Diagnosis of Student’s Attitudes towards Mathematics in the First Year of Three Graduate Programs in Business Administration

Authors

  • Edgar Oliver Cardoso Espinosa Instituto Politécnico Nacional, Mexico
  • Eduardo Antonio Vanegas López Instituto Politécnico Nacional, Mexico
  • María Trinidad Cerecedo Mercado Instituto Politécnico Nacional, Mexico

DOI:

https://doi.org/10.15359/ree.16-2.15

Keywords:

Attitudes, graduate program, Mathematics, anxiety.

Abstract

The objective of this research was to determine the student’s attitudes towards Mathematics at the beginning of their graduate studies in Business Administration. The study used an exploratory, non-experimental, cross-sectional design. The instrument used was a questionnaire based on willingness, confidence, utility, motivation and anxiety with Likert questions. The study concluded that students have a negative attitude towards Mathematics; it is considered as a useful but difficult discipline and, for that reason, students show anxiety and lack of confidence when applying mathematical procedures.

References

Allport, G. (1935). Attitudes. En C. Murchinson, M. A Worcester y M. A. Clark (eds.). Handbook of

social psychology (pp. 798-844). USA: Worcester Mass.

Álvarez, Y. y Ruiz, M. (2010). Actitudes hacia las Matemáticas en estudiantes de Ingeniería en

universidades autónomas venezolanas. Revista de Pedagogía, 31(89), 225-249.

Anastasi, A. y Urbina, S. (1998). Psicología. México: Prentice Hall.

Auzmendi, E. (1992). Las actitudes hacia la matemática-estadística en las enseñanzas medias y

universitaria. Bilbao: Mensajero.

Cacioppo, J. T. y Gardner, W. L. (1999). Emotion [Emoción]. Annual Review of Psychology, 50, 191-

Conejeros, M. L., Rojas, J. y Segure, T. (2010). Confianza: Un valor necesario y ausente en la educación

chilena. México: Perfiles Educativos, 32(129), 30-46.

Estrada, A. (2008). Actitudes hacia la estadística e instrumentos de evaluación. España: Universidad

de Lleida.

Gil, N., Blanco, L. J. y Guerrero, E. (junio, 2005). El dominio afectivo en el aprendizaje de las

Matemáticas. Una revisión de sus descriptores básicos. Unión, Revista Iberoameriana de

Eduación Matemática, 2, 15-32.

Gómez-Chacón, I. (2009). Actitudes matemáticas: Propuestas para la transición del bachillerato a

la universidad. Educación Matemática, 21(3), 5-32.

Guerrero, E., Blanco L. J. y Vicente, F. (2002). Trastornos emocionales ante la educación matemática.

España: Pirámide.

Hart, L. (1989). Classroom Processes, Sex of Student, and Confidence in Learning Mathematics

[Procesos en el salón de clases, sexo del estudiante y confianza en el aprendizaje de las

Matemáticas]. Revista Journal for Research in Mathematics Education, 20(3), 242-260.

Hernández, R., Fernández, C. y Baptista, P. (2010). Metodología de la investigación. México:

McGraw-Hill.

Hidalgo, S., Maroto, A. y Palacios, A. (2004). ¿Por qué se rechazan las Matemáticas? Análisis

evolutivo y multivariante de actitudes relevantes hacia las Matemáticas. Revista de

Educación, 334, 75- 95.

Kerlinger, F. y Lee, H. (2002). Investigación del comportamiento: Métodos de investigación en

Ciencias Sociales (4ª ed.). México: McGraw-Hill.

Likert, R. (1976). Una técnica para la medición de actitudes. Buenos Aires: Nueva Visión.

Lim, L. L., Tso, T-Y. y Lin, F. L. (2009). Assessing Science Students’ Attitudes to Mathematics: A Case

Study on a Modeling Proyect with Mathematical Software [Evaluación de las actitudes

de los estudiantes de Ciencias hacia las Matemáticas: Un caso de estudio en el Proyecto

Modelando con Software Matemático]. International Journal of Mathematical Education in

Science and Technology, 40(4), 441-453.

Mandler, G. (1989). Historia y desarrollo de la psicología de la emoción. España: Promolibro.

Organización para la cooperación y el desarrollo económico (OECD). (2004). Informe PISA

: Aprender para el mundo de mañana. España: Santillana. Parra, H. (marzo, 2005).

Creencias matemáticas y la relación entre actores del contexto. Revista Latinoamericana de

Investigación en Matemática Educativa, 8(1), 69-90.

Planchart, E., Garbín, S. y Gómez-Chacón, I. (2005). La enseñanza de la Matemática en Venezuela,

programa de didáctica de la Matemática para educación media. En I. M. Gómez-Chacón y

E. Planchart (Eds.). Educación matemática y formación de profesores. Propuestas para Europa

y Latinoamérica (pp. 33-50). España: Publicaciones de la Universidd de Deusto, Bilbao.

Pérez-Tyteca, P., Castro, E., Rico, L. y Castro, E. (2011). Ansiedad matemática, género y ramas de

conocimiento en alumnos universitarios. Enseñanza de las Ciencias, 29(2), 237-250.

Petriz, M. A., Barona C., López, R. M. y Quiroz, J. (octubre-diciembre, 2010). Niveles de desempeño

y actitudes hacia las Matemáticas en estudiantes de la Licenciatura en Administración en

una universidad estatal mexicana. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 15(47), 1223-

Santrock, J. (2010). Psicología de la educación. México: McGraw-Hill.

Schofield, H. (mayo-junio, 1982). Sex, Grade Level, and the Relationship between Mathematics

Attitude and Achievement in Children [Sexo, nivel, grado y relación entre la actitud

matemática y logro en los niños]. The Journal of Educational Research 75(5), 280-284.

Published

2012-08-10

How to Cite

Diagnosis of Student’s Attitudes towards Mathematics in the First Year of Three Graduate Programs in Business Administration (E. O. Cardoso Espinosa, E. A. Vanegas López, & M. T. Cerecedo Mercado , Trans.). (2012). Revista Electrónica Educare, 16(2), 237-253. https://doi.org/10.15359/ree.16-2.15

Issue

Section

Journal Articles (Peer Reviewed Section)

How to Cite

Diagnosis of Student’s Attitudes towards Mathematics in the First Year of Three Graduate Programs in Business Administration (E. O. Cardoso Espinosa, E. A. Vanegas López, & M. T. Cerecedo Mercado , Trans.). (2012). Revista Electrónica Educare, 16(2), 237-253. https://doi.org/10.15359/ree.16-2.15

Comentarios (ver términos de uso)