Artistic Expression: Another Challenge for Rural Education
DOI:
https://doi.org/10.15359/ree.16-3.7Keywords:
Artistic expression, identity construction, education for a comprehensive development.Abstract
This paper identifies the parameters required to create opportunities that would strengthen the social fabric and would promote a comprehensive development through the artistic expression as a method for expressing feelings and constructing –cultural and social– identities as individuals, which, in our global context have been eroded by the homogenization of experiences.
References
Abad, J. (2006). Usos y funciones de las artes en la educación y el desarrollo humano. En L.
Jiménez, I. Aguirre y L. G. Pimentel (Coords.), Educación artística, cultura y ciudadanía (pp.
-23). España: OEI y Santillana. Recuperado de http://www.oei.es/metas2021/EDART2.pdf
Aguilar, M., Cerdas, Y. y Céspedes, E. (2003). Un acercamiento a la educación general básica de las
zonas rurales de seis países centroamericanos. Heredia: Fundación Universidad Nacional.
Angulo, L., Morera, D. y Torres, N. (junio, 2010). Modelo y práctica pedagógica en la escuela rural
unidocente y multigrado centroamericana: condiciones, limitaciones y potencialidades.
Patria Grande. Revista Centroamericana de Educación 1(1), 1-13. Recuperado de http://
www.ceducar.info/OJS
Bayardo, R. (2009). Prólogo. En J. L. Mariscal (Comp.), Educación gestión cultural. Experiencias de
acciones culturales en prácticas educativas (pp. 11-13). México: UDGvirtual. Recuperado
Blanco, R. y Cusato, S. (2010). Desigualdades educativas en América Latina: Todos somos
responsables. Santiago de Chile: UNESCO. Recuperado de http://www.red-ler.org/
desigualdades_educativas_america_latina.pdf
Brito, Z. (2008). Educación popular, cultura e identidad desde la perspectiva de Paulo Freire. En
M. Gadotti, M. V. Gómez, J. Mafra y A. Fernandes (Comps.), Paulo Freire. Contribuciones para
la pedagogía (pp. 16-30). Buenos Aires: CLACSO. Recuperado de http://es.scribd.com/
doc/25492640/Freire-Contribuciones-para-la-pedagogia
Carmen, R. (2004). Desarrollo autónomo: Humanización del paisaje: Una incursión en el
pensamiento y la práctica radical. San José, Costa Rica: EUNA.
Castro, Y. (octubre, 2007). La educación para el desarrollo humano en un mundo globalizado.
Revista Tendencia & Retos, 12, 157-175. Recuperado de http://www.ts.ucr.ac.cr/binarios/
tendencias/rev-co-tendencias-12-10.pdf
Freire, P. (1993). Pedagogía de la esperanza. Un reencuentro con la pedagogía del opimido. Siglo
XXI editores. Recuperado de http://archivosociologico.files.wordpress.com/2011/03/
freire-paulo-e28093-pedagogc3ada-de-la-esperanza.pdf
Freire, P. (2005). Pedagogía del oprimido (2ª ed.). México: Siglo XXI Editores.
Harada, M. J., Pedroso, G. C. y Pereira, S. R. (2010). O teatro como estratégia para a construção da
paz [El Teatro como estrategia para la construcción de la paz]. Acta Paulista de Enfermagem,
(3), 429-432. Recuperado de http://www.scielo.br/pdf/ape/v23n3/en_v23n3a19.pdf
Jiménez, L., Aguirre, I. y Pimentel, L. G. (2006). Introducción. En L. Jiménez, I. Aguirre y L. G.
Pimentel (Coords.), Educación artística, cultura y ciudadanía (pp. 17-23). España: OEI y
Santillana. Recuperado de http://www.oei.es/metas2021/EDART2.pdf
Lagos, I., González, A. V. y Cárdenas, E. (2009). Expresión artística y cultura cotidiana en el libro:
“Cuentos de Callaqui” Rexe. Revista de estudios y experincias en educación, 8(16), 25- 37.
Recuperado de http://redalyc.uaemex.mx/redalyc/pdf/2431/Resumenes/243116384002_
Resumen_1.pdf
Marchesi, Á. (2006). Preámbulo. En L. Jiménez, I. Aguirre y L. G. Pimentel (Coords.), Educación
artística, cultura y ciudadanía (pp. 7-9). España: OEI y Santillana. Recuperado de http://
www.oei.es/metas2021/EDART2.pdf
Mariscal, J. L. (2009). Cruces e interacciones entre educación y gestión cultural (Introducción).
En J. L. Mariscal (Comp.), Educación gestión cultural. Experiencias de acciones culturales
en prácticas educativas (pp. 17-47). México: UDGvirtual. Recuperado de http://es.scribd.
com/doc/44002395/Educacion-y-gestion-cultural-experiencias-de-acciones-culturalesen-practicas-educativas
Mollins, P., Castillo, P. y Silber, E. (2006). Cómo enseñar con proyectos integradores en la educación
primaria. Argentina: Círculo Latino Austral.
Piñon, F. (2005). Presentación. IBEFORMAT, OEI y UNESCO (Autores), Formación en gestión
cultural y políticas culturales. Directorio Iberoamericano de Centros de Formación. América
Latina, Caribe, España y Portugal (pp. 11-12). París: UNESCO.Recuperado de http://
unesdoc.unesco.org/images/0013/001386/138686s.pdf
Reina, F. M. y Romero, J. (mayo, 2009). Expresión artística en situación extrema: Friedl DickerBrandeis
y los niños de Terezín. Red Visión, 9 y 10, 1-7. Recuperado de http://www.
redvisual.net/pdf/9-10/terezin.pdf
Rivas, P. (2008). El desarrollo en el vértice de la gestión cultural. Gestión Cultural, 1-24. Quito:
Ministerio de Cultura de Ecuador. Recuperado de http://www.redinterlocal.org/IMG/
pdf_desarrollo_gestion_cultural.pdf
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
1. In case the submitted paper is accepted for publication, the author(s) FREELY, COSTLESS, EXCLUSIVELY AND FOR AN INDEFINITE TERM transfer copyrights and patrimonial rights to Universidad Nacional (UNA, Costa Rica). For more details check the Originality Statement and Copyright Transfer Agreement
2. REUTILIZATION RIGHTS: UNA authorizes authors to use, for any purpose (among them selfarchiving or autoarchiving) and to publish in the Internet in any electronic site, the paper´'s final version, both approved and published (post print), as long as it is done with a non commercial purpose, does not generate derivates without previous consentment and recognizes both publisher's name and authorship.
3. The submission and possible publication of the paper in the Educare Electronic Journal is ruled by the Journal’s editorial policies, the institutional rules of Universidad Nacional and the laws of the Republic of Costa Rica. Additionally, any possible difference of opinion or future dispute shall be settled in accordance with the mechanisms of Alternative Dispute Resolution and the Costa Rican Jurisdiction.
4. In all cases, it is understood that the opinions issued are those of the authors and do not necessarily reflect the position and opinion of Educare, CIDE or Universidad Nacional, Costa Rica. It is also understood that, in the exercise of academic freedom, the authors have carried out a rogorous scientific-academic process of research, reflection and argumentation thar lays within the thematic scope of interest of the Journal.
5. The papers published by Educare Electronic Journal use a Creative Commons License: