Education Exclusion and Dropping out in Public Schools of Costa Rica
DOI:
https://doi.org/10.15359/ree.17-1.6Keywords:
School exclusion, dropping out, school retention rate, Educare Electronic Journal, Costa Rica.Abstract
This paper reports on the findings obtained from a study conducted in 2009: “Exclusión educativa y abandono (deserción) escolar en la enseñanza secundaria en Costa Rica” [Education Exclusion and Dropping out in Costa Rica], focused on the students from the 7th to the 11th grades of the General Basic Education. For this research, fieldwork was carried out in 22 institutions, in different educational regions of the country. Interviews were conducted with the school principals and counselors in each of the institutions visited. Focal groups were organized with students and parents in order to –as naturalism and qualitative focus suggest –understand the meaning of education exclusion and dropping out from the point of view of the different agents involved– principals, counselors, students, parents. A relevant conceptual aspect included in this study is the analysis of the problems related to dropping out and exclusion, generally, in a nonjudgmental way, to characterize this phenomenon.
References
Barrantes, T. (1999). Algunas causas de la deserción en los estudiantes que ingresan a 7mo. año en
el Instituto Julio Acosta García (Tesis maestría inédita). San José, Universidad de Costa Rica.
Benito, L. (2005). La exclusión escolar desde la percepción de los (as) niños (as) y adolescentes
(Tesis de licenciatura inédita). San José, Universidad de Costa Rica.
Castel, R (2004). Encuadre de la exclusión. En S. Karsz (Coomp.). (2004) La exclusión: Bordeando
sus fronteras. Definiciones y matices (pp. 55-86). Barcelona, España. Gedisa.
Cortés, R. (1956). La deserción escolar: Un problema fundamental de la democracia costarricense.
San José, Costa Rica: Imprenta Tormo.
Fajardo, A. (1968). Rendimiento académico, retención y deserción escolar, desde 1963 y estudio de
algunas características de los alumnos de IV y V de 1967 del Liceo Mauro Fernández A. (Tesis
de licenciatura inédita). San José, Universidad de Costa Rica.
Flick, U. (2004). Introducción a la investigación cualitativa (Trad. T. del Amo). Madrid: Morata.
Geldstein, R. N., Loayza, N., Fukazawa, C., Kaztman, R. y Feijoó, M. (2006). Nuevas dinámicas
familiares y su impacto en la escolarización de los adolescentes. Debates 4. SITEAL.
Recuperado de http://www.siteal.iipe-oei.org/sites/default/files/siteal_libro_debate_4.pdf
Hernández, D. y Barrantes, H. (2002). Deserción escolar en sétimo año: Factores que inciden
en la deserción escolar de estudiantes de sétimo año. (Informe de Departamento de
Investigación Educativa). San José, Costa Rica: Ministerio de Educación Pública. División
de Planeamiento y Desarrollo Educativo.
Irola, A. (2002). Análisis cualitativo de los profesores que provocan deserción escolar en estudiantes
de sétimo año del Colegio Técnico de Pacayas (Tesis de maestría inédita). San José:
Universidad de Costa Rica.
Jacinto, C. (2009). Consideraciones sobre estrategias de inclusión con igualdad en la escuela
secundaria. Debate 7. SITEAL. Recuperado de http://www.ite.educacion.es/formacion/
materiales/126/cd/unidad_7/material_m7/sabermas3.pdf
Jiménez, D., López, I., Saborío, R. y Solano, Y. (1997). Análisis de los factores que causan la deserción
escolar en I y II Ciclo de la Enseñanza General Básica en el circuito 01 de la Dirección Regional de
Enseñanza de Puntarenas (Tesis de licenciatura inédita). San José, Universidad de Costa Rica.
Jiménez, R., Robles, E., y Arce, G. (2009). Papel de la educación en el desarrollo económico de
Costa Rica. Educación y crecimiento económico en Costa Rica. En L. Mesalles y Céspedes,
O (Eds.) (2009). Obstáculos al crecimiento económico de Costa Rica (pp. 181-295). San José,
Costa Rica: Academia de Centroamérica.
Loría, J. F., Rodríguez, G., Ureña, J. M. y Ureña, J. B. (1998). El rendimiento académico y la deserción
de los estudiantes en el proceso de transición de sexto a sétimo año de la Educación General
Básica, en el circuito escolar 06 de la Dirección Regional de Enseñanza de San Ramón en el
período 1996-1998 (Tesis de licenciatura inédita). San José, Universidad de Costa Rica.
