Learning Styles in Students from the School of Human Movement Sciences and Quality of Life, Universidad Nacional, Costa Rica
DOI:
https://doi.org/10.15359/ree.18-3.9Keywords:
Learning styles, reflective learning, theorical learning, pragmatic learning, active learning, physical education, health promotion, sports performance.Abstract
The purpose of this research was to determine the learning style of students majoring in the B.A. Programs in Physical Education, Sports and Recreation (BEFDR) and Physical Health Promotion (BPSF), and the Licentiate Degree in Sports Performance (LRD) at the School of Human Movement Sciences and Quality of Life. A total of 204 students participated in the study by answering the Horney-Alonso questionnaire (CHAEA). In general, results show that students tend to have a reflective learning style: BEFDR and LRD (14.34 ± 2.92), and BPSF (14.48 ± 2.72). As a conclusion, it was determined that the trend towards reflective learning is characteristic of those who received behavioral methodologies during their school career. In addition, due to the practical emphasis of the Physical Education and Sports Performance programs, their students tend to be more active.References
Aguilar, M. (2010). Estilos y estrategias de aprendizaje en jóvenes ingresantes a la universidad. Revista de Psicología, 28(2), 205-226. Recuperado de http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/psicologia/article/view/1460/1407
Almonacid, C., Burgos, N. y Utria, O. (enero-junio, 2010). Estilos de aprendizaje de jóvenes universitarios con y sin dependencia a la nicotina de la ciudad de Bogotá. Psychologia: Avances en la disciplina, 4(1), 125-132. Recuperado de http://www.redalyc.org/pdf/2972/297224086011.pdf
Alonso C. (1992). Análisis y diagnóstico de los estilos de aprendizaje en estudiantes universitarios. Madrid: Universidad Complutense.
Alonso, C., Gallego, D. J. y Honey, P. (2002). Los estilos de aprendizaje. Procedimientos de diagnóstico y mejora. Bilbao: Ediciones Mensajero.
Barrena, P. I. (noviembre, 2010). Estilos participativos en educación física. Efdeportes.com, 15(150). Recuperado de http://www.efdeportes.com/efd150/estilos-de-ensenanza-participativos-en-educacion-fisica.htm
Baus, T. (2007). Los estilos de aprendizaje. Recuperado de http://www.monografias.com/trabajos12/losestils/losestils.shtml
Blumen, S., Rivero, C., Guerrero, D. (2011). Universitarios en educación a distancia: Estilos de aprendizaje y rendimiento académico. Revista de Psicología, 29(2), 225-243. Recuperado de http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/psicologia/article/view/2475/2424
Bravo, P. L. y Alfonso, M. (setiembre-diciembre, 2007). Comportamiento de actividades que desarrollan estilos de aprendizaje en las guías didácticas de la asignatura Morfofisiología Humana I. Educación Médica Superior, 21(4), 1-10. Recuperado de http://scielo.sld.cu/pdf/ems/v21n4/ems01407.pdf
Cabrera, J. S. y Fariñas, G. (2005). El estudio de los estilos de aprendizaje desde una perspectiva vigostkiana: Una aproximación conceptual. Revista Iberoamericana de Educación, 37(1), 1-9. Reuperado de http://www.rieoei.org/deloslectores/1090Cabrera.pdf
Canalejas, M., Martínez, M. L., Pineda, M. C., Vera, M. L., Soto, M., Martín, Á. y Cid, M. L. (2005). Estilos de aprendizaje en los estudiantes de enfermería. Educación Médica, 8(2), 83-90. Recuperado de http://scielo.isciii.es/pdf/edu/v8n2/original2.pdf
Correa, J. E. (2006). Identificación de los estilos de aprendizaje en los estudiantes de fisiología del ejercicio de la Facultad de Rehabilitación y Desarrollo Humano. Revista Ciencias de la Salud, 4(número especial), 41-53. Recuperado de http://www.redalyc.org/pdf/562/56209906.pdf
Davenport, J. (1986). Learning Style and its Relationship to Gender and Age Among Elderhostel Participants [Estilo de aprendizaje y su relación con el género y la edad entre participantes mayores]. Educational Gerontology, 12(3), 205-217. doi: http://dx.doi.org/10.1080/0380127860120301
Díaz, E. (julio-diciembre, 2012). Estilos de aprendizaje. Revista EIDOS, 5, 5-11. Recuperado de http://www.ute.edu.ec/posgrados/eidos5.pdf
Dorsey, O. L. y Pierson, M. J. (1984). A Descriptive Study of Adult Learning Styles in a Non-Traditional Education Program [Un estudio descriptivo de estilos de aprendizaje de adultos en un programa de educación no tradicional]. Lifelong Learning, 7(8), 8-11.
Escudero, D. (2009). La educación física y su influencia en la formación integral del hombre para la vida. Efdeportes.com, 14(131). Recuperado de http://www.efdeportes.com/efd131/la-educacion-fisica-y-la-formacion-integral-del-hombre.htm
Esteve, O. (2004). Nuevas perspectivas en la formación del profesorado de lenguas: Hacia el “aprendizaje reflexivo” o “aprender a través de la práctica”. Recuperado de http://cvc.cervantes.es/Ensenanza/Biblioteca_Ele/publicaciones_centros/PDF/bremen_2004/02_esteve.pdf
Gardner, H. (2000). Can Technology Exploit Our Many Ways of Knowing? [¿Puede la tecnología aprovechar nuestras numerosas formas de conocimiento?]. En D. T. Gordon (Ed.), The Digital Classroom: How Technology is Changing the Way we Teachand Learn [El aula digital: Cómo la tecnología está cambiando la forma de aprender] (pp. 32-35). Cambridge, MA: Harvard Education Letter.
Gómez, M. (2003). Identificación de los estilos de aprendizaje predominantes en estudiantes de magisterio de la Facultad de Ciencias de la Educación de la Universidad de Cádiz. Revista electrónica interuniversitaria de formación del profesorado, 6(2), 1-4. Recuperado de http://aufop.com/aufop/uploaded_files/articulos/1227721086.pdf
Gutiérrez, M. y Pilsa, C. (diciembre, 2006). Actitudes de los alumnos hacia la educación física y sus profesores. Revista Internacional de Medicina y Ciencias de la Actividad Física y del Deporte, 6(24), 212-228. Recuperado de http://cdeporte.rediris.es/revista/revista24/artactitudes36.htm
Gutiérrez, M., Pilsa, C. y Torres, E. (julio, 2007). Perfil de la educación física y sus profesores desde el punto de vista de los alumnos. Revista Internacional de Ciencias del Deporte, 3(8), 39-52. Recuperado de http://www.cafyd.com/REVISTA/ojs/index.php/ricyde/article/view/43/31
Hernández, L. (2004). La importancia de los estilos de aprendizaje en la enseñanza de inglés como lengua extranjera. Espéculo, 9(27). Recuperado de http://pendientedemigracion.ucm.es/info/especulo/numero27/estilosa.html
Highfield, M. E. (noviembre-diciembre, 1988). Learning Styles [Estilos de aprendizaje]. Nurse Educator, 13(6): 30-33. Recuperado de http://dx.doi.org/10.1097/00006223-198811000-00015
Honey, P. y Munford, A. (1992). The manual of Learning Styles [El manual de estilos de aprendizaje]. (3a ed., versión revisada). Maidenhead: Peter Honey.
Loría-Castellanos, J., Rivera D., B., Gallardo S., A., Márquez-Ávila, G. y Chavarría-Islas, R., A. (julio-setiembre, 2007). Estilos de aprendizaje de los médicos residentes de un hospital de segundo nivel. Educación Médica Superior, 21(3), 1-13. Recuperado de http://scielo.sld.cu/pdf/ems/v21n3/ems01307.pdf
Martín, A. V. y Rodríguez, M. J. (2003). Estilos de aprendizaje y grupos de edad. Comparación de dos muestras de jóvenes y mayores. Aula Abierta, 82, 97-114. Recuperado de http://estadisticasoctys.freetzi.com/Estadistica2/Estadisticainferencial/LectCompMuestras.pdf
Medina, M. E., Medina, E. (s. f.). Diagnóstico de estilos de aprendizaje en alumnos de trabajo social. Recuperado de http://web.ua.es/en/ice/jornadas-redes-2012/documentos/oral-proposals/245237.pdf
Mora, M. (2005). El educador como agente reflexivo en el proceso de formación educativa. Horizontes Educacionales, 10, 71-76. Recuperado de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=97917573007
Ordóñez, F. J., Rosety-Rodríguez, M. y Rosety-Plaza, M. (noviembre, 2003). Análisis de los estilos de aprendizaje predominantes entre los estudiantes de ciencias de la salud. Enfermería Global, 2(2), 1-6. Recuperado de http://revistas.um.es/eglobal/article/view/619/645
Ortizmichel, G. (2011). La escritura reflexiva como un recurso de aprendizaje para un curso semipresencial. Revista Apertura, 3(1), 1-5. Recuperado de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=68822701005
