Competencies Required in Education Research and Teaching Systematization according to Students from the Preschool, Primary and Secondary Education Programs of the University of Costa Rica

Authors

  • Mario Alberto Segura Castillo Universidad de Costa Rica, Costa Rica

DOI:

https://doi.org/10.15359/ree.16-3.4

Keywords:

Research, Educational Research, Competencies, Systematization, Student Perceptions, university training.

Abstract

The purpose of this paper is to present the results of two online forums carried out with the participation of 42 students of the Licenciaturas  in Preschool Education, Primary Education and Secondary Education of the University of Costa Rica. The main purpose of the forums was to determine the insights of the participant students about the competencies they have achieved in the field of education research, and which have been the essential tools for them to systematize their own teaching practices. The discussion forums were part of the course FD5091 Métodos de Investigación Educativa [Education Research Methods] of the School of Teacher Education, delivered from March-April 2010.  Of the sample, 60 percent were students of the Preschool teaching program, 35 percent were from the Primary Education teaching program and 5 percent were from the Secondary Education teaching program in the fields of Science, Mathematics and Social Studies. According to the insights and beliefs showed by the participants –both, the future teachers and the profession practitioners–, there are no opportunities for research or systematization of their own teaching mediation, in the current work situation.

(1) Translator’s Note: In Costa Rica, the “Licenciatura” is a one-year post-Bachelor study program, usually including thesis. “Primary Education” refers to students from the 1st to 6th grades, and “Secondary Education” refers to students from the 7th to 11th grades.

Author Biography

Mario Alberto Segura Castillo, Universidad de Costa Rica

Doctor en Educación con especialidad en Mediación Pedagógica de la Universidad La Salle, Costa Rica. Magíster en Evaluación Educativa, Universidad de Costa Rica; licenciado en Administración Educativa de la Universidad de Costa Rica. Magíster en Educación en Democracia y Valores en Iberoamérica, Universidad de Barcelona (2002-2003). Profesor universitario de la Universidad de Costa Rica y la Universidad Nacional.

References

Álvarez, J. M. (1986). Introducción a la edición española: Investigación cuantitativa/investigación

cualitativa: ¿Una falsa disyuntiva? En T. D. Cook y C. S. Reichardt (Eds.), Métodos cualitativos

y cuantitativos en investigación evaluativa (pp. 9-24). España: Morata.

Anguiano, A. M., López, S., Plascencia C., Jiménez, S., Perea, M. B. y Calvo, A. L. (verano, 2009).

Reflexionar sobre la sistematización; una preocupación del profesional de Trabajo Social.

Margen, 52. http://www.margen.org/suscri/margen52/anguian.html

Ayllón, M. R. (2002). Una propuesta operativa para sistematizar. Aprendiendo desde la práctica.

Lima: Asociación Kallpa.

Braslavsky C., Acosta, F. y Jabif, L. (2004). Orientaciones conceptuales y didácticas. Buenos Aires:

IIPE-UNESCO.

Céspedes, J. y Castro, D. (junio, 2010). El docente como investigador de su quehacer en Costa

Rica. Patria Grande. Revista Centroamericana de Educación, 1(1), 1-23. Recuperado de

http://www.estrategiaol.com/revista/index.php/patria_grande/article/viewFile/1/4

Gelb, M. J. (1999). Inteligencia genial. 7 principios claves para desarrollar la inteligencia, inspirados

en la ida y obra de Leonardo da Vinci. Bogotá: Norma.

Kisnerman, N., y Mustieles D. (1997). Sistematización de la práctica con grupos. Buenos Aires:

Lumen Humanitas.

Sandoval, A. (2001). Propuesta metodológica para sistematizar la práctica profesional del trabajo

social. Buenos Aires: Espacio Editorial.

Segura, M. (16 de marzo-6 de abril de 2010). Re: Acerca de las oportunidades que se tiene

en el sistema educativo de realizar un proceso de investigación que permita formarme

con competencias en dicho campo. [Foro en línea] Curso FD5091- Métodos y Técnicas de Investigación Educativa. Escuela de Formación Docente. Universidad de Costa Rica.

Recuperado de y

Universidad de Costa Rica, Facultad de Educación, Escuela de Formación Docente (2008).

FD-0545-Investigación para el mejoramiento del aprendizaje (Programa del curso). San José:

Autor.

Published

2012-11-28

How to Cite

Competencies Required in Education Research and Teaching Systematization according to Students from the Preschool, Primary and Secondary Education Programs of the University of Costa Rica (M. A. Segura Castillo , Trans.). (2012). Revista Electrónica Educare, 16(3), 77-92. https://doi.org/10.15359/ree.16-3.4

Issue

Section

Journal Articles (Peer Reviewed Section)

How to Cite

Competencies Required in Education Research and Teaching Systematization according to Students from the Preschool, Primary and Secondary Education Programs of the University of Costa Rica (M. A. Segura Castillo , Trans.). (2012). Revista Electrónica Educare, 16(3), 77-92. https://doi.org/10.15359/ree.16-3.4

Comentarios (ver términos de uso)