitudes in higher education.

References

Arbelo, R. (2009). Llegaremos a tiempo. En álbum A las buenas y a las malas. [CD]. Los Angeles:

Warner music.

Bernal, F. y Castillo, S. (2006). Justicia restaurativa en Costa Rica.: Acercamientos teóricos y prácticos.

San José, Costa Rica: CONAMAJ.

Caldwell, E. (2011). Diario de reflexión. La experiencia de ser sujeto social y vivir la intersubjetividad: El

círculo de conversación como estrategia para el aprendizaje. Universidad de Costa Rica.

Cavalini, H. (2011). Diario de reflexión. Nosotros con los otros. Universidad de Costa Rica.

De Vita, A. (2009). La creación social. Relaciones y contextos para educar. Roma: Carocci.

Elias, N. (1990). La sociedad de los individuos. Barcelona: Península.

Gadamer, H.-G. (2004). Hermenéutica de la Modernidad. Conversaciones con Silvio Vietta. (Trad. L.

Elizaincín-Arrarás). Madrid: Minima Trotta.

García, J. (2007). Leer en la cara y en el mundo. Madrid: Herder.

León, A. (2011). Diario de reflexión. Educación: Entendimiento social y trabajo de aula. Universidad

de Costa Rica.

Martínez, J. (2008). El viaje. Manuscrito inédito.

Martínez, Z. (2010). Círculos de paz. Hacia una cultura del diálogo y la reflexión en el ambiente

laboral. Manuscrito inédito.

Pranis, K., Stuart, B. y Wedge, M. (2003). Peacemaking Circles. From Crime to Community [Haciendo

círculos de paz. Del crímen a la comunidad]. New York: Living Justice Press.

Zambrano, M. (2002). L’art de les mediacions (Textos pedagògics) [El arte de las mediaciones.

Textos pedagógicos]. Barcelona: Universidad de Barcelona.

Published

2012-08-10

How to Cite

Conversation Circles as a Teaching Strategy: An Experience to Reflect on and Implement in Higher Education (M. Arias Monge , Trans.). (2012). Revista Electrónica Educare, 16(2), 9-24. https://doi.org/10.15359/ree.16-2.1

Issue

Section

Journal Articles (Peer Reviewed Section)

How to Cite

Conversation Circles as a Teaching Strategy: An Experience to Reflect on and Implement in Higher Education (M. Arias Monge , Trans.). (2012). Revista Electrónica Educare, 16(2), 9-24. https://doi.org/10.15359/ree.16-2.1

Comentarios (ver términos de uso)