Learning Assessment, Measurement or Verification in the Classroom: A Case Study

Authors

  • José Pereira-Chaves Universidad Nacional, Costa Rica

DOI:

https://doi.org/10.15359/ree.19-2.22

Keywords:

Evaluation, measuring, verification, learning, teacher, student, biology

Abstract

The analysis of various evaluation processes that are developed in the classroom is essential to reinterpret the educational work and the learning achievements, based on the need of the teachers in offering the students a less repressive and more motivating alternatives to measure the study contents. Thus, the purpose of this research was to identify the type of relationship existing between the way it is taught and how it is evaluated -with the level of learning achievement of biological concepts in the classroom. For it, an ethnography was developed through a case study whose data collection techniques were: observations, interviews and a focus group. The findings confirmed that the evaluation was part of the summative proposal suggested by the Ministry of Public Education (MEP, for its name in Spanish). The teacher always applied a comprehensive evaluation, including different ways to verify contents, as well as the implementation of several skills by the students. Additionally, the teacher considered all the teaching strategies used, which generated motivation and concentration for each of the activities. Therefore, the strategies and teaching techniques went hand in hand with the learning evaluation.

Author Biography

José Pereira-Chaves, Universidad Nacional

Doctor en Educación de la Universidad Estatal a Distancia de Costa Rica. Máster en Ciencias Marinas y Costeras de la Universidad Nacional de Costa Rica. Licenciado en Ciencias de la Educación con énfasis en Didáctica de las Ciencias de la Universidad Nacional de Costa Rica. Doble Bachiller en Enseñanza de las Ciencias y Biología Tropical de la Universidad Nacional de Costa Rica. Laboró desde 2000 hasta el 2007 como profesor de secundaria en el Ministerio de Educación Pública impartiendo ciencias naturales y biología, desde el año 2007 hasta la fecha labora como académico en la Universidad Estatal a Distancia para la Carrera de Manejo y Protección de los Recursos Naturales y para la Escuela de Ciencias Biológicas en las carreras de Enseñanza de las Ciencias y Biología; además, es coordinador de la Maestría en Ciencias Marinas y costeras y de las Olimpiadas Costarricense de Ciencias Biológicas, forma parte del proyecto de investigación sobre biodiversidad marina del Caribe costarricense.

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Published

2015-05-01

How to Cite

Learning Assessment, Measurement or Verification in the Classroom: A Case Study (J. Pereira-Chaves , Trans.). (2015). Revista Electrónica Educare, 19(2), 405-428. https://doi.org/10.15359/ree.19-2.22

Issue

Section

Journal Articles (Peer Reviewed Section)

How to Cite

Learning Assessment, Measurement or Verification in the Classroom: A Case Study (J. Pereira-Chaves , Trans.). (2015). Revista Electrónica Educare, 19(2), 405-428. https://doi.org/10.15359/ree.19-2.22

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