Giving Life Gives Me Life: An Action Research Experience with Families

Authors

  • Eilyn Arce-Chavarría Profesional Independiente, Costa Rica

DOI:

https://doi.org/10.15359/ree.19-1.12

Keywords:

Action research, family, school, special education, occupational therapy, being in tune, time, reflection, change, transformation.

Abstract

This paper is the result of a participatory action research project.  It expresses my experiences with nine of the fourteen families of students attending the special education school where I work.  Students are in Early Intervention (0-3 years old), Kinder Garden (3-6 and a half years old) and the first cycle of elementary school (6 years and 6 months to 9 years old). Six of the participating families included a father and a mother, while the other three only included the mother. I met six times with the families for afternoon coffee over the course of a year.  These gatherings evidenced the need for synchronizing the work done at home with the work offered in the occupational therapy service of which I am in charge, in order to support families in developing their children’s every day skills.  This involves a process of analysis and reflection, which leads to the transformation of those of us who lived this experience.  The paper also presents the families’ reality first from their individual standpoint and later in synchronization with the group, change that was exhibited after sharing with the other families.  Important findings include the need for having a stronger relationship between the school and the families, creating a space for emotional growth for parents, finding similarities between families that would motivate them to be more involved, taking advantage of time, creating personal space for reflection and, last but not least, daring to change.

Author Biography

Eilyn Arce-Chavarría, Profesional Independiente

Master en Terapia Ocupacional. Realizó estudios en la Universidad Santa Paula y en la Universidad Nacional, Costa Rica. Ha trabajado como terapeuta ocupacional en la Clínica de Atención Integral Santa Paula. Ha realizado cursos de actualización profesional en la Universidad Santa Paula, en el CENAREC y otros. Concluyó la Maestría Profesional en Pedagogía con Énfasis en Desarrollo y Atención integral de la Primera Infancia. Trabaja en el Instituto Andrea Jiménez en San Francisco de Dos Ríos, donde brinda terapia a la población escolar, se desempeña como docente en la Universidad Santa Paula.

References

Ander-Egg, E. (2003). Repensando la investigación-acción-participativa (4ª ed.). Buenos Aires: Lvmen Humanitas.

Bohm, D. (2002). Sobre la creatividad. Barcelona: Kairós.

Dobles, M. C., Zúñiga, M. y García, J. (2010). Investigación en educación: Procesos interacciones construcciones. San José, Costa Rica: EUNED.

Freire, P. (2005a). La educación como práctica de la libertad. Buenos Aires: Siglo XXI.

Freire, P. (2005b). Pedagogía de la esperanza: Un reencuentro con la “Pedagogía del oprimido”. Buenos Aires: Siglo XXI.

Freire, P. (2006). Pedagogía de la autonomía. Saberes necesarios para la práctica educativa. México: Siglo XXI.

Greene, M. (2005). Liberar la imaginación. Ensayos sobre educación, arte y cambio social. Barcelona: Graó.

Herrera, J. (2008). La investigación-acción. Recuperado de http://juanherrera.files.wordpress.com/2008/11/investigacion-accion.pdf

Ladd, K. (2006). El poder de una joven positiva. Florida: Casa Creación.

Latorre, A. (2003). La investigación-acción: Conocer y cambiar la práctica. Barcelona: Graó.

Maturana, H. (2007). Transformación en la convivencia (2ª ed.). Santiago: Dolmen Ediciones.

Maturana, H. y Varela, F. (2004). El árbol del conocimiento. Las bases biológicas del entendimiento humano. Buenos Aires: Editorial Universitaria.

Moltó, C. (2014). Las 365 reflexiones de lo realmente importante en nuestra vida. Barcelona: Amat Editorial.

Mulligan, S. (2006). Terapia ocupacional en pediatría: Proceso de evaluación. Madrid: Editorial Médica Panamericana.

Pascual, L. (2010). Educación, familia y escuela: El desarrollo infantil y el rendimiento escolar. Rosario: Homo Sapiens.

Rogers, C. y Dolva, G. (2002). Nuestra hija tiene Síndrome de Down. La experiencia de una familia con una niña especial. Barcelona: Editorial Paidós.

Toro, J. M. (2006). Educar con co-razón. Bilbao: Desclée de Brouwer.

Published

2015-01-01

How to Cite

Giving Life Gives Me Life: An Action Research Experience with Families (E. Arce-Chavarría , Trans.). (2015). Revista Electrónica Educare, 19(1), 221-239. https://doi.org/10.15359/ree.19-1.12

Issue

Section

Journal Articles (Peer Reviewed Section)

How to Cite

Giving Life Gives Me Life: An Action Research Experience with Families (E. Arce-Chavarría , Trans.). (2015). Revista Electrónica Educare, 19(1), 221-239. https://doi.org/10.15359/ree.19-1.12

Comentarios (ver términos de uso)