Training and Updating of Education Boards in Indigenous Schools of Rural Areas: Strengthening Local Education Management

Authors

  • Nancy Torres Victoria Universidad Nacional, Costa Rica
  • Oscar Castro Vargas Universidad Nacional, Costa Rica

DOI:

https://doi.org/10.15359/ree.16-3.6

Keywords:

Management of education centers, indigenous education, rural education, education boards, education management.

Abstract

Education management in the schools of indigenous rural areas faces a number of difficulties to implement and comply with the guidelines and requirements of the laws related to budgetary management of resources allocated to Education or Administrative Boards. In addition to being located in scattered rural areas, far from the municipal heads and regional offices of the Ministry of Public Education, one of the main obstacles is that all regulations, laws and guidelines are written in Spanish, and there is people, in this indigenous rural communities, who do not speak, write, read or understand this language. This puts them at an enormous disadvantage, which has a direct impact on the indigenous children’s right to education.

Author Biography

Nancy Torres Victoria, Universidad Nacional

Es académica de la División de Educación para el Trabajo, del Centro de Investigación y Docencia en Educación de la Universidad Nacional.  Profesora de Historia y Sociología y Master in Science of History de la Universidad Estatal de Leningrado, posee una  Maestría Profesional en Planificación Curricular de la Universidad de Costa Rica. Es autora de varios artículos relacionados con la educación rural.

References

Bustos, A. (2011). Escuelas rurales y educación democrática. La oportunidad de la participación

comunitaria. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado,

REIFOP, 14(2), 105-114. Recuperado de http://www.aufop.com/aufop/uploaded_files/

articulos/1311954573.pdf

Centro de Estudios sociales y Educación (SUR) y Centro Boliviano de Estudios Multidisciplinarios

(CEBEM). (1999). Un lugar para la innovación y aprendizaje. La descentralización, las políticas

sociales y el municipio. Los casos de Chile y Bolivia. Santiago y La Paz: Autor. Recuperado de

http://idl-bnc.idrc.ca/dspace/bitstream/10625/29428/1/115532.pdf

Durston, J. (2002). El capital social campesino en la gestión del desarrollo rural. Díadas, equipos,

puentes y escaleras. Santiago de Chile: Naciones Unidas. Recuperado de http://www.

eclac.cl/publicaciones/xml/0/11700/Indice.pdf

Ministerio de Educación Pública (2003). Reglamento general de juntas de educación y juntas

administrativas. San José: MEP.

Torres, N. (2008). La participación en las comunidades rurales: Abriendo espacios para la

participación desde la escuela. Revista Electrónica Educare, 12, extraordinario, 115-119.

Recuperado de http://www.revistas.una.ac.cr/index.php/EDUCARE/article/view/1461

Torres, N. (2009). Proyecto de extensión para el fortalecimiento de la gestión educativa local

mediante la capacitación y actualización de las juntas de educación en escuelas indígenas

en zonas rurales. Universidad Nacional. Boletín Electrónico División de Educación Rural, Vol.

Recuperado de http://www.una.ac.cr/redrural/index.php?option=com_content&view=

article&id=162:proyecto-de-extension-para-el-fortalecimiento-de-la-gestion-educativalocal-mediante-la-capacitacion-y-actualizacion-de-las-juntas-de-educacion-en-escuelasindigenas-en-zonas-rurales&catid=63:vol-6&Itemid=81

Published

2012-11-28

How to Cite

Training and Updating of Education Boards in Indigenous Schools of Rural Areas: Strengthening Local Education Management (N. Torres Victoria & O. Castro Vargas , Trans.). (2012). Revista Electrónica Educare, 16(3), 105-114. https://doi.org/10.15359/ree.16-3.6

Issue

Section

Journal Articles (Peer Reviewed Section)

How to Cite

Training and Updating of Education Boards in Indigenous Schools of Rural Areas: Strengthening Local Education Management (N. Torres Victoria & O. Castro Vargas , Trans.). (2012). Revista Electrónica Educare, 16(3), 105-114. https://doi.org/10.15359/ree.16-3.6

Comentarios (ver términos de uso)