Pedagogical Mediation as an Educational Strategy for Students with Mental Illness in alphabetization level offered in the National Psychiatric Hospital

Authors

  • Karen Hidalgo Montoya Profesional Independiente, Costa Rica
  • Virginia Navarro Solano Profesional Independiente, Costa Rica
  • María Roxana Rodríguez Araya Universidad Nacional, Costa Rica

DOI:

https://doi.org/10.15359/ree.17-1.8

Keywords:

Mental illness, education, pedagogical mediation, Educare Electronic Journal, Costa Rica.

Abstract

This study focuses on the work of teachers in the Open Education Program of the National Psychiatric Hospital (Costa Rica) and identifies the learning barriers of the student population. It aims at promoting educational delivery strategies adapted to the needs of the community attending the literacy level. This is a qualitative study with a participatory action research design. Information was collected through interviews to teachers, observation, and pedagogical mediation with the teachers of the program. The results indicate that the pedagogical mediation methodology contributed to improve the access of students to the curriculum. Among the conclusions, it is recommended to implement significant curriculum modifications focused on the student population and a classroom methodology adjusted to the different learning needs. Finally, it is recommended to have an interdisciplinary team to support the teaching staff working with students with mental illness.

Author Biographies

Karen Hidalgo Montoya, Profesional Independiente

Karen Hidalgo Montoya: Licenciada en Educación Especial con énfasis en Integración de la Universidad Nacional. Bachiller en Educación Especial con énfasis en Integración de la Universidad Nacional. Ha ejercido cinco años en el Hospital Nacional Psiquiátrico en Pavas, para el servicio de Terapia Ocupacional de dicha institución. Se ha desempeñado por dos años en la escuela Fernando Centeno Güell en el Departamento de Retardo Mental del Ministerio de Educación Pública de Costa Rica, en la modalidad del Tercer ciclo con adolescentes. Actualmente labora en el servicio de estimulación temprana con bebés de 0 a 3 años en la misma institución.

Virginia Navarro Solano, Profesional Independiente

Licenciada en Educación Especial con énfasis en Integración de la Universidad Nacional de Costa Rica. Bachiller en Educación Especial con énfasis en Integración de la Universidad Nacional de Costa Rica. Diplomado en Educación Básica en I y II ciclo de la Universidad Nacional de Costa Rica. Ha trabado durante tres años como docente de III ciclo en el Servicio de Educación Especial del Colegio Técnico Profesional de Pacayas (CTPP) del Ministerio de Educación Pública de Costa Rica (MEP), lugar donde labora actualmente.

María Roxana Rodríguez Araya, Universidad Nacional

Maestría Académica de la Universidad de Minnesota, certificado en Desórdenes del Espectro Autista de la Universidad de Minnesota. Bachiller en Educación Preescolar de la Universidad Estatal a Distancia de Costa Rica. Laboró como investigadora asociada en HACER (Hispanic Advocacy and Community Empowerment through research) y centros educativos dentro y fuera del país. Actualmente labora como académica en la Universidad Nacional, en la División de Educación Básica y en el Proyecto UNA Educación de Calidad.

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Published

2013-03-15

How to Cite

Pedagogical Mediation as an Educational Strategy for Students with Mental Illness in alphabetization level offered in the National Psychiatric Hospital (K. Hidalgo Montoya, V. Navarro Solano, & M. R. Rodríguez Araya , Trans.). (2013). Revista Electrónica Educare, 17(1), 141-155. https://doi.org/10.15359/ree.17-1.8

Issue

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Journal Articles (Peer Reviewed Section)

How to Cite

Pedagogical Mediation as an Educational Strategy for Students with Mental Illness in alphabetization level offered in the National Psychiatric Hospital (K. Hidalgo Montoya, V. Navarro Solano, & M. R. Rodríguez Araya , Trans.). (2013). Revista Electrónica Educare, 17(1), 141-155. https://doi.org/10.15359/ree.17-1.8

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