Students’ Perception about Learning Assessment in Higher Education
DOI:
https://doi.org/10.15359/ree.20-3.18Keywords:
Assessment procedure, student satisfaction, university assessment,Abstract
This research aimed to know university students’ perception about learning assessment carried out by their teachers, their level of objectivity and skill, among other aspects. The study was conducted in Medellin, Colombia, between January and July 2015. A final sample size of 400 university students from public and private institutions, randomly selected, was used. The data analysis was carried out by using multivariate analysis of variance (MANOVA) with orthogonal-type canonical contrast, factor analysis, and one-dimensional type frequency analysis. It was found that university students have a good perception about the assessment practices of their teachers. Likewise, highly significant differences between men and women in their perception of learning assessment were identified. Students consider that learning assessment practices have contributed to improve their learning and are in accordance with the learning objectives. Nevertheless, most students have felt that their teachers are not objective in evaluation and they often use questions that confuse students, and very theoretical questions without application to practice. A lack of non-traditional assessment practices, such as peer assessment, self-assessment as well as virtual platforms use for assessments, was found. These findings imply the need to improve teacher training on assessment skills to allow them to plan evaluation as a strategy to improve learning, involving students in an active way.
References
Agreda, E. J., & Romero, O. C. (2007). Los modelos pedagógicos: Una dinámica para la transformación de la educación superior. Pasto: Tecnografic.
Alkharusia, H. (2010). A multilevel linear model of teachers’ assessment practices and students’ perceptions of the classroom assessment environment [Un modelo lineal multinivel de prácticas evaluativas de los docentes y percepción de los estudiantes sobre el ambiente de evaluación en el aula de clase]. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 5, 5-11. doi: http://dx.doi.org/10.1016/j.sbspro.2010.07.041
Ayala, R., Messing, H., Labbé, C., & Obando, N. I. (2010). Congruencia entre el diseño curricular y la evaluacion de los aprendizajes esperados en cátedras impartidas en una universidad chilena. Estudios Pedagógicos, 36(1), 53-67. Recuperado de http://www.scielo.cl/pdf/estped/v36n1/art02.pdf
Birenbaum, M. (2007). Evaluating the Assessment: Sources of evidence for quality assurance [Evaluando la evaluación: Evidencias para el aseguramiento de la calidad]. Studies in Educational Evaluation, 33(1), 29-49. doi: http://dx.doi.org/10.1016/j.stueduc.2007.01.004
Birenbaum, M., & Nasser, F. (2006). Ethnic and gender differences in mathematics achievement and in dispositions towards the study of mathematics [Diferencias étnicas y de género en el rendimiento en matemáticas y en la disposición hacia el estudio de las matemáticas]. Learning and Instruction, 16(1), 26-40. doi: http://dx.doi.org/10.1016/j.learninstruc.2005.12.004
Bloom, B., Hastings, J. T., & Madaus, G. F. (1971). Handbook on formative and summative evaluation of student learning [Manual de evaluación formativa y sumativa del aprendizaje de los estudiantes]. New York: McGraw-Hill.
Carless, D. (25 de noviembre de 2003). Learning-oriented assessment [Evaluación orientada al aprendizaje]. Comunicación presentada en la Evaluation and Assessment Conference. Adelaide: University of South Australia.
Contreras, G. (Mayo-agosto, 2010). Diagnóstico de dificultades de la evaluación del aprendizaje en la universidad: Un caso particular en Chile. Educación y Educadores, 13(2), 219-238. Recuperado de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=83416998004
Díaz, F., Romero, E., & Heredia, A. (2012). Diseño tecnopedagógico de portafolios electrónicos de aprendizaje: Una experiencia con estudiantes universitarios. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 14(2), 103-117. Recuperado de http://www.scielo.org.mx/pdf/redie/v14n2/v14n2a8.pdf
Gallardo, K. E., Gil, M. E., Contreras, B., García, E., Lázaro, R. A., & Ocaña, L. (Julio-diciembre, 2012). Toma de decisiones para la evaluación formativa: El proceso de planeación y determinación de sus mecanismos. Sinéctica, 39, 1-19. Recuperado de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=99826889011
Garello, M. V., & Rinaudo, M. C. (2013). Autorregulación del aprendizaje, feedback y transferencia de conocimiento. Investigación de diseño con estudiantes universitarios. Revista Electronica de Investigacion Educativa, 15(2), 131-147. Recuperado de http://www.scielo.org.mx/pdf/redie/v15n2/v15n2a9.pdf
Huber, E., & Harvey, M. (2013). Time to participate: Lessons from the literature for learning and teaching project evaluation in higher education [Tiempo para participar: Lecciones de la literatura para el aprendizaje y el proyecto de evaluación docente en la educación superior]. Studies in Educational Evaluation, 39(4), 240-249. doi: http://dx.doi.org/10.1016/j.stueduc.2013.10.004
Ibarra, M. S., & Rodríguez, G. (2010). Los procedimientos de evaluación como elementos de desarrollo de la función orientadora de la Universidad. Reop., 21(2), 443-461. doi: http://dx.doi.org/10.5944/reop.vol.21.num.2.2010.11558
Knight, P. T. (2006). El profesorado de educación superior. Formación para la excelencia (2ª ed.). Madrid: Narcea Ediciones.
Markéta, D., & Kateřina, K. (2012). Complex model of e-learning evaluation focusing on adaptive instruction [Modelo complejo de la evaluación del aprendizaje electrónico centrado en la instrucción adaptativa]. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 47, 1068-1076. doi: http://dx.doi.org/10.1016/j.sbspro.2012.06.780
Martínez, F. (2012). Investigación empírica sobre el impacto de la evaluación formativa. Revisión de literatura. Revista Electrónica de Investigacion Educativa, 14(1), 1-15. Recuperado de http://redie.uabc.mx/redie/article/view/291
Ministerio de Educación Nacional. (2012). Sistema Nacional de Información de la Educación Superior - SNIES. Bogotá: Autor.
Oviedo, G. L. (Agosto, 2004). La definición del concepto de percepción y en psicología con base en la teoría gestalt. Revista de Estudios Sociales, 18, 89-96. Recuperado de https://res.uniandes.edu.co/view.php/375/index.php?id=375
Rodríguez, H. y Restrepo, F. (Septiembre-diciembre, 2014). Influencia del tipo de preguntas sobre el desempeño estudiantil en la evaluación del aprendizaje en ciencias agrarias. Revista Virtual Universidad Católica del Norte, 43, 62-74. Recuperado de http://revistavirtual.ucn.edu.co/index.php/RevistaUCN/article/view/552/1098
Rodríguez-Sandoval, E. y Cortés-Rodriguez, M. (Marzo, 2010). Evaluación de la estrategia pedagógica “Aprendizaje basado en proyectos”: Percepción de los estudiantes. Avaliação. Revista de Avaliação da Educação Superior, 15(1), 143-158. Recuperado de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=219114878008
Sáiz, M. C. y Román, J. M. (2011). Cuatro formas de evaluación en educación superior gestionadas desde la tutoría. Revista de Psicodidactica, 16(1), 145-161. Recuperado de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=17517217008
Sangestani, G. y Khatiban, M. (2013). Comparison of problem-based learning and lecture-based learning in midwifery [Comparación del aprendizaje basado en problemas y el aprendizaje basado en conferencias en obstetricia]. Nurse Education Today, 33(8), 791-795. doi: http://dx.doi.org/10.1016/j.nedt.2012.03.010
Stanley, T. y Marsden, S. (Septiembre-diciembre, 2012). Problem-based learning: Does accounting education need it? [Aprendizaje basado en problemas: ¿Lo necesita la educación en contabilidad?]. Journal of Accounting Education, 30(3-4), 267-289. doi: http://dx.doi.org/10.1016/j.jaccedu.2012.08.005
Stiggins, R. J. y Arter, J. A. (2-4 de abril, 2002). Assessment for learning [Evaluación para el aprendizaje]. International perspectives. Trabajo presentado en la Annual Meeting of the National Council on Educational Measurement. Teachers College Press, Nueva Orleans. Recuperado de http://files.eric.ed.gov/fulltext/ED464137.pdf
Tiwari, A., Lam, D., Yuen, K. H., Chan, R., Fung, T., & Chan, S. (2005). Student learning in clinical nursing education: Perceptions of the relationship between assessment and learning [Aprendizaje de los estudiantes en la educación de enfermería clínica: Percepción de la relación entre evaluación y aprendizaje]. Nurse Education Today, 25(4), 299-308. doi: http://dx.doi.org/10.1016/j.nedt.2005.01.013
Trillo, F., & Porto, M. (1999). La percepción de los estudiantes sobre su evaluación en la universidad. Un estudio en la Facultad de Ciencias de la Educación. Innovación Educativa, 9, 55-75. Recuperado de https://minerva.usc.es/bitstream/10347/5189/1/pg_057-078_inneduc9.pdf
Van den Bergh, V., Mortelmans, D., Spooren, P., Van Petegem, P., Gijbels, D., & Vanthournout, G. (2006). New assessment modes within project-based education - the stakeholders [Nuevos enfoques de evaluación en la educación basada en proyectos - los actores]. Studies in Educational Evaluation, 32(4), 345-368. doi: http://dx.doi.org/10.1016/j.stueduc.2006.10.005
Published
How to Cite
Issue
Section
License
1. In case the submitted paper is accepted for publication, the author(s) FREELY, COSTLESS, EXCLUSIVELY AND FOR AN INDEFINITE TERM transfer copyrights and patrimonial rights to Universidad Nacional (UNA, Costa Rica). For more details check the Originality Statement and Copyright Transfer Agreement
2. REUTILIZATION RIGHTS: UNA authorizes authors to use, for any purpose (among them selfarchiving or autoarchiving) and to publish in the Internet in any electronic site, the paper´'s final version, both approved and published (post print), as long as it is done with a non commercial purpose, does not generate derivates without previous consentment and recognizes both publisher's name and authorship.
3. The submission and possible publication of the paper in the Educare Electronic Journal is ruled by the Journal’s editorial policies, the institutional rules of Universidad Nacional and the laws of the Republic of Costa Rica. Additionally, any possible difference of opinion or future dispute shall be settled in accordance with the mechanisms of Alternative Dispute Resolution and the Costa Rican Jurisdiction.
4. In all cases, it is understood that the opinions issued are those of the authors and do not necessarily reflect the position and opinion of Educare, CIDE or Universidad Nacional, Costa Rica. It is also understood that, in the exercise of academic freedom, the authors have carried out a rogorous scientific-academic process of research, reflection and argumentation thar lays within the thematic scope of interest of the Journal.
5. The papers published by Educare Electronic Journal use a Creative Commons License: