Possibilities for Using TAM and Technology Frames Models to Assess the Acceptance of New Technologies in the Chilean Higher Education Quality Assurance

Authors

  • Luis González-Bravo Universidad San Sebastián, Chile
  • Maruzzella Valdivia-Peralta Universidad de Concepción, Chile

DOI:

https://doi.org/10.15359/ree.19-2.11

Keywords:

Quality Assurance, technology Resistance, higher education management

Abstract

This essay reviews the importance of assessing the degree of acceptance of new technologies in the Chilean higher education institutions, as an input for managing quality assurance. Technology Acceptance and Technology Frames models are described, emphasizing their benefits in this field. Understanding and facilitating the process of new technologies acceptance in the organizations, by identifying those elements which hinder it, allows improving the implementation of quality assurance mechanisms in order to make the educational process more efficient and effective.

Author Biographies

Luis González-Bravo, Universidad San Sebastián

Psicólogo clínico especialista en psicoterapia. Terapeuta familiar (ICHTF). Magister en Investigación Social y Desarrollo (UDEC). Docente universitario desde el año 1999, se desempeña como director de Evaluación Institucional de la Universidad San Sebastián desde el año 2006. Autor de diversas publicaciones en revistas de especialidad, así como de capítulos de libros en Chile y México, actualmente además es docente de post-título, y socio del Centro Psicológico y Psiquiátrico Sico & Med en Concepción.

Maruzzella Valdivia-Peralta, Universidad de Concepción

Psicóloga clínica, Magister en Psicología de la Salud (UDEC), académica del Departamento de Psicología, Universidad de Concepción. Especializada en el área de terapia familiar y embarazo adolescente. Coautora entre otros artículos de “Factores psicológicos asociados a la maternidad adolescente en menores de 15 años” (2003) y “Psychometric properties of the AQ Aggression Scale in Chilean students” (2013) y del capítulo de libro “Embarazo adolescente” (en Condeza, M y Valdivia, M., 2006).

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Published

2015-05-01

How to Cite

Possibilities for Using TAM and Technology Frames Models to Assess the Acceptance of New Technologies in the Chilean Higher Education Quality Assurance (L. González-Bravo & M. Valdivia-Peralta , Trans.). (2015). Revista Electrónica Educare, 19(2), 181-196. https://doi.org/10.15359/ree.19-2.11

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Journal Articles (Peer Reviewed Section)

How to Cite

Possibilities for Using TAM and Technology Frames Models to Assess the Acceptance of New Technologies in the Chilean Higher Education Quality Assurance (L. González-Bravo & M. Valdivia-Peralta , Trans.). (2015). Revista Electrónica Educare, 19(2), 181-196. https://doi.org/10.15359/ree.19-2.11

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