Notes on School Writing as a Truth Effect on the Subject or as a Gesture in the Subject’s Relation to Knowledge

Authors

  • Manuela Cartolari Universidad de Buenos Aires, Argentina
  • Jusmeidy Zambrano Universidad Nacional Experimental del Táchira, Venezuela, Bolivarian Republic of

DOI:

https://doi.org/10.15359/ree.17-1.7

Keywords:

Subjectivity, writing, knowledge, Educare Electronic Journal, Costa Rica.

Abstract

This paper discusses ethical and philosophical assumptions on how the writings of students are seen in the education context, in terms of subjectivity and knowledge.  Foucault’s concept of power is associated to writing as a “truth-effect” on the subject and to the reified concept of the subject’s writing, understood this as a mirror surface of thought. This stands in contrast to the spacing between the self and the sign implied in writing; spacing where subjectivity emerges, according to Derrida, in the sense produced by the difference. The conclusion suggests seeing writing as a gesture along the lines proposed by Agamben, because by overcoming the means-ends logic, the gesture becomes evident in the writing as a communication of communicability and of the pure power of thinking, i.e. an event. If, when writing, students are called to produce sense not only on a “specific” area of knowledge, but about their own selves within language as historical and desiring subjects, writing is assumed as a gesture toward knowledge, emerging therefore the ethical-political dimension on how we understand, evaluate and respond to students’ writings.

Author Biographies

Manuela Cartolari, Universidad de Buenos Aires

Doctoranda en Educación, becaria del Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas (CONICET) de Argentina y docente de la Universidad de Buenos Aires. Participa en el equipo de la Dra. Paula Carlino desde el año 2008 y es integrante del GICEOLEM (Grupo para la Inclusión Educativa a través de Ocuparnos de la Lectura y la Escritura en todas las Materias), se dedica a investigar la lectura y la escritura como herramientas de acceso, participación y apropiación del conocimiento disciplinar en la formación docente en Ciencias Sociales.

Jusmeidy Zambrano, Universidad Nacional Experimental del Táchira

Profesora de la Universidad Nacional Experimental del Táchira adscrita al Departamento de Ciencias Sociales. Doctoranda en Ciencias de la Educación de la Universidad Nacional de La Plata (Argentina). Especialista en Promoción de la Lectura y Escritura y Licenciada en Educación, mención Castellano y Literatura de la Universidad de Los Andes de Venezuela. Investigadora “A” del Programa de Estímulo a la Innovación e Investigación (PEII). Participa en el equipo de la Dra. Paula Carlino GICEOLEM (Grupo para la Inclusión Educativa a través de Ocuparnos de la Lectura y la Escritura en todas las Materias) desde el año 2011. Las investigaciones que realiza están relacionadas con las prácticas de escritura en las carreras  de Ingeniería.

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Published

2013-03-15

How to Cite

Notes on School Writing as a Truth Effect on the Subject or as a Gesture in the Subject’s Relation to Knowledge (M. Cartolari & J. Zambrano , Trans.). (2013). Revista Electrónica Educare, 17(1), 129-139. https://doi.org/10.15359/ree.17-1.7

Issue

Section

Journal Articles (Peer Reviewed Section)

How to Cite

Notes on School Writing as a Truth Effect on the Subject or as a Gesture in the Subject’s Relation to Knowledge (M. Cartolari & J. Zambrano , Trans.). (2013). Revista Electrónica Educare, 17(1), 129-139. https://doi.org/10.15359/ree.17-1.7

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