Linguistic Competence of Preschool Teachers. An Analysis of Conversational Discourse in Professionals from the Chilean National Board of Early Education (Junta Nacional de Jardines Infantiles)

Authors

  • Sandra Ruperta Pérez Lisboa Universidad de Playa Ancha, Chile

DOI:

https://doi.org/10.15359/ree.18-1.8

Keywords:

Linguistic competences, preschool teachers, conversational discourse, Chilean National Board of Early Education (Junta Nacional de Jardines Infantiles), language development.

Abstract

The linguistic competence of preschool teachers are an ongoing referent in the linguistic development of preschoolers since teachers are models for them, because they constantly use oral communication to work, play, and give instructions. Regarding this premise, this paper is aimed at analyzing the linguistic competence of a group of preschool teachers at the lower transition level. Based on the observation of teachers working at the Chilean National Board of Early Education (Junta Nacional de Jardines Infantiles) in the western area of the province of Santiago, a study was conducted regarding teachers’ conversational discourse. It is proposed that higher language skills in teachers promote the oral language development of young children.

Author Biography

Sandra Ruperta Pérez Lisboa, Universidad de Playa Ancha

Educadora de Párvulos, Pontificia Universidad Católica de Chile; Magíster en Pedagogía y Gestión Universitaria, Universidad Metropolitana de Ciencias de la Educación. Docente del Departamento Disciplinario de Educación Parvularia, Universidad de Playa Ancha.

References

Acosta, V. y Moreno, A. M. (1999). Dificultades del lenguaje en ambientes educativos: Del retraso al trastorno específico del lenguaje. Barcelona: Masson.

Bruner, J. (1998). Desarrollo cognitivo y educación. Selección de textos por Jesús Palacios (3ª ed.). Madrid: Morata.

Cubero R., Cubero M., Santamaría A., de la Mata, M. L., Ignacio, C. M. y Prados M. (mayo-agosto, 2008). La educación a través de su discurso. Prácticas educativas y construcción discursiva del conocimiento en el aula. Revista de educación, 346, 71-104. Recuperado de http://www.revistaeducacion.mec.es/re346/re346_03.pdf

Dale, P. (2003). Desarrollo del lenguaje. Un enfoque psicolingüístico (9ª reimp.). México D. F.: Trillas.

Echeverría, R. (1997). Ontología del lenguaje (4a ed.). Santiago: Paidós.

Feuerstein, R. (1999). The Theory of Structural Cognitive Modifiability [La teoría de modificabilidad estructural cognitiva]. En B. Presseisen (Ed.), Learning and Thinking Styles: Classroom Interaction [Estilos de aprendizaje y pensamiento: Interacción en el aula]. Washington, DC: NEA Professional Library, National Education Association.

Freire, P. (1973). ¿Extensión o comunicación? La concientización en el medio rural. Montevideo: Siglo XXI Editores.

Gutiérrez, A. y Montes, R. (2004). La importancia de la lectura y su problemática en el contexto educativo universitario. El caso de la Universidad Juárez Autónoma de Tabasco (México). Revista Iberoamericana de Educación. Recuperado de http://www.rieoei.org/deloslectores/632Gutierrez.PDF

Hohmann, M. y Weikart, D. P. (1999). La educación de los niños pequeños en acción. Manual para los profesionales de la educación infantil. México, D. F.: Trillas.

Martínez, L. (1999). El discurso conversacional conceptos y componentes. (Apuntes de clase). Escuela de Fonoaudiología, Postgrado de la Facultad de Medicina de la Universidad de Chile.

Ministerio de Educación (MINEDUC). (2001). Bases curriculares de la educación parvularia. Santiago: Autor. Recuperado de http://www.oei.es/inicial/curriculum/bases_curriculares_chile.pdf

Pavez, M. M., Coloma, C. J., González, P., Palma, S. y Reinoso, C. (1999). El discurso narrativo en niños con TEL. Revista Chilena de Fonoaudiología, 1(2), 17-32.

Peralta, M. V. (1996). El currículo en el jardín infantil. Un análisis crítico (3a ed.). Santiago: Editorial Andrés Bello.

Published

2014-01-01

How to Cite

Linguistic Competence of Preschool Teachers. An Analysis of Conversational Discourse in Professionals from the Chilean National Board of Early Education (Junta Nacional de Jardines Infantiles) (S. R. Pérez Lisboa , Trans.). (2014). Revista Electrónica Educare, 18(1), 177-192. https://doi.org/10.15359/ree.18-1.8

Issue

Section

Journal Articles (Peer Reviewed Section)

How to Cite

Linguistic Competence of Preschool Teachers. An Analysis of Conversational Discourse in Professionals from the Chilean National Board of Early Education (Junta Nacional de Jardines Infantiles) (S. R. Pérez Lisboa , Trans.). (2014). Revista Electrónica Educare, 18(1), 177-192. https://doi.org/10.15359/ree.18-1.8

Comentarios (ver términos de uso)