Characterization of Postgraduate Programs Offers in International Relations in Costa Rica and Internationally

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15359/ree.20-3.3

Keywords:

Academic offer, International Relations, masters, postgraduate programs

Abstract

The objective of this document is to analyze the factors characterizing the postgraduate programs related to the discipline of International Relations in Costa Rica, and also other international references. This paper intends to be a useful tool to observe the characteristics and approaches of teaching this discipline in Costa Rica. In other knowledge fields, the variables described in this study can be used to perform similar analysis; likewise, students of this discipline can analyze the characteristics and approaches of the postgraduate programs offer in this area to create their own criteria. This research was conducted from December 2014 to February 2015, and it included nineteen national and nine international postgraduate programs. The information was collected from secondary sources of data retrieved from websites of each postgraduate program. The data were also collected from primary sources with telephone calls and e-mails. As a conclusion from the study, there is a relevant debate between the needs of academic rigor and the flexibility the market requests in terms of education conditions associated with the postgraduate programs.

Author Biographies

Raúl Fonseca-Hernández, Universidad Nacional

Licenciado en economía, Magíster en Economía del Desarrollo con Énfasis en Competitividad Empresarial. Es académico y coordinador de la Maestría en Relaciones Internacionales de la Universidad Nacional y de la Sección de Economía de la Sede Occidente de la Universidad de Costa Rica.

Carlos Humberto Cascante-Segura, Universidad Nacional

Licenciado en Derecho, Magister en Diplomacia y M.Sc. en Historia por la Universidad de Costa Rica. Profesor de la Escuela de Relaciones Internacionales y de la Maestría en Diplomacia de la Universidad de Costa Rica.

Yendry Arce-Marín, Universidad Nacional

Bachiller en Relaciones Internacionales de la Universidad Nacional de Costa Rica. Actualmente, cursa la licenciatura en la misma universidad en la disciplina de Relaciones Internacionales con énfasis en Comercio Internacional.

Lizeth Abarca-Jiménez, Universidad Nacional

 Bachiller en Relaciones Internacionales de la Universidad Nacional de Costa Rica y Estudiante del grado de licenciatura en el énfasis en Comercio Internacional de la Escuela de Relaciones Internacionales de la Universidad Nacional.

References

Araujo, A, Ibáñez, P. , Landeta, J. y Ranguelov, S. (2003). Análisis de la flexibilidad de la oferta de formación en gestión del país Vasco. Cuadernos de gestión, 3(1-2), 101-119. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=859373

Del Arenal, C. (2014). Etnocentrismo y teoría de las relaciones internacionales. Una visión crítica. Madrid: Editorial Technos.

Ferina, R. (Comp.). (1985). El estudio de las relaciones internacionales en América Latina y el Caribe. Buenos Aires: Gel.

Halliday, F. (2006). Las relaciones internacionales y sus debates. Madrid: CIP-FUHEM.

Murillo, C. (21 de mayo, 2012). Estudiar relaciones internacionales en América Latina. Es global: Política, Economía e ideas sobre el mundo en español. Recuperado de http://www.esglobal.org/estudiar-relaciones-internacionales-en-america-latina/

Olano, A. (Julio-diciembre, 2014). El institucionalismo histórico comparado. Lecturas sobre América Latina. Revista Opera, 15, 5-29. Recuperado de http://revistas.uexternado.edu.co/index.php/opera/article/view/3962/4263

Parra, H. M., Vergel, M. y Sánchez, J. V. (s. f.). Hacia un modelo para evaluar la pertinencia social en la oferta académica de la Universidad Francisco de Paula Santander. Recuperado de http://www.mineducacion.gov.co/1759/articles-341895_archivo_pdf.pdf

Rivera, O., Del Orden, O. y Ranguelov, S. (2003). Análisis de la oferta de formación de postgrado en gestión del conocimiento. Cuadernos de Gestión, 3(1-2), 27-47. Recuperado de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=274323095002

Sandoval, R. J., Reyes, J. M. y Tapia, J. L. (Mayo-agosto, 2005). Análisis de la oferta educativa a nivel de maestría en México. UPIICSA, 13(38), 2-8. Recuperado de http://148.204.210.204/revistaupiicsa/38/38-1.pdf

Sodupe, K. (2003). La teoría de las relaciones internacionales a comienzos del siglo XXI. España: Universidad del país Vasco.

Tickner, A. B. (2002). Los estudios internacionales en América Latina. ¿Subordinación intelectual o pensamiento emancipatorio? Bogotá: Uniandes-Alfaomega.

Tickner, A. B., Cepeda, C. y Bernal, J. L. (2013). Enseñanza, investigatión y política international (TRIP) en América Latina. Brazilian Journal of International Relations, 2(1), 6-47. Recuperado de http://www2.marilia.unesp.br/revistas/index.php/bjir/article/view/2948/2282

Tomassini, L. (1988). Introducción a la teoría de las relaciones internacionales. San José: FLACSO.

Verdes-Montenegro, F. J. (Octubre-enero, 2014-2015). [Reseña del libro Etnocentrismo y teoría de las relaciones internacionales: Una visión crítica, por C. Del Arenal]. Relaciones Internacionales, 27, 181-184. Recuperado de http://www.relacionesinternacionales.info/ojs/article/view/616.html

Published

2016-09-01

How to Cite

Characterization of Postgraduate Programs Offers in International Relations in Costa Rica and Internationally (R. Fonseca-Hernández, C. H. Cascante-Segura, Y. Arce-Marín, & L. Abarca-Jiménez , Trans.). (2016). Revista Electrónica Educare, 20(3), 1-22. https://doi.org/10.15359/ree.20-3.3

Issue

Section

Journal Articles (Peer Reviewed Section)

How to Cite

Characterization of Postgraduate Programs Offers in International Relations in Costa Rica and Internationally (R. Fonseca-Hernández, C. H. Cascante-Segura, Y. Arce-Marín, & L. Abarca-Jiménez , Trans.). (2016). Revista Electrónica Educare, 20(3), 1-22. https://doi.org/10.15359/ree.20-3.3

Comentarios (ver términos de uso)