Ethical Perspective of Biopedagogical Mediation

Authors

  • Ileana Castillo Cedeño Universidad Nacional, Costa Rica
  • Rocío Castillo Cedeño Universidad Nacional, Costa Rica

DOI:

https://doi.org/10.15359/ree.17-2.7

Keywords:

Mediation, Bio-pedagogy, life, education, ethics, solidarity, responsibility, dialogue, coexistence, communication, relationships, learning

Abstract

This essay addresses the ethical perspective of biopedagogical mediation considering the importance of placing education in an alternative paradigm where both pedagogy and life complement each other to attend the freeing process of education. The main goal is to contribute to the meditation and action towards pedagogical mediation and its inherent bond to ethics. The article is based on the premise that there is a need to nourish principles and values that exalt life´s multidimesionality and complexity. Education, as a political proyect, has the challenge to prepare a planetary citizenship; a shared effort that brings every human being to work for a real mindful and social transformation in order to reach higher states of personal and social wellness. It is required to direct both energy and wisdom to visualize the, so demanded by the planet, human tranformation.

Author Biographies

Ileana Castillo Cedeño, Universidad Nacional

Doctora en Educación con mención en Mediación Pedagógica. Universidad de la Salle, Costa Rica. Egresada del
Doctorado en Diseño Curricular y Evaluación Educativa, de la Universidad de Valladolid, España. Magíster en
Psicopedagogía. Magíster en Educación Preescolar. Especialista en Didáctica de la Educación del Consumidor.
Universidad de Valladolid, España. Profesora, bachiller y licenciada en Ciencias de la Educación con énfasis en
Educación Preescolar, Universidad Nacional de Costa Rica. Actualmente se desempeña como investigadora y
ocupa el cargo de vicedecana del Centro de Investigación y Docencia en Educación de la Universidad Nacional
de Costa Rica. Autora de varias publicaciones sobre educación, pedagogía y universidad en revistas de su
especialidad. Coautora del libro: Equidad y justicia social. Un reto para el liderazgo pedagógico.

Rocío Castillo Cedeño, Universidad Nacional

Doctora en Educación con mención en Mediación Pedagógica, Universidad de la Salle, Costa Rica. Magíster en
Administración Educativa y en Psicopedagogía. Profesora y bachiller en Ciencias de la Educación con énfasis
en Educación Preescolar. Durante 5 años se desempeñó como decana de la Facultad de Educación de la
Universidad De La Salle, Costa Rica y durante un año como vicerrectora académica en esta misma Universidad.
Actualmente, se desempeña como académica e investigadora de la División de Educación Básica del Centro de Investigación y Docencia en Educación de la Universidad Nacional de Costa Rica. Autora del libro: La conciencia
cósmica en los párvulos.

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Published

2013-04-03

How to Cite

Ethical Perspective of Biopedagogical Mediation (I. Castillo Cedeño & R. Castillo Cedeño , Trans.). (2013). Revista Electrónica Educare, 17(2), 111-121. https://doi.org/10.15359/ree.17-2.7

Issue

Section

Journal Articles (Peer Reviewed Section)

How to Cite

Ethical Perspective of Biopedagogical Mediation (I. Castillo Cedeño & R. Castillo Cedeño , Trans.). (2013). Revista Electrónica Educare, 17(2), 111-121. https://doi.org/10.15359/ree.17-2.7

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