Ministerio de Educación Pública. Departamento de Análisis Estadístico (2009). Bases de datos de
rendimiento académico año 2009. San José de Costa Rica. Autor.
Ministerio de Planificación Nacional y Política Económica (MIDEPLAN). (2007). Plan nacional de
desarrollo “Jorge Manuel Dengo Obregón” 2006-2010. San José, Costa Rica: Autor.
Naciones Unidas (s. f.). Podemos erradicar la pobreza 2015. Objetivos de desarrollo del milenio.
Recuperado de http://www.un.org/spanish/millenniumgoals
Pérez, R. (1999). De la escuela al colegio: Una guía para fortalecer el proceso de la articulación entre
sexto y sétimo de la Educación General Básica (EGB). San José, Costa Rica: MEP-PROMECE.
Picaroni, B. (2009). La evaluación en las aulas de primaria: Usos formativos, calificaciones y
comunicación con los padres. Grupo de Análisis para el Desarrollo Recuperado de http://
www.preal.org
Programa de promoción de la reforma educativa en América Latina y el Caribe (PREAL).
(marzo, 2003). Deserción escolar. Un problema urgente que hay que abordar. Formas y
reformas de la educación. Serie Políticas, 5(14), 1-4. Recuperado de http://hdrnet.org/78/1/
Desercion_Escolar.pdf
Programa Estado de la Nación en Desarrollo Humano Sostenible. (2008). Estado de la Educación
(2ª Ed.). San José, Costa Rica: Consejo Nacional de Rectores.
Real Acdemia Española. (2001). Diccionario de la lengua española (22ª ed.). Recuperado de
Rojas, M. (1998). La inducción al cambio para disminuir la deserción en los estudiantes que
ingresan a sétimo año en el colegio Mario Quirós Sasso (Tesis de licenciatura inédita). San
José: Universidad de Costa Rica.
Sistema de Información de Tendencias Educativa en América Latina (SITEAL). (2007). La
construcción del bienestar de las familias en América Latina: Oportunidad u obstáculo
frente a las metas educativas (Cap. 1). En SITEAL (Ed.), Informe sobre tendencias sociales
y educativas en América Latina (pp. 29-51). Francia: UNESCO, Argentina: IIPE-UNESCO
Sede Regional Buenos Aires, Madrid: OEI. Recuperado de http://www.siteal.iipe-oei.org/
informe/226/informe-2007
Sistema de Información de Tendencias Educativa en América Latina (SITEAL) (2008). Los
adolescentes y sus condiciones materiales de vida (Cap. 1). En SITEAL (Ed.), La escuela
y los adolescentes. Informe sobre tendencias sociales y educativas en América Latina (pp.
-60). Francia: UNESCO, Argentina: IIPE-UNESCO Sede Regional Buenos Aires, Madrid:
OEI. Recuperado de http://www.oei.es/pdfs/siteal2008.pdf
Sistema de Información de Tendencias Educativa en América Latina (SITEAL). (s. f.). Consulta
de base de datos. Recuperado de http://www.siteal.iipe-oei.org/base_de_datos/consulta#
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
1. In case the submitted paper is accepted for publication, the author(s) FREELY, COSTLESS, EXCLUSIVELY AND FOR AN INDEFINITE TERM transfer copyrights and patrimonial rights to Universidad Nacional (UNA, Costa Rica). For more details check the Originality Statement and Copyright Transfer Agreement
2. REUTILIZATION RIGHTS: UNA authorizes authors to use, for any purpose (among them selfarchiving or autoarchiving) and to publish in the Internet in any electronic site, the paper´'s final version, both approved and published (post print), as long as it is done with a non commercial purpose, does not generate derivates without previous consentment and recognizes both publisher's name and authorship.
3. The submission and possible publication of the paper in the Educare Electronic Journal is ruled by the Journal’s editorial policies, the institutional rules of Universidad Nacional and the laws of the Republic of Costa Rica. Additionally, any possible difference of opinion or future dispute shall be settled in accordance with the mechanisms of Alternative Dispute Resolution and the Costa Rican Jurisdiction.
4. In all cases, it is understood that the opinions issued are those of the authors and do not necessarily reflect the position and opinion of Educare, CIDE or Universidad Nacional, Costa Rica. It is also understood that, in the exercise of academic freedom, the authors have carried out a rogorous scientific-academic process of research, reflection and argumentation thar lays within the thematic scope of interest of the Journal.
5. The papers published by Educare Electronic Journal use a Creative Commons License: