The Construction of the Psychological Meaning of the Concept of Professor by University Students of Pedagogy

Cristián Manuel Aguilar-Correa

Abstract


The research aimed to identify the semantic networks that will foster the analysis of the construction of the psychological meaning of the concept teacher, by university students in their first year of Pedagogy. To carry out this study, we use the technique of Natural Semantic Networks (Valdez, 1998). The instrument was applied to an intentional non-probabilistic sample of 409 students from the Facultad de Ciencias de la Educación [Faculty of Education Sciences], Facultad de Ciencias Básicas [Faculty of Basic Sciences], and Facultad de Filosofía y Religión [Faculty of Philosophy and Religion] of the Universidad Católica del Maule (Chile). The results show common elements in psychological representations of the studied groups, but meanings differentiated in the nuclei of the emerging conceptual networks, and this, according to the career, the educational level they are tied to as future teachers, and the socio-cultural scenarios in which their profession is interwoven.


Keywords


psychological meaning, natural semantic networks, professor, pedagogy students

References


Alarcón, P., Díaz, C. Tagle, T., Ramos, L. y Quintana, M. (2014). Conceptualizaciones metafóricas sobre el rol del profesor en estudiantes de pedagogía. Estudios Pedagógicos, 2, 27-44. doi: https://doi.org/10.4067/S0718-07052014000300002

Anderson, J. R. (1983). A spreading activation theory of memory. Journal of Verbal Learning and Verbal Behavior, 22(3), 261-295. doi: https://doi.org/10.1016/S0022-5371(83)90201-3

Ausubel, D. (2009). Adquisición y retención del conocimiento. Una perspectiva cognitiva. Barcelona: Paidós.

Bourdieu, P (2012). La distinción. Criterio y bases sociales del gusto. Madrid: Taurus.

Cabalín, D., Navarro, N., Zamora, J. y San Martín, S. (2010). Concepción de estudiantes y docentes del “buen profesor universitario”. Facultad de Medicina de la Universidad de La Frontera. International Journal Morphology, 28(1), 283-290. doi: https://doi.org/10.4067/S0717-95022010000100042

Chevallard, Y. (2000). La transposición didáctica. Del saber sabio al saber enseñado. Buenos aires: Aique.

Collins, A. M. y Loftus, E. F. (1975). A spreading-activation model of semantic processing. Psychological Review, 82(6), 407-428. doi: https://doi.org/10.1037/0033-295X.82.6.407

Figueroa, J. (1980). Sobre la teoría general de las redes semánticas. Facultad de Psicología de la Universidad Nacional Autónoma de México. Manuscrito inédito.

García-Carmona, A., Vázquez, Á., y Manassero, M. A. (2011). Estado actual y perspectivas de la enseñanza de la naturaleza de la ciencia: Una revisión de las creencias y obstáculos del profesorado. Enseñanza de las Ciencias, 28(3), 403- 412. Recuperado de http://www.raco.cat/index.php/Ensenanza/article/viewFile/247899/353583

García-Villanueva, J., De la Rosa-Acosta, A. y Castillo-Valdés, J. S. (2012). Violencia: Análisis de su conceptualización en jóvenes estudiantes de bachillerato. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, 10(1), 495-512. Recuperado de http://www.scielo.org.co/pdf/rlcs/v10n1/v10n1a32.pdf

Gobierno de Chile. Ministerio de Educación. (2005). Bases curriculares de la educación parvularia. Santiago de Chile: Autor. Recuperado de http://www.docentemas.cl/docs/2014/Educacion%20Parvularia/Bases%20curriculares%20de%20la%20Educacion%20Parvularia.pdf

Hofstadter, D. R. (1982). Can inspiration be mechanized? Scientific American, 247(3), 18-31. doi: https://doi.org/10.1038/scientificamerican1282-18

Marcelo, C. (1999). Formación del profesorado para el cambio educativo. Barcelona: EUB.

Marshall, S. P. (1995). Schemas in problem solving. Cambridge: Cambridge University Press. doi: https://doi.org/10.1017/CBO9780511527890

Maturana, H. y Varela, F. (2003). El árbol del conocimiento. Las bases biológicas del entendimiento humano. Buenos Aires: Lumen.

McKoon, G. y Ratcliff, R. (1986). Inferences about predictable events. Journal of experimental Psychology: learning, Memory and cognition, 12(1), 82-91. doi: https://doi.org/10.1037/0278-7393.12.1.82

Minsky, M. (1975). A framework for representing knowledge. En P.H. Winston (Ed.), The psychology of computer vision (pp. 211-277). New York: McGraw-Hill.

Morin, E. (2007). Introducción al pensamiento complejo (9ª ed.) Barcelona: Gedisa.

Norman, D. A. (1987). Perspectivas de la ciencia cognitiva. Argentina: Paidós.

Novak, J. D. (1990). Teoría y práctica de la educación. Madrid: Alianza.

Ormrod, J. E. (2010). Aprendizaje humano. Madrid: Pearson Educación.

Pattee, H. H. (1973). Hierarchy theory. The challenge of complex systems. Nueva York: George Braziller.

Piaget, J. e Inhelder, B. (2007). Psicología del niño (17ª ed.). Madrid: Morata.

Quillian, M. R. (1968). Semantic memory. En M, Minsky (Ed.), Semantic information processing (pp. 227-270). Cambridge, Mass: MIT Press.

Quillian, M. R. (1969). The teacheable languaje comprehender. A simulation program and theory of language. Comunications of the association for Computing Machinery, 12(8), 459-476.

Rips, L. J., Shoben, E. J. y Smith, E. E. (1973). Semantic distance and the verification of semantic relations. Journal of Verbal Learning and Verbal Behavior, 12(1), 1-20. doi: https://doi.org/10.1016/S0022-5371(73)80056-8

Rumelhart, D. E. (1975). Notes on a schema for stories. En D. G. Bobrow y A. Collins (Eds.), Representation and understanding: Studies in cognitive science (pp. 211-236). Michigan: Academic Pres. doi: https://doi.org/10.1016/b978-0-12-108550-6.50013-6

Rumelhart, D. E. (1984). Schemata: The building blocks of cognition. En J. T. Guthrie (Ed.), Comprehension and teaching: Research reviews (pp. 3-26). Newark, DE: International Reading Association.

Tardif, M. (2010). Los saberes del docente y su desarrollo profesional (3ª ed.). Madrid: Narcea.

Valdez, J. L. (1998). Las redes semánticas naturales, usos y aplicaciones en psicología social. México: Universidad Autónoma del Estado de México.

Vera, J. Á., Pimentel C. E. y Batista, F. J. (2005). Redes semánticas: Aspectos teóricos, técnicos, metodológicos y analíticos. Ra Ximhai,1(3), 439-451. Recuperado de http://www.revistas.unam.mx/index.php/rxm/article/view/6845/6365

Vygotski, L. S. (2009). El desarrollo de los procesos psicológicos superiores. Barcelona: Crítica.

Winograd, T. (1975). Frame representations and the declarative/procedural controversy. En D. G. Bobrow y A.M. Collins (Eds.), Representation and understanding: Studies in cognitive science (pp. 185-210). San Diego: Academic Press.




DOI: http://dx.doi.org/10.15359/ree.21-1.13



Educare Electronic Journal. e-ISSN: 1409-4258 Email: educare@una.cr Phone: (506) 2277-3372  (506) 8913-6810

Web Managers Área UNAWEB - CGT - DTIC - Universidad Nacional Adapted from Open Journal System 

Revista Electrónica Educare.   ISSN Electrónico: 1409-4258.

Sitio Web desarrollado por Área UNAWEB

Adaptación de Open Journal System