Construction of the Cognitive Dimension of the Scientific Literacy in the Students through the Costa Rican Biological Sciences Olympics
DOI:
https://doi.org/10.15359/ree.16-2.14Keywords:
Scientific literacy, conceptual dimension, cognitive dimension, Costa Rican Biological Sciences Olympics.Abstract
This research recognizes the cognitive contributions to the students participating in the Third Costa Rican Biological Sciences Olympics that will define the advancement and strengthening in the construction of its conceptual dimension in the scientific literacy. This paper is based, mainly, on qualitative approach techniques (ethnographic design: case study); however, some data are interpreted through quantitative methodologies (descriptive design with an explanatory and exploratory touch) for the analysis of a sample of 54 high school students, finalists in the category A of the Olympics, through the use of tools such as a documentary study and a survey, in July 2009. The information generated was analyzed using elements of inferential and descriptive statistics, figures and histograms. It was proved that there is a better cognitive management in the topics assessed, an increase in the students’ academic performance as the tests are applied, a commitment for the academic update supported by the development of several tasks for previous preparation, curriculum contributions unprecedented based on our sample, a consent to optimize student’s knowledge about Biology, which will allow the application of scientific notions to diversify and renew the knowledge, according to what is established in the principles of scientific literacy.
References
Acevedo, J. A., Vázquez, Á. y Manassero, M. A. (2003). Papel de la educación CTS en una
alfabetización científica y tecnológica para todas las personas. Revista electrónica de
enseñanza de las ciencias, 2 (2), 80-111. Recuperado de http://www.saum.uvigo.es/reec/
volumenes/volumen2/Numero2/Art1.pdf
Aguilar, T. (1999). Alfabetización científica y educación para la ciudadanía. Madrid: Narcea.
Alvira, F. (1983). Perspectiva cualitativa-perspectiva cuantitativa en la metodología sociológica.
REIS, 22, 53-75.
Barrantes, R. (1999). Investigación un camino al conocimiento. Un enfoque cuantitativo y cualitativo.
San José, Costa Rica: EUNED.
Bourdieu, P., Chamboredon, J.-C. y Passeron, J.-C. (2002). El oficio del sociólogo. Presupuestos
epistemológicos (1ª ed. francés, 1973; Trad. F. H. Azcurra) México: Siglo Veintiuno.
Bybee, R. (1997). Towards an Understanding of Scientific Literacy [Hacia el entendimiento de la
alfabetización científica]. En W. Graeber, y Bolte, C. (Eds.), Scientific Literacy: An International
Symposium [Alfabetización Científica: Simposio Internacional] (pp. 37-68). Kiel: IPN.
Cajas, F. (2001). Alfabetización científica y tecnológica: La transposición didáctica del conocimiento
tecnológico. Enseñanza de las Ciencias, 19(2), 243-254.
Carrizo, G., Irureta-Goyena, P. y López, E. (2000). Manual de fuentes de información. Zaragoza,
España: Cegal.
Collins, A. (1997). National Science Education Standards: Looking backward and Forward
[Estándares de la educación científica nacional: Mirando hacia atrás y hacia delante].
Elementary School Journal, 97(4), 299-313.
Declaración de Budapest. (1999). Marco general de acción de la Declaración de Budapest.
Recuperado de http://www.oei.org.co/cts/budapest.dec.htm
Dirección nacional de gestión curricular y formación docente. Ministerio de Educación, Ciencia
y Tecnología de la República Argentina (2007). Proyecto de Alfabetización Científica. Buenos
Aires, Argentina: Autor. Recuperado de http://repositorio.educacion.gov.ar:8080/dspace/
bitstream/handle/123456789/96070/EL002095.pdf?sequence=1
Fensham, P. (1985). Science for all: A reflective essay [Ciencia para todos: Un ensayo reflectivo].
Journal of curriculum studies, 17(4), 415-435. doi: 10.1080/0022027850170407
Furió, C., Vilches, A., Guisasola, J. y Romo, V. (2001). Finalidades de la enseñanza de las Ciencias
en la secundaria obligatoria. ¿Alfabetización científica o preparación propedéutica?
Enseñanza de las Ciencias, 19(3), 365-376. Recuperado de http://ensciencias.uab.es/
revistes/19-3/365-376.pdf
García, C. (1987). Producción y transferencia de paradigmas teóricos en la investigación socioeducativa.
Caracas: Fondo Editorial Tropykos.
Giroux, H. (1997). Cruzando límites. Trabajadores culturales y políticas educativas. Barcelona: Paidós
Ibérica.
Hernández, R., Fernández, C. y Baptista, P. (2003). Metodología de la investigación. México:
McGraw-Hill. México.
Hicks, D. y Holden, C. (1995). Exploring the Future: A Missing Dimension in Environmental
Education [Explorando el futuro: Un faltante en la dimensión ambiental de educación].
Environmental Education Research, 1(2), 185-193.
Johnson, J. (1989). Technology: Report of the Project 2061 Phase I Technology Panel [Tecnología:
Reporte del proyecto 2061 fase I panel de tecnología]. Washington, DC: American Association
for the Advancement of Science.
Kemp, A. (2002). Implications of Diverse Meanings for ‘Scientific Literacy’ [Implicaciones de los
diversos significados de alfabetización científica]. En P. A. Rubba, J. A. Rye, W. J. DiBiase y B.
A. Crawford (Eds.), Proceedings of the 2002 Annual International Conference of the Association
for the Education of Teachers in Science [Memoria de la Conferencia Anual de la Asociación de
Educadores de Ciencias 2002] (pp. 1202-1229). Charlotte, North Carolina: Association for the
Education of Teachers in Science.
Laugksch, R. (2000). Scientific Literacy: A Conceptual Overview [Alfabetización científica:
Un resumen conceptual]. Science Education, 84(1), 71-94. doi: 10.1002/(SICI)1098-
X(200001)84:1<71::AID-SCE6>3.0.CO;2-C
Marco-Stiefel, B. (2000). La alfabetización científica. En F. J. Perales y P. Cañal (Coords.), Didáctica
de las ciencias experimentales. Teoría y práctica de la enseñanza de las Ciencias (141-164).
Alcoi: Marfil.
Martínez, M. (2001). Comportamiento humano. Nuevos métodos de investigación (2ª ed). México:
Editorial Trillas.
Miller, J. (Spring, 1983). Scientific Literacy: A Conceptual and Empirical Review [Alfabetización
científica: Una revisión conceptual y empírica]. Daedalus, 112(2), 29-48. Recuperado de
http://www.jstor.org/stable/i20024848
Olimpiadas Costarricenses de Ciencias Biológicas (OLICOCIBI). (2011). Normativa. Heredia,
Costa Rica: Universidad Nacional. Recuperado de http://www.una.ac.cr/olicocibi/index.
php?option=com_remository&Itemid=27&func=startdown&id=61
Reid, D. J. y Hodson, D. (1993). Ciencia para todos en secundaria. Madrid: Narcea. Recuperado
de http://books.google.es/books?id=qjpXl03th7gC&printsec=frontcover&hl=es&source=
gbs_ge_summary_r&cad=0#v=onepage&q&f=false
Reyes, L. y Molina, A. (2005). Alfabetización científica: creencias, roles, metas y contextos para un
mundo mejor. Enseñanza de las Ciencias. Número extraordinario, 1-4.
Shamos, M. (1995). The Myth of Scientific Literacy [El mito de la alfabetización científica]. New
Brunswick, NJ: Rutgers University Press.
Vázquez, Á., Manassero, M. A., Acevedo, J. A. y Acevedo, P. (2007). Consensos sobre la naturaleza
de la Ciencia: La comunidad tecnocientífica. Revista electrónica de enseñanza de las Ciencias,
(2), 331-363.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
1. In case the submitted paper is accepted for publication, the author(s) FREELY, COSTLESS, EXCLUSIVELY AND FOR AN INDEFINITE TERM transfer copyrights and patrimonial rights to Universidad Nacional (UNA, Costa Rica). For more details check the Originality Statement and Copyright Transfer Agreement
2. REUTILIZATION RIGHTS: UNA authorizes authors to use, for any purpose (among them selfarchiving or autoarchiving) and to publish in the Internet in any electronic site, the paper´'s final version, both approved and published (post print), as long as it is done with a non commercial purpose, does not generate derivates without previous consentment and recognizes both publisher's name and authorship.
3. The submission and possible publication of the paper in the Educare Electronic Journal is ruled by the Journal’s editorial policies, the institutional rules of Universidad Nacional and the laws of the Republic of Costa Rica. Additionally, any possible difference of opinion or future dispute shall be settled in accordance with the mechanisms of Alternative Dispute Resolution and the Costa Rican Jurisdiction.
4. In all cases, it is understood that the opinions issued are those of the authors and do not necessarily reflect the position and opinion of Educare, CIDE or Universidad Nacional, Costa Rica. It is also understood that, in the exercise of academic freedom, the authors have carried out a rogorous scientific-academic process of research, reflection and argumentation thar lays within the thematic scope of interest of the Journal.
5. The papers published by Educare Electronic Journal use a Creative Commons License: