Learning Activities and ICT: Uses among Costa Rican Basic General Educators. A Diagnostic Approach
DOI:
https://doi.org/10.15359/ree.18-1.11Keywords:
ICT, learning activities, Basic General Education, interactive triangle.Abstract
Between 2011 and 2012, two of the entities responsible for managing and deciding onthe initial and continuing education of Costa Rican teachers, the Ministry of Public Education (MEP) and the National University (UNA), developed a research process to support the construction of knowledge related to the inclusion of Information and Communication Technologies (ICTs) in educational contexts, and at the same time, participate in the generation of innovations that help to create and guide national educational policies and teacher preparation. This research project is based on the recognition of learning activities supported by ICTs and implemented by teachers in the Basic General Education (EGB) as a way to guide their educational work towards critical and collaborative spaces that promote learning and are relevant to those involved. This study considered fourteen of the educational regions in which the MEP divides the country: Desamparados, Limón, San Ramon, Los Santos, Pérez Zeledón, Grande de Térraba, Puntarenas, Aguirre, Coto, Liberia, Upala, Cañas, Santa Cruz, and Nicoya. The theoretical framework is based on the contributions by César Coll (2005), who departs from the existing relationships in, what this author calls, the interactive triangle, a methodology that refers to the study of relationships between three elements: content, the teacher’s instructional and educational activities, and the students’ learning activities. This paper addresses nine of the categories Coll (2005) points out as frequent mediation practices involving ICTs. In addition, the research establishes three categories to understand the circumstances and the reasons why Costa Rican EGB teachers use ICTs during their pedagogical practices. This paper was developed by an interinstitutional team of researchers from the National University and the Ministry of Public Education.
References
Bustos, A. y Coll, C. (enero-marzo, 2010). Los entornos virtuales como espacios de enseñanza y aprendizaje. Una perspectiva psicoeducativa para su caracterización y análisis. Revista mexicana de investigación educativa, 15(44), 163-184. Recuperado de http://www.redalyc.org/pdf/140/14012513009.pdf
Claro, M. (2010). La incorporación de tecnologías digitales en educación. Modelos de identificación de buenas prácticas. Santiago: CEPAL. Recuperado de http://www.eclac.org/publicaciones/xml/8/40278/tics-educacion-buenas-practicas.pdf
Coll, C. (s. f.) Las TIC en el aula. Aprender y enseñar con las TIC: Expectativas, realidad y potencialidades. En R. Carneiro, J. C. Toscano y T. Díaz (Coords.), Los desafíos de las TIC para el cambio educativo (pp. 111-126). Madrid: OEI y Fundación Santillana. Recuperado de http://www.educando.edu.do/files/6613/7875/6220/Los_desafios_delas_TIC_para_elcambio_educativo.pdf
Coll, C. (agosto-enero, 2004). Psicología de la educación y prácticas educativas mediadas por las tecnologías de la información y la comunicación. Una mirada constructivista. Revista Electrónica Sinéctica, 25, 1-24. Recuperado de https://docs.google.com/viewer?url=http://www.redalyc.org/pdf/998/99815899016.pdf&chrome=true
Coll, C., Mauri, T., y Onrubia, J. (2008). La utilización de las tecnologías de la información y la comunicación en la educación: Del diseño tecno-pedagógico a las prácticas de uso. En C. Coll, & C. Monereo (Eds.), Psicología de la educación virtual. Aprender y enseñar con las tecnologías de la información y la comunicación (pp. 74-103). Barcelona: Ediciones Morata.
Lugo, M. T. (2010). Las políticas TIC en la educación de América Latina. Tendencias y experiencias. Revista Fuentes, 10, 52-68. Recuperado de http://www.oei.es/noticias/spip.php?article9720
Monereo, C. y Castelló, M. y Gómez, I. (2009). La evaluación como herramienta de cambio educativo: Evaluar las evaluaciones. En C. Monereo (Coord.), Pisa como excusa. Repensar la evaluación para cambiar la enseñanza (pp. 16-33). Barcelona: Grao. Recuperado de http://www.carlesmonereo.com/wp-content/uploads/2012/09/MONEREO-C.-coord.-2009-.pdf
Monereo, C. y Romero, M. (2008). Los entornos virtuales de aprendizaje basados en sistemas de emulación socio-cognitiva. En C. Coll y C. Monereo (Eds.), Psicología de la educación virtual. Aprender y enseñar con las tecnologías de la información y la comunicación (pp. 194-212). Barcelona: Ediciones Morata.
Pérez-González, J. C. (2012) Revisión del aprendizaje social y emocional en el mundo. En R. Bisquerra (Coord.), ¿Cómo educar las emociones? La inteligencia emocional en la infancia y la adolescencia (pp. 56-69). Barcelona: Hospital Sant Joan de Déu. Recuperado de http://faros.hsjdbcn.org/sites/default/files/faros_6_cast.pdf
Picardo, O. (mayo-agosto, 2002). Pedagogía informacional. Enseñar a aprender en la sociedad del conocimiento. Revista Iberoamericana de Ciencia, Tecnología, Sociedad e innovación, 3. Recuperado de http://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=741449
Pozo, J. I., Monereo, C. y Castelló, M. (2001). La enseñanza de estrategias de aprendizaje en el contexto escolar. En C. Coll, J. Palacios y Á. Marchesi, Desarrollo psicológico y educación (Vol. 2). Psicología de la educación escolar. (pp. 235-258). Madrid: Alianza.
Romero, M. D. (abril-junio, 2012). Uso de las tecnologías de la información y la comunicación para la gestión del conocimiento en el proceso de enseñanza-aprendizaje. Revista Didasc@Lia: Didáctica y Educación, 3(2), 1-16. Recuperado de http://revistas.ojs.es/index.php/didascalia/issue/view/68/showToc
Salinas, J. (julio, 1997). Nuevos ambientes de a aprendizaje para una sociedad de la información. Revista Pensamiento Educativo, 20, 81-104. Recuperado de http://www.ses.unam.mx/curso2008/pdf/Salinas.pdf
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
1. In case the submitted paper is accepted for publication, the author(s) FREELY, COSTLESS, EXCLUSIVELY AND FOR AN INDEFINITE TERM transfer copyrights and patrimonial rights to Universidad Nacional (UNA, Costa Rica). For more details check the Originality Statement and Copyright Transfer Agreement
2. REUTILIZATION RIGHTS: UNA authorizes authors to use, for any purpose (among them selfarchiving or autoarchiving) and to publish in the Internet in any electronic site, the paper´'s final version, both approved and published (post print), as long as it is done with a non commercial purpose, does not generate derivates without previous consentment and recognizes both publisher's name and authorship.
3. The submission and possible publication of the paper in the Educare Electronic Journal is ruled by the Journal’s editorial policies, the institutional rules of Universidad Nacional and the laws of the Republic of Costa Rica. Additionally, any possible difference of opinion or future dispute shall be settled in accordance with the mechanisms of Alternative Dispute Resolution and the Costa Rican Jurisdiction.
4. In all cases, it is understood that the opinions issued are those of the authors and do not necessarily reflect the position and opinion of Educare, CIDE or Universidad Nacional, Costa Rica. It is also understood that, in the exercise of academic freedom, the authors have carried out a rogorous scientific-academic process of research, reflection and argumentation thar lays within the thematic scope of interest of the Journal.
5. The papers published by Educare Electronic Journal use a Creative Commons License: