Inequalities in Educational Access in Mexico: A Study with Graduates Students of a High Performance Technical High School

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15359/ree.20-3.21

Keywords:

Higher education, educational transition, academic background

Abstract

Access to the higher education system in Mexico has been characterized by educational inequalities explained by social and reproductionist currents. The phenomenon occurs in graduate students with a high school diploma and coming from different contexts (social, cultural, economic, institutional and academic ones) that create a process of transition far away from equal opportunities. Therefore, the differences due to cultural diversity do not generate equitable access to higher education institutions. The aim of this study was to identify the social, cultural and academic factors affecting the access to or the abandonment of the academic education of students with expectations of entering the higher education system. The research was based on the results obtained from forty technicians who studied at a vocational high school with high academic performance in Mexico, and were supposed to enter the higher level. It was an exploratory descriptive investigation with qualitative approach, using two multiple-choice item questionnaires whose results were analyzed interpretively. The sampling was non-probability, with the technique of “snowball” and “convenience”. The results showed that the level of parents’ schooling, social relations, and academic career of graduates were decisive to enter the higher education; so it can be concluded that the students’ origin generate inequality in educational achievement.

Author Biographies

Fernando Pérez-Santiago, Instituto Tecnológico de Úrsulo Galván

Investigador adjunto al Grupo de Investigación Socioeducativa del Instituto Tecnológico de Úrsulo Galván. Colaborador en el cuerpo académico “Cultura Empresarial y Desarrollo Social Sustentable” dentro del proyecto denominado “Competencias científicas y modelos didácticos: La enseñanza de la ciencia en el nivel superior tecnológico”, avalado y financiado por el Tecnológico Nacional de México. Es miembro de la Red Veracruzana de Investigación e Innovación Educativa para el Tecnológico Nacional de México.

Manuel Villarruel-Fuentes, Instituto Tecnológico de Úrsulo Galván

Es Investigador Nacional Nivel 1 (SNI). Miembro del Consejo Mexicano de Investigación Educativa. Miembro de la Red Virtual de Estudios de Ciencia, Tecnología, Sociedad e Innovación de la Organización de Estados Iberoamericanos. Es miembro de la Academia Veracruzana de Ciencias Agrícolas, Pecuarias, Forestales, Acuícolas y Pesqueras, donde es integrante de la Junta de Honor y Justicia. Líder del cuerpo académico “Cultura Empresarial y Desarrollo Social Sustentable”. Evaluador nacional acreditado por el CONACYT y miembro del Banco Iberoamericano de Evaluadores (España, Colombia, Argentina, Uruguay y México). Como líder del grupo de investigación dentro del tecnológico de Úrsulo Galván desarrolla actualmente el proyecto denominado “Competencias científicas y modelos didácticos: La enseñanza de la ciencia en el nivel superior tecnológico”, avalado y financiado por el Tecnológico Nacional de México. Es, además, presidente de la Red Veracruzana de Investigación e Innovación Educativa para el Tecnológico Nacional de México.

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Published

2016-09-01

How to Cite

Inequalities in Educational Access in Mexico: A Study with Graduates Students of a High Performance Technical High School (F. Pérez-Santiago & M. Villarruel-Fuentes , Trans.). (2016). Revista Electrónica Educare, 20(3), 1-22. https://doi.org/10.15359/ree.20-3.21

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Journal Articles (Peer Reviewed Section)

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Inequalities in Educational Access in Mexico: A Study with Graduates Students of a High Performance Technical High School (F. Pérez-Santiago & M. Villarruel-Fuentes , Trans.). (2016). Revista Electrónica Educare, 20(3), 1-22. https://doi.org/10.15359/ree.20-3.21

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