The Use of Educational Chemistry Resources for Students in Academic Daytime Secondary Schools of San Jose School Districts 09 and 11, Costa Rica

Authors

  • Nancy Chacón-Ramírez Profesional Independiente, Costa Rica
  • Franklin Saborío-García Profesional Independiente, Costa Rica
  • Nidya Nova-Bustos Universidad Nacional, Costa Rica http://orcid.org/0000-0003-1966-0415

DOI:

https://doi.org/10.15359/ree.20-3.2

Keywords:

Questionnaire, school laboratory, interview, chemistry, constructionism

Abstract

This article presents the results of an investigation conducted to identify which didactic materials teachers have to teach chemistry in two academic secondary schools of the school districts 09 and 11. This research responds to a study complemented with the qualitative approach, given the nature of categories of analysis and data collected. The techniques and instruments used were questionnaires, interviews and descriptive observation. The population studied consisted of two teachers and 130 students. The main results of the investigation show that one of the schools studied has a wide range of resources to carry out experimental activities with their students, while the other academic school has neither laboratory nor proper equipment for such activities. Part of the student population interviewed believes that the lessons of chemistry are interesting, but others believe otherwise, since they consider them as boring and less dynamic. It can be proposed to work in the students’ construction of knowledge so that they would be interested in chemistry and, from work and interest, they could construct their knowledge significantly.

Author Biographies

Nancy Chacón-Ramírez, Profesional Independiente

Docente de Ciencias en Educación General Básica: en este caso me corresponde impartir lecciones a estudiantes que cursan los niveles de sétimo, octavo y noveno; enseñando contenidos relacionados con las áreas de física, química y biología. Docente de biología en la educación diversificada: me corresponde impartir lecciones a estudiantes que cursan los niveles de undécimo y duodécimo año en el área de la biología. Así mismo, preparo a quienes optan por la materia de biología para el examen de Bachillerato.

Franklin Saborío-García, Profesional Independiente

Franklin Saborío-García (13 de diciembre de 1968-8 de junio de 2015). Docente en: Colegio Salvador Umaña, Liceo de Coronado y Napoleón Quesada, le correspondía impartir lecciones a estudiantes que cursan los niveles de sétimo, octavo y noveno; enseñando contenidos relacionados con ciencias en educación general básica. Y en educación diversificada las tres áreas: física, química y biología, a estudiantes que cursan los niveles de undécimo y duodécimo año en el área de física, química y biología.

Nidya Nova-Bustos, Universidad Nacional

Académica de la Escuela de Ciencias Biológicas, Universidad Nacional de Costa Rica. Bachiller en Biología Marina y licenciada en Biología Marina y Recursos Marinos y Dulceacuícolas. Editora de la Revista Ciencias Marinas y Costeras de la Universidad Nacional.

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Published

2016-09-01

How to Cite

The Use of Educational Chemistry Resources for Students in Academic Daytime Secondary Schools of San Jose School Districts 09 and 11, Costa Rica (N. Chacón-Ramírez, F. Saborío-García, & N. Nova-Bustos , Trans.). (2016). Revista Electrónica Educare, 20(3), 1-24. https://doi.org/10.15359/ree.20-3.2

Issue

Section

Journal Articles (Peer Reviewed Section)

How to Cite

The Use of Educational Chemistry Resources for Students in Academic Daytime Secondary Schools of San Jose School Districts 09 and 11, Costa Rica (N. Chacón-Ramírez, F. Saborío-García, & N. Nova-Bustos , Trans.). (2016). Revista Electrónica Educare, 20(3), 1-24. https://doi.org/10.15359/ree.20-3.2

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