Feasibility in Using Technological Resources for Implementing the Environmental Culture Cross-Cutting Factor for Sustainable Development in the Costa Rican Basic General Education

  • Lorna Matarrita Román Profesional Independiente
  • Jessica Serrano Calvo Profesional Independiente
  • María Isabel Torres Salas Universidad Nacional
  • Giselle León León Universidad Nacional
Keywords: Teaching strategies, TIC, technological resources, environmental culture, sustainable development.

Abstract

The purpose of this research was to analyze whether the use of technological resources may be feasible in the implementation of the environmental culture cross-cutting factor for sustainable development, which focuses on environmental issues related to the contents of the Science study program for the seventh year of the basic general education. The research design is qualitative with a dominant approach and uses some quantitative elements specifically in the design of instruments and some data analysis techniques. The type of study was developed with a multi-method approach; a trend that has been shaping a research style which integrates various methods in a single design. For this, we identified the didactic strategies and their relationship to both, technology and the environmental axis for sustainable development, used by six Science teachers of the 7th grade, in public institutions of the province of Heredia, Central Valley, Costa Rica, as well as the opinion of 20 students from that same grade. The main results include the opinions of the students, who showed a considerable interest in classes where technological resources are used. However, teachers do not show great interest or positive opinions on this matter; in addition, they are not well trained on the use of technological resources. It was also identified that the teaching personal who participated in the study do not develop this curricular axis.

References

Bautista, J. (2007). Importancia de las TIC en el proceso de enseñanza aprendizaje [Mensaje

en un blog]. Recuperado de http://comunidadesvirtuales.obolog.com/importancia-ticproceso-ensenanza-aprendizaje-40185

Boff, L. (19 de marzo, 2007). Calentamiento global y la existencia de una nueva moralidad

(Conferencia inaugural I ciclo lectivo) llevada a cabo en la Universidad Nacional, Heredia,

Costa Rica.

Borderías, M. y Martín, E. (2006). Medio ambiente urbano. Madrid: UNED.

Chadwick, C. (2001). La psicología de aprendizaje del enfoque constructivista. Revista

Latinoamericana de Estudios Educativos, 31(4),111-126. Recuperado de http://redalyc.

uaemex.mx/src/inicio/ArtPdfRed.jsp?iCve=27031405

Delgado, M. y Solano, A. (2009). Estrategias didácticas creativas en entornos Virtuales para el

aprendizaje. Actualidades Investigativas en Educación, 9(2),1-21. Recuperado de http://

revista.inie.ucr.ac.cr/uploads/tx_magazine/virtuales.pdf

Díaz, F. y Hernández, G. (2002). Estrategias docentes para un aprendizaje significativo. Una

interpretación constructivista. (2a

ed.). México: Editorial Mc-Graw Hill.

Galvis, A. H. (junio, 2004). Oportunidades educativas de las TIC. Metacursos soluciones

eLearning innovadoras. Recuperado de http://www.colombiaaprende.edu.co/html/

investigadores/1609/articles-73523_archivo.pdf

González, A. (2005). Las tecnologías de la información y la educación. Observatorio para la

CiberSociedad [Documento en un blog]. Recuperado de http://www.cibersociedad.net/

archivo/articulo.php?art=201

Machado, S. (2002). La importancia de la educación ambiental en la protección de la biodiversidad

de Brasil. Recuperado de http://www.docstoc.com/docs/22268064/La-importancia-de-laeducación-ambiental-en-la-protección

Martínez, R. (2010, enero-junio). La importancia de la educación ambiental ante la problemática

actual. Revista electrónica Educare, 14(1), 97-111. Recuperado de http://www.una.ac.cr/

educare/PDF/PDF-VOL-XIV-N1-2010/11-MARTINEZ-LA-IMPORTANCIA-VIGENTE.pdf

Mestres, L. (2011). Redes sociales y educación: hacia la innovación didáctica. Educaweb.

com. Recuperado de http://www.educaweb.com/noticia/2011/01/31/redes-socialeseducacion-innovacion-didactica-14583.html

Ministerio de Educación Pública. (2005). Programa de estudio ciencias III ciclo. San José, Costa

Rica: Autor

Miranda, C. (2003). Riesgos y aspectos negativos de TIC en educación. Educar.org. Recuperado

de http://portal.educar.org/foros/riesgos-y-aspectos-negativos-de-tic-en-educacion

Olier, K. (s. f.). Efectos de un programa de educación virtual sobre los conocimientos de los docentes

acerca el uso de las nuevas tecnologías de la información y comunicación con fines educativos.

(Tesis de Licenciatura). Barranquilla: Universidad del Norte. Recuperado de http://www.

udenar.edu.co/viceacademica/EDUCACION EN ESPACIOS VIRTUALES/EFECTOS DE UN

PROGRAMA DE EDUCACION VIRTUAL.doc

Palomo, R., Ruiz, J. y Sánchez J. (2006). Las TIC como agentes de innovación educativa. España:

Dirección General de Innovación Educativa y Formación del Profesorado.

Romero, G.-A. (marzo, 2009). La utilización de las nuevas tecnologías como recurso educativo en

el aula. Innovación y experiencias educativas, 16, 1-9. Recuperado de http://www.csi-csif.es/

andalucia/modules/mod_ense/revista/pdf/Numero_16/GUSTAVO ADOLFO_ROMERO_2.

pdf

Pérez, G. (2007). Desafíos de la investigación cualitativa. Recuperado de http://www.rmm.cl/

usuarios/pponce/doc/200711151514230.6conferencia_gloria_perez_serrano.pdf

Salgado, C. (2009). Políticas, estrategias y planes regionales, subregionales y nacionales para el

desarrollo sostenible y la educación ambiental en América Latina y el Caribe. Decenio de las

Naciones Unidas de la Educación para el desarrollo sostenible 2005-2014. Santiago: OREAL/

UNESCO. Recuperado de http://unesdoc.unesco.org/images/0018/001819/181906s.pdf

Tonconi, J. (enero, 2010). Factores que influyen en el rendimiento académico y la deserción de

los estudiantes de la Facultad de Ingeniería Económica de la Una-Puno, periodo 2009.

Cuadernos de Educación y Desarrollo, 2(11). Recuperado de http://www.eumed.net/rev/

ced/11/jtq.htm

Published
2012-11-07
How to Cite
Matarrita Román, L., Serrano Calvo, J., Torres Salas, M., & León León, G. (2012). Feasibility in Using Technological Resources for Implementing the Environmental Culture Cross-Cutting Factor for Sustainable Development in the Costa Rican Basic General Education. Revista Electrónica Educare, 16(3), 127-143. Retrieved from http://revistas.una.ac.cr/index.php/EDUCARE/article/view/4772

Most read articles by the same author(s)