Pérez, I., Canil, S. E., Farfán, M., Montoya, M. A. y Segura, C. (s. f.). El aprendizaje del estudiante de nivel superior no universitario metacognición: Una visión desde los alumnos. Jujuy, San Salvador: Instituto Superior Populorum Progressio-In.Te. Recuperado de http://www.feeye.uncu.edu.ar/web/posjornadasinve/area2/Aprendizaje%20-%20eleccion%20de%20carrera/045%20-%20Perez%20-%20Inst%20de%20Jujuy.pdf
Pulido, M., De la Torre, M. J., Luque, P. J. y Palomo, A. (2009). Estilos de enseñanza y aprendizaje en el eees: Un enfoque cualitativo. Revista Estilos de Aprendizaje, 4(4), 1-18. Recuperado de http://www.uned.es/revistaestilosdeaprendizaje/numero_4/Artigos/lsr_4_articulo_9.pdf
Reinicke, K., Chiang, M. T., Montecinos, H., Del Solar, M. I., Madrid, V. y Acevedo, C. G. (2008). Estilos de aprendizaje de alumnos que cursan asignaturas de Ciencias Biológicas en la Universidad de Concepción. Revista estilos de aprendizaje, 2(2), 170-181. Recuperado de http://www.uned.es/revistaestilosdeaprendizaje/numero_2/artigos/lsr_2_octubre_2008.pdf
Sánchez, I. R. y Ramis, F. J. (2004). Aprendizaje significativo basado en problemas. Revista Horizontes Educacionales, 9, 101-111. Recuperado de http://www.redalyc.org/pdf/979/97917171011.pdf
Sánchez, J. (s. f.). Estilos de aprender [Diapositivas en PowerPoint]. Recuperado de http://www.slideshare.net/augustoeliasc/descripcion-de-los-estilos-de-aprender-presentation.
Tapia, R (s. f.). Estilos de aprendizaje. Recuperado de http://www.monografias.com/trabajos91/los-estilos-aprendizaje/los-estilos-aprendizaje3.shtml
Tümkaya, S. (invierno, 2012). The Investigation of the Epistemological Beliefs of University Students According to Gender, Grade, Fields of Study, Academic Success and Their Learning Styles [La investigación de las creencias epistemológicas de los estudiantes universitarios, por sexos, grado, campos de estudio, el éxito académico y sus estilos de aprendizaje]. Educational Sciences: Theory & Practice, 12(1), 88-95. Recuperado de http://www.edam.com.tr/kuyeb/pdf/en/c3644f566afc2dae1d5ce94189bddf2005b.pdf
Universidad de Alicante (UA). (2009). El alumnado de educación física, reflexivo en su modo de aprender. Recuperado de http://www.agenciasinc.es/Noticias/El-alumnado-de-Educacion-Fisica-reflexivo-en-su-modo-de-aprender.
Varela, M. E. (2006). Estilos de aprendizaje. Mensaje Bioquímico, 30, 1-11. Recuperado de http://bq.unam.mx/wikidep/uploads/MensajeBioquimico/Mensaje_Bioq06v30p1_11_Margarita_Varela.pdf
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
1. In case the submitted paper is accepted for publication, the author(s) FREELY, COSTLESS, EXCLUSIVELY AND FOR AN INDEFINITE TERM transfer copyrights and patrimonial rights to Universidad Nacional (UNA, Costa Rica). For more details check the Originality Statement and Copyright Transfer Agreement
2. REUTILIZATION RIGHTS: UNA authorizes authors to use, for any purpose (among them selfarchiving or autoarchiving) and to publish in the Internet in any electronic site, the paper´'s final version, both approved and published (post print), as long as it is done with a non commercial purpose, does not generate derivates without previous consentment and recognizes both publisher's name and authorship.
3. The submission and possible publication of the paper in the Educare Electronic Journal is ruled by the Journal’s editorial policies, the institutional rules of Universidad Nacional and the laws of the Republic of Costa Rica. Additionally, any possible difference of opinion or future dispute shall be settled in accordance with the mechanisms of Alternative Dispute Resolution and the Costa Rican Jurisdiction.
4. In all cases, it is understood that the opinions issued are those of the authors and do not necessarily reflect the position and opinion of Educare, CIDE or Universidad Nacional, Costa Rica. It is also understood that, in the exercise of academic freedom, the authors have carried out a rogorous scientific-academic process of research, reflection and argumentation thar lays within the thematic scope of interest of the Journal.
5. The papers published by Educare Electronic Journal use a Creative Commons License: