Needs of Professional Formation in the field of Early Childhood: Perception and Contributions from the Students

Rocío Castillo-Cedeño, Patricia Ramírez-Abrahams, Lilian Susana Ruíz-Guevara

Abstract


The analysis and information presented in this article are part of an experience developed in the research project Primera infancia: hacia una propuesta de formación contextualizada y pertinente [Early Childhood: Toward a Proposal of a Professional, Contextualized, and Pertinent Formation] of the Basic Education Division at the National University of Costa Rica. The information was collected with the purpose of identifying the needs for professional formation on the field of early childhood, through the perception and contributions of students in levels V and VII of their undergraduate degree in the Pedagogy career with a concentration in preschool education. This is an exploratory-type investigation aiming to know the opinions and perceptions of the students in relation with the process they go through at the university. For it, we used a questionnaire of seven open questions related to the needs of formation and concrete experiences lived during this process. As a result from this study, the analysis had a descriptive conclusion when exploring the main needs of the students. The information collected was complemented with the theory of investigation known, the contributions for the review of the whole preschool study plan, and all the knowledge built during the research project aforementioned. One of the main findings is that most of the students expressed that their formation lacks of the professional instrumentation to work with children aged zero to four years. They also said that it is very important to start working in a similar process on the earlier stages Pedagogy covers like maternal cycle and early stimulation. This systematization and analysis of the students’ perception is an effort to support the review of the study plan for the Pedagogy career with concentration in preschool education. The help of the students’ perceptions and experiences is a fundamental contribution in order to build a contextualized and relevant proposal; this is the main part of the research project aforementioned.


Keywords


Needs, professional formation, early childhood, perception, contextualization, relevance and experiences

References


Amador, L. H. (2007). Formación en tiempos presentes hacia pedagogías emergentes. Revista Latinoamericana de estudios educativos, 3(1), 41-63. Recuperado de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=134112603004

Álvarez, M., Arley, A., Gazel, A., González, M., Gutiérrez, K. y Vargas, A. (2011). Percepciones del personal docente en educación inicial sobre su profesión en el papel que desempeñan en la sociedad. Actualidades investigativas en la educación, 11(3), 1-23. doi: https://doi.org/10.15517/aie.v11i3.10216

Chaves, L., Díaz, M., García, J., Rojas, G., Solís, N. (2007). Investigación-acción colaborativa: Un encuentro con el quehacer cotidiano del centro educativo para su transformación. San José, Costa Rica: INIE.

Elvir, A. P. y Asensio, C. (2006). La atención y educación de la primera infancia en Centroamérica: Desafíos y perspectivas. Recuperado de http://unesdoc.unesco.org/images/0014/001474/147488s.pdf

Eming, M., y Fujimoto, G. (2004). Desarrollo infantil temprano: Lecciones de los programas no formales. Acción Pedagógica, 13(2), 186-198. Recuperado de http://www.saber.ula.ve/bitstream/123456789/17211/2/articulo7.pdf

Myers, R. G. (1999). Atención y desarrollo de la primera infancia en Latinoamérica y el Caribe: Una revisión de los diez últimos años y una mirada hacia el futuro. Revista Iberoamericana de Educación, 22, 17-39. Recuperado de http://www.rieoei.org/rie22a01.PDF

Peralta, M. V. (2005). Nacidos para ser y aprender. Buenos Aires: Ediciones Infantojuvenil.

Programa Estado de la Nación. (2013). Cuarto informe estado de la educación (4a ed.). San José: Costa Rica. Autor. Recuperado de http://www.estadonacion.or.cr/files/biblioteca_virtual/educacion/004/6-Cap-2.pdf

Ramírez, P., Ruiz, S. y Castillo, R. (2015). Primera infancia: Hacia una propuesta de formación profesional contextualizada y pertinente (proyecto). Heredia: Costa Rica: Universidad Nacional, CIDE.

Ruiz, S., Castillo, R., Ramírez, P., Urdaneta, M. (2015). La atención y educación de la primera infancia: Un derecho pendiente en la sociedad costarricense para la población de 0-3 años. Revista Latinoamericana de Derechos Humanos, 26(1), 166-177. doi: https://doi.org/10.15359/rldh.26-1.8

Sauma, P. (2012). Cuarto informe del estado de la educación. Informe final. Perfil de la población de 0 a 6 años y escenarios para su atención dentro y fuera del sistema educativo. San José: Costa Rica: Programa Estado de la Nación. Recuperado de http://estadonacion.or.cr/files/biblioteca_virtual/educacion/004/Sauma_poblacion-de-0-a-6-anos.pdf

Urdaneta, M. (2013). Informe de la Comisión de Diseño Curricular. Heredia, Costa Rica: Universidad Nacional, CIDE, División de Educación Básica. Manuscrito inédito.

Villegas-Reimers, E. (2002). Formación docente en los Estados Unidos de Norteamérica: Tendencias recientes en sus prácticas y políticas. En Unesco (Ed.), Formación docente: Un aporte a la discusión. La experiencia de algunos países (pp. 59-90). Santiago, Chile: Unesco/Orealc.

Zapata, B. y Ceballos, L. (2010). Opinión sobre el rol y perfil del educador para la primera infancia. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, 8(2), 1069-1082. Recuperado de http://www.redalyc.org/pdf/773/77315155021.pdf




DOI: http://dx.doi.org/10.15359/ree.21-1.9



Educare Electronic Journal. e-ISSN: 1409-4258 Email: educare@una.cr Phone: (506) 2277-3372  (506) 8913-6810

Web Managers Área UNAWEB - CGT - DTIC - Universidad Nacional Adapted from Open Journal System 

Revista Electrónica Educare.   ISSN Electrónico: 1409-4258.

Sitio Web desarrollado por Área UNAWEB

Adaptación de Open Journal System