Analysis of Performance Differences among Students in Urban and Non-urban Centers Based on Compulsory Secondary Education Special Awards

Authors

  • Rocío Chao-Fernández Universidad de A Coruña, Spain
  • Francisco Jesús Ferreiro-Seoane Universidad de Santiago, Spain
  • María Dorinda Mato-Vázquez Universidad de A Coruña, Spain

DOI:

https://doi.org/10.15359/ree.19-3.23

Keywords:

Special award, compulsory secondary education, quality, education, Galicia, habitat, urban, non-urban

Abstract

This research analyzes how the teaching-learning contexts (urban and non-urban) of four provinces and their different towns influence the school performance of Galician students who apply for the compulsory secondary education (ESO, in Spanish) special award. The sample is of 1,212 students who have finished the 4th level of ESO with an average score greater than or equal to 9 between 2008 and 2012. For such purpose, we made a comparative analysis using independent samples with Levene’s test through the SPSS V. 22.0.0.0 statistical package. The results indicate that, out of the 12 scores (Galician, Spanish, foreign language, Mathematics and Social Sciences, Geography and History) and a test to choose from different options (Physics and Chemistry, Biology and Geology, Latin, Music, Technology and Arts), students from urban schools get better results in 10 of them (83.33%), with significant differences in 6 subjects.

Author Biographies

Rocío Chao-Fernández, Universidad de A Coruña

Profesora contratada doctora en el Departamento de Composición. Facultad de Ciencias de la Educación. Campus de Elviña, s/n 15071 A Coruña. Además de obtener Premio Extraordinario de Doctorado ha sido galardonada con diferentes premios de innovación educativa a nivel nacional (Mec y Cide, Consellería de Educación, etc.). Una de sus líneas de investigación se centra en analizar los elementos que inciden en el aprendizaje, en busca de una mejora del rendimiento académico, que han generado numerosas publicaciones, entre las que cabe destacar: “Music therapy in adolescent disruptive behaviour”, en Procedia - Social and Behavioral Sciences 132, 608-614 (2014). “¿Contribuyen los centros de educación primaria de Galicia a la conservación del folklore?” en Revista Lusófona de Educaçao.

Francisco Jesús Ferreiro-Seoane, Universidad de Santiago

Profesor asociado y doctor en el Departamento de Economía Aplicada, Facultad de Dirección y Administración de Empresas de la USC. Sus líneas de investigación se centran actualmente en el campo del emprendimiento y la educación, ha investigado en los campos del desarrollo económico, hacienda pública y economía laboral. Ha sido galardonado tanto por la UNESCO como por la Comisión Europea, por el trabajo realizado en el Plan de Ordenación del Litoral (POL) de Galicia. Ha sido investigador principal de numerosos proyectos y autor de libros y artículos derivados de los campos de investigación citados anteriormente, entre los más recientes: "La rentabilidad económica de los viveros de empresas en Galicia", en Boletín Económico de ICE, 3049, 43-54, 2014; "Los viveros gallegos como instrumento de desarrollo local: Situación actual y líneas futuras de mejora", en Revista Galega de Economía, 20(1), 1-23, 2011 y "The reform of the Local Administration in Spain in Terms of Population", en Journal of US-China Administration, 10(19), 945-957, 2013.

María Dorinda Mato-Vázquez, Universidad de A Coruña

Profesora contratada doctora en Departamento de Pedagogía y Didáctica, Facultad de Ciencias de la Educación, Campus de Elviña, s/n 15071A Coruña. Sus líneas de investigación se enmarcan en el estudio comparativo de las habilidades procedimentales que se enseñan en ciencias de la naturaleza y en matemáticas en la ESO, que han dado lugar a numerosas publicaciones, como: "Dimensión afectiva hacia la matemática: Resultados de un análisis en educación primaria", en Revista de Investigación Educativa, 32(1), 57-72, 2014. "Influencia de la profesión de los padres en la ansiedad hacia la matemática y su relación con el rendimiento académico en estudiantes de secundaria", en Ciencias Psicológicas 8(1), 69-77, 2014.

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Published

2015-08-14

How to Cite

Analysis of Performance Differences among Students in Urban and Non-urban Centers Based on Compulsory Secondary Education Special Awards (R. Chao-Fernández, F. J. Ferreiro-Seoane, & M. D. Mato-Vázquez , Trans.). (2015). Revista Electrónica Educare, 19(3), 1-19. https://doi.org/10.15359/ree.19-3.23

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Journal Articles (Peer Reviewed Section)

How to Cite

Analysis of Performance Differences among Students in Urban and Non-urban Centers Based on Compulsory Secondary Education Special Awards (R. Chao-Fernández, F. J. Ferreiro-Seoane, & M. D. Mato-Vázquez , Trans.). (2015). Revista Electrónica Educare, 19(3), 1-19. https://doi.org/10.15359/ree.19-3.23

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