Impact of Consumerism in the Project of Life: An Analysis Based on Civic Education
DOI:
https://doi.org/10.15359/ree.20-2.2Keywords:
Consumismo, sentido de vida, educación ciudadana, proyecto de vidaAbstract
Nowadays, work is being considered a social fact through which people satisfy different types of needs. However, some lines of thought proposed consumption as sole mediator to achieve happiness, which promotes poor scenarios where some people jeopardize their health and integrity with excessive practices such as consumerism, causing effects of different nature such as environmental damage and alienation of the project of life. Civic education is facing major challenges regarding the inclusion of critical thinking in advertising messages, effective decision making, environmental conservation and protection, imitation of social models in a conscious way and appropriate stewardship. This essay aims to treat these lines based on different theoretical edges concerning the human being concept and development; so they constitute training process criteria for analysis in different contexts, especially educational, whereas one of the Ministry of Public Education action policies is, precisely, civic training.References
Alonso, P. (2010). Aprendizaje vicario, efecto mimético y violencia de género. Recuperado de https://www.academia.edu/6611219/APRENDIZAJE_VICARIO_EFECTO_MIM%C3%89TICO_Y_VIOLENCIA_DE_G%C3%89NERO
Alonso, P. (Enero-abril, 2012). La andragogía como disciplina propulsora de conocimiento en la educación superior. Educare, 16(1), 15-26. Recuperado de http://www.revistas.una.ac.cr/index.php/EDUCARE/article/view/3729
Arriola, G. (2007). Desarrollo humano: Una introducción conceptual. Guatemala: PNUD.
Bandura, A. y Walters, R. H. (1974). Aprendizaje social y desarrollo de la personalidad. México: Alianza Editorial.
Barquero, M. (1 de octubre, 2013). La deuda total en tarjetas de crédito en Costa Rica creció ¢11.274 millones en tres meses. La Nación. Recuperado de http://www.nacion.com/economia/finanzas/tarjetas-credito-crecio-millones-meses_0_1369463061.html
Baudrillard, J. (2009). La sociedad de consumo. Sus mitos, sus estructuras. México: Siglo XXI Editores. Recuperado de http://ganexa.edu.pa/wp-content/uploads/2014/11/ARTGBaudrillardJeanLaSociedadDeConsumoSusMitosSusEstructuras.pdf
Bencomo, T. Z. (Julio-diciembre, 2008). “El trabajo” visto desde una perspectiva social y jurídica. Revista Latinoamericana de Derecho Social, 7, 27-57. Recuperado de http://www.juridicas.unam.mx/publica/librev/rev/revlads/cont/7/art/art2.pdf
Carlson, N. R. (2007). Fisiología de la conducta (8ª ed.). Madrid: Addison-Wesley. Recuprado de https://psb012.files.wordpress.com/2013/05/carlson-2006-fisiologia-de-la-conducta.pdf
Chen, E., Matthews, K. A. y Boyce, W. T. (Marzo, 2002). Socioeconomic differences in children’s health: How and why do these relationships change with age? [Diferencias socioeconómicas en la salud de los niños: ¿cómo y por qué éstas relaciones cambian con la edad?]. Psychological Bulletin, 128(2), 295-329. doi: http://dx.doi.org/10.1037/0033-2909.128.2.295
De Ferranti, Perry, G. E., Ferreira, F. y Walton, M. (2004). Desigualdad en América Latina y el Caribe, ¿ruptura con la historia? Estados Unidos: El Banco Mundial.
De la Garza, E. (2010). Hacia un concepto ampliado de trabajo. España: Anthropos.
Feist, J. y Feist, G. (2007). Teorías de la personalidad (6ª ed.). México: MacGraw-Hill.
Feliu, J. (2004). De la sociedad de consumo al consumo en persona. Bases psicosociales del consumo. En A. Gil, J. Feliu (Coords.), Psicología económica y del comportamiento del consumidor (pp. 147-179). España: Editorial UOC.
Fernández, P., Blanco, I., Garbisu, M. Pedrero, A., De la Torre, Á., Torrecillas, T. y Vázquez, T. (2011). Los niños y el negocio de la televisión. Programación, consumo y lenguaje. Sevilla: Comunicación Social.
Frankl, V. E. (2011). El hombre en busca de sentido. Barcelona: Editorial Herder.
Gil, A. (2004). El consumo como emoción. Rasgos afectivos de la sociedad de consumo. En A. Gil, J. Feliu (Coords.), Psicología económica y del comportamiento del consumidor (pp. 181-217). España: Editorial UOC.
Justo, M. (20 de junio, 2014). ¿Por qué América Latina sigue siendo tan desigual? BBC Mundo. Recuperado de http://www.bbc.com/mundo/noticias/2014/06/140617_latinoamerica_desigualdad_am
Krauskopf, D. (2013). Adolescencia y educación. (2ª ed.). San José, Costa Rica: EUNED.
Lara, G. M. y Colín, G. (2007). [Reseña del libro Sociedad de consumo y cultura consumista por Z. Bauman]. Argumentos, 20(55), 211-216. Recuperado de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=59505508
Lara, J. D. (2009). Consumo y consumismo. Algunos elementos traza sobre estudiantes universitarios en México. Nómadas. Revista Crítica de Ciencias Sociales y Jurídicas, 21(1), 1-18. Recuperado de http://pendientedemigracion.ucm.es/info/nomadas/21/davidlara.pdf
Liu, W., Ali, S., Soleck, G., Hopps, J., Dunston, K., y Pