Influence of Type of School on Sport Practice and Leisure Activities of Schoolchildren

Victor Arufe-Giráldez, Ramón Chacón-Cuberos, Félix Zurita-Ortega, Amador Lara-Sánchez, Denís Castro-García

Abstract


Background: Recent researches have shown the importance of extracurricular activities and leisure time in children of school age, especially within today’s society where the increasing labour activity of families makes difficult to spend time with children. In this sense, sport practice has a central role, as it will help to combat sedentary lifestyle produced by digital leisure. Aims: This study aims to determine the extracurricular sports and leisure activities done by a sample of primary school students, analysing its relation to the type of school in which they are enrolled. Design: A descriptive and cross-sectional study of multifactorial and univariate design was conducted. Respondents: A total of 786 students from Primary Education participated in this research. They were selected by using a random cluster sampling. Measurements: This study employed an Ad-hoc questionnaire consisting of 12 items related to extra-curricular sport practice. Analysis: SPSS 22.0 software was used for statistical analyses by using cross tables, ANOVA or T of Student depending on the nature of the variables. Results: The results showed acceptable measures of sports practiced, high percentages of screen leisure and low measurements of time which is spent in reading and with peers. According to the type of school, it was revealed that the schoolchildren of private schools practiced more sports, mainly in teams. Students in public schools preferred individual sports and spending more time with friends and in digital entertainment. Thus, the relationship between the type of school and non-curricular activities is shown, mainly for reasons of ideology and facilities. 


Keywords


Schoolchildren; Sport; Leisure time; School

References


Abraldes, J. A. y Argudo, F. M. (2008). Utilización del recreo escolar por niños de 4º y 6º de primaria. Retos. Nuevas tendencias en educación física, deporte y recreación, 14, 88-91. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=3311335

Alfonso-Benlliure, V. y Valadez, M. (2013). Intereses académicos, extraescolares y desempeño creativo en educación primaria según género, tipo de escuela y contexto escolar. Revista Mexicana de Psicología, 30(1), 41-52. Recuperado de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=243033028005

Alonso, F. J., Carranza, M. D., Rueda, J. D. y Naranjo, J. (2014). Composición corporal en escolares de primaria y su relación con el hábito nutricional y la práctica reglada de actividad deportiva. Revista Andaluza de Medicina del Deporte, 7(4), 137-142. doi: https://doi.org/10.1016/j.ramd.2014.08.001

Argüelles, I., Campos, A. y López, J. A. (2015). Análisis de las actividades extraescolares en función de la variable género en el alumnado de primaria de la provincia de Granada. European Scientific Journal, 11(13), 480-498. Recuperado de http://eujournal.org/index.php/esj/article/view/5665/5491

Arriscado, D., Muros, J. J., Zabala, M. y Dalmau, J. M. (2015). Hábitos de práctica física en escolares: Factores influyentes y relaciones con la condición física. Nutrición Hospitalaria, 31(3), 1232-1239. Recuperado de http://www.aulamedica.es/gdcr/index.php/nh/article/view/8186/pdf_7907

Barca-Lozano, A., Almeida, L. S., Porto-Rioboo, A. M., Peralbo-Uzquiano, M. y Brenlla-Blanco, J. C. (2012). Motivación escolar y rendimiento: Impacto de metas académicas, de estrategias de aprendizaje y autoeficacia. Anales de Psicología, 28(3), 848-859. Recuperado de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=16723774023

Blomfield, C. J. y Barber, B. L. (2011). Developmental experiences during extracurricular activities and Australian adolescents’ self-concept: Particularly important for youth from disadvantaged school. Journal of Youth and Adolescence, 40(5), 582-594. doi: https://doi.org/10.1007/s10964-010-9563-0

Bonal, X. (2002). El balance público-privado en el sistema de enseñanza español: Evolución y efectos sobre las desigualdades educativas. Educar, 29, 11-29. doi: https://doi.org/10.5565/rev/educar.323

Borges, P. J., de la Vega, R. y Ruiz, R. (2012). Descripción de los hábitos de práctica física y uso de videojuegos en escolares, en función de su nivel percibido de autoeficacia motriz y en videojuegos. Revista Iberoamericana de Psicología del Ejercicio y el Deporte, 7(2), 323-337. Recuperado de http://www.webs.ulpgc.es/riped/docs/20120207.pdf

Bundick, M. J. (2011). Extracurricular activities, positive youth development, and the role of meaningfulness of engagement. The Journal of Positive Psychology, 6(1), 57-74. doi: https://doi.org/10.1080/17439760.2010.536775

Cabriles (2013). Aspectos socioeconómicos y familiares asociados en niños y adolescentes obesos. Revista de Ciencias Sociales, 19(1), 120-130. Recuperado de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=28026467016

Carbonell, X. (2014). La adicción a los videojuegos en el DSM-5. Adicciones, 26(2), 91-95. doi: https://doi.org/10.20882/adicciones.10

Chacón, R., Espejo, T., Cabrera, Á., Castro, M., López, J. F. y Zurita, F. (2015). “Exergames” para la mejora de la salud en niños y niñas en edad escolar: Estudio a partir de hábitos sedentarios e índices de obesidad. RELATEC, 14(2), 40-50. Recuperado de http://relatec.unex.es/article/view/1471/1301

Chamarro, A., Carbonell, X., Manresa, J. M., Muñoz-Miralles, R., Ortega-González, R., López-Morrón, M. R., … Toran-Monserrat, P. (2014). El cuestionario de experiencias relacionadas con los videojuegos (CERV): Un instrumento para detectar el uso problemático de videojuegos en adolescentes españoles. Adicciones, 26(4), 303-311. doi: https://doi.org/10.20882/adicciones.31

Cladellas, R., Clariana, M., Badia, M. y Gotzens, C. (2013). Actividades extraescolares y rendimiento académico en alumnos de primaria. European Journal of Investigation in Health, Psychology and Education, 3(2), 87-97. doi: http://dx.doi.org/10.1989/ejihpe.v3i2.26

Eime, R. M., Casey, M. M., Harvey, J. T., Sawyer, N. A., Symons, C. M. y Payne, W. R. (2015). Sociological factors potentially associated with participation in physical activity and sport: A longitudinal study of adolescent girls. Journal of Science and Medicine in Sport, 18(6), 684-690. doi: https://doi.org/10.1016/j.jsams.2014.09.012

Espada, M., Campos, A., González, M. D. y Calero, J. C. (2010). El deporte escolar según la titularidad de los centros educativos. Tendencias Pedagógicas, 16, 207-220. Recuperado de https://revistas.uam.es/tendenciaspedagogicas/article/view/1950/2061

Gil, J. (2011). Hábitos lectores y competencias básicas en el alumnado de educación secundaria obligatoria. Education XXI, 14(1), 117-134. Recuperado de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=70618224005

González, M. D. y Campos, A. (2011). Coordinación entre la materia de educación física y las actividades físico-deportivas extraescolares. Contextos Educativos, 14, 31-47. doi: https://doi.org/10.18172/con.638

Hale, L. y Guan, S. (2015). Screen time and sleep among school-aged children and adolescents: A systematic literature review. Sleep Medicine Reviews, 21, 50-58. doi: https://doi.org/10.1016/j.smrv.2014.07.007

Hermoso, Y., García, V. y Chinchilla, J. L. (2010). Estudio de la ocupación del tiempo libre de los escolares. Retos. Nuevas tendencias en Educación Física, Deporte y Recreación, 18, 9-13. Recuperado de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=345732284002

Isorna, M., Rial, A. y Vaquero-Cristóbal, R. (2014). Motivaciones para la práctica deportiva en escolares federados y no federados. Retos. Nuevas tendencias en Educación Física, Deporte y Recreación, 25, 80-84.

Martínez, J., Contreras, O. R., Aznar, S. y Lera, Á. (2012). Niveles de actividad física medido con acelerómetro en alumnos de 3º ciclo de educación primaria: Actividad física diaria y sesiones de educación física. Revista de Psicología del Deporte, 21(1), 117-123. Recuperado de http://www.rpd-online.com/article/view/939/832

McCarthy, P. J., Jones, M. V. y Clark-Carter, D. (2008). Understanding enjoyment in youth sport: A developmental perspective. Psychology of Sport and Exercise, 9(2), 142-156. doi: https://doi.org/10.1016/j.psychsport.2007.01.005

Moreno-Murcia, J. A., Sicilia, A., Sáenz-López, P., González-Cutre, D., Almagro, B. J. y Conde, C. (2014). Análisis motivacional comparativo en tres contextos de actividad física. Revista Internacional de Medicina y Ciencias de la Actividad Física y el Deporte, 14(56), 665-668. Recuperado de https://revistas.uam.es/rimcafd/article/view/184/168

Moreno, J. A. y Hellín, P. (2002). ¿Es importante la educación física? Su valoración según la edad del alumno y el tipo de centro. Revista Internacional de Medicina y Ciencias de la Actividad Física y el Deporte, 2(8), 298-319. Recuperado de http://cdeporte.rediris.es/revista/revista8/artedad.pdf

Organización Mundial de la Salud (OMS). (2015). Estrategia mundial sobre régimen alimentario, actividad física y salud. Sobrepeso y obesidad infantil. Recuperado de http://www.who.int/dietphysicalactivity/childhood/es/

Parlebas, P. (1989). Perspectivas para una educación física moderna. Málaga: Unisport.

Ramos, P., Rivera, F. y Moreno, C. (2012). Beneficios del contexto asociativo en las actividades de tiempo libre de los adolescentes españoles. Infancia y Aprendizaje, 35(3), 365-378. doi: https://doi.org/10.1174/021037012802238984

Reverter, J., Plaza, D., Jové, M. C. y Hernández, V. (2014). Actividad físico-deportiva extraescolar en alumnos de primaria: El caso de Torrevieja (Alicante). Retos. Nuevas tendencias en EF, Deporte y Recreación, 25, 48-52. Recuperado de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=345732291010

Rodríguez-López, C., Villa-González, E., Pérez-López, I. J., Delgado-Fernández, M., Ruiz, J. R. y Chillón, P. (2013). Los factores familiares influyen en el desplazamiento activo al colegio de los niños españoles. Nutrición Hospitalaria, 28(3), 756-763. doi: http://dx.doi.org/10.3305/nh.2013.28.3.6399

Rogero-García, J. y Andrés-Candelas, M. (2014). Gasto público y de las familias en educación en España: Diferencias entre centros públicos y concertados. REIS Revista Española de Investigaciones Sociológicas, 147, 121-130. doi: https://doi.org/10.5477/cis/reis.147.121

Ryan, R. M. y Deci, E. L. (2000). Intrinsic and extrinsic motivations: Classic definitions and new directions. Contemporary Educational Psychology, 25(1), 54-67. doi: https://doi.org/10.1006/ceps.1999.1020

San Mauro, I., Megias, A., García, B., Bodega, P., Rodríguez, P., Grande, G. … Garicano, E. (2015). Influencia de hábitos saludables en el estado ponderal de niños y adolescentes en edad escolar. Nutrición Hospitalaria, 31(5), 1996-2005. doi: http://dx.doi.org/10.3305%2Fnh.2015.31.5.8616

Trudeau, F. y Shephard, R. (2008). Physical education, school physical activity, school sports and academic performance. The International Journal of Behavioral Nutrition and Physical Activity, 5, 1-12. doi: https://doi.org/10.1186/1479-5868-5-10

Vilches, J. M. (2015). Centros especializados y normalizados de secundaria: Relación entre autoestima, agresividad, victimización y calidad de vida en estudiantes de Granada capital (Tesis doctoral). Universidad de Granada. Recuperado de http://digibug.ugr.es/bitstream/10481/39859/1/24589007.pdf

Zagalaz, M. L. y Sancho, M. I. (2004). La actividad física en la literatura infantil y juvenil. Málaga: Centro Andaluz de las Letras (Consejería de Cultura de la Junta de Andalucía.

Zagalaz, M. L., Pantoja, A., Martínez, E. J. y Romero, S. (2009). La educación física escolar desde el punto de vista del alumnado de educación primaria y del estudiante de magisterio. Revista de Investigación Educativa, 26(2), 347-369. Recuperado de http://revistas.um.es/rie/article/view/93961/90601




DOI: http://dx.doi.org/10.15359/ree.21-1.6



Educare Electronic Journal. e-ISSN: 1409-4258 Email: educare@una.cr Phone: (506) 2277-3372  (506) 8913-6810

Web Managers Área UNAWEB - CGT - DTIC - Universidad Nacional Adapted from Open Journal System 

Revista Electrónica Educare.   ISSN Electrónico: 1409-4258.

Sitio Web desarrollado por Área UNAWEB

Adaptación de Open Journal System