Needs of Professional Formation in the field of Early Childhood: Perception and Contributions from the Students

Authors

  • Rocío Castillo-Cedeño Universidad Nacional, Costa Rica
  • Patricia Ramírez-Abrahams Universidad Nacional, Costa Rica
  • Lilian Susana Ruíz-Guevara Universidad Nacional, Costa Rica

DOI:

https://doi.org/10.15359/ree.21-1.9

Keywords:

Needs, professional formation, early childhood, perception, contextualization, relevance and experiences

Abstract

The analysis and information presented in this article are part of an experience developed in the research project Primera infancia: hacia una propuesta de formación contextualizada y pertinente [Early Childhood: Toward a Proposal of a Professional, Contextualized, and Pertinent Formation] of the Basic Education Division at the National University of Costa Rica. The information was collected with the purpose of identifying the needs for professional formation on the field of early childhood, through the perception and contributions of students in levels V and VII of their undergraduate degree in the Pedagogy career with a concentration in preschool education. This is an exploratory-type investigation aiming to know the opinions and perceptions of the students in relation with the process they go through at the university. For it, we used a questionnaire of seven open questions related to the needs of formation and concrete experiences lived during this process. As a result from this study, the analysis had a descriptive conclusion when exploring the main needs of the students. The information collected was complemented with the theory of investigation known, the contributions for the review of the whole preschool study plan, and all the knowledge built during the research project aforementioned. One of the main findings is that most of the students expressed that their formation lacks of the professional instrumentation to work with children aged zero to four years. They also said that it is very important to start working in a similar process on the earlier stages Pedagogy covers like maternal cycle and early stimulation. This systematization and analysis of the students’ perception is an effort to support the review of the study plan for the Pedagogy career with concentration in preschool education. The help of the students’ perceptions and experiences is a fundamental contribution in order to build a contextualized and relevant proposal; this is the main part of the research project aforementioned.

Author Biographies

Rocío Castillo-Cedeño, Universidad Nacional

 Doctora en Educación con especialidad en Mediación Pedagógica. Magíster en Administración Educativa y en Psicopedagogía. Profesora y bachiller en Ciencias de la Educación con énfasis en Educación Preescolar, Universidad Nacional. Ha participado activamente en procesos de formación de personal formador, principalmente, en el diseño e implementación de cursos de pedagogía a distancia, en la Universidad Estatal a Distancia. Durante cinco años se desempeñó como decana de la Facultad de Educación de la Universidad De La Salle Costa Rica y trabajó durante un año como Vicerrectora Académica en esta misma universidad. Actualmente, se desempeña como docente e investigadora en el Centro de Investigación y Docencia en Educación de la Universidad Nacional de Costa Rica. Gestora de la carrera de Pedagogía con énfasis en Educación Preescolar. Autora del libro: La conciencia cósmica en la primera infancia. Reflexiones paradigmáticas, propuestas biopedagógicas y un acercamiento a la espiritualidad de las niñas y los niños.

Patricia Ramírez-Abrahams, Universidad Nacional

Máster en Pedagogía con énfasis en Atención y Desarrollo de la Primera Infancia en la Universidad Nacional. Licenciada en Pedagogía con énfasis en Educación Preescolar, en la Universidad Nacional. Trabajó como responsable académica del énfasis en Primera Infancia, en la Maestría en Pedagogía de la División de Educación Básica en el periodo 2010-2012. Ha sido directora de trabajos finales de graduación durante 14 años. Actualmente se desempeña como académica en la División de Educación Básica, integra la Comisión de Trabajos Finales de Graduación de la División y trabaja en el proyecto de investigación “Primera Infancia: Hacia un perfil de formación contextualizado y pertinente” hace 2 años. Durante 4 años ha sido miembro del Comité de Gestión Académica de la Maestría en Pedagogía con énfasis en Desarrollo y Atención Integral a la Primera Infancia.

Lilian Susana Ruíz-Guevara, Universidad Nacional

Doctora en Educación, Máster en Administración y Licenciada en Educación preescolar, laboró por más de 14 años como docente de preescolar con niños y niñas desde los 2 hasta los 6 años, ha laborado para la DEB, UNA por 15 años como académica e investigadora. Ha pertenecido al equipo que lidera los procesos de acreditación de las carreras de educación de la DEB, desde el año 2000, actualmente coordina estos procesos para las 3 carreras.  Ha participado en proyectos de investigación en temáticas relacionadas con perfil docente, transición de preescolar a primaria y primaria a secundaria, evaluación de los aprendizajes en el ámbito universitario, entre otros.  Tiene publicaciones en diferentes revistas en temas relacionados con primera infancia, autoevaluación, evaluación de aprendizajes, transición, investigación en la formación docente, entre otros.

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Published

2017-01-01

How to Cite

Needs of Professional Formation in the field of Early Childhood: Perception and Contributions from the Students (R. Castillo-Cedeño, P. Ramírez-Abrahams, & L. S. Ruíz-Guevara , Trans.). (2017). Revista Electrónica Educare, 21(1), 1-21. https://doi.org/10.15359/ree.21-1.9

Issue

Section

Journal Articles (Peer Reviewed Section)

How to Cite

Needs of Professional Formation in the field of Early Childhood: Perception and Contributions from the Students (R. Castillo-Cedeño, P. Ramírez-Abrahams, & L. S. Ruíz-Guevara , Trans.). (2017). Revista Electrónica Educare, 21(1), 1-21. https://doi.org/10.15359/ree.21-1.9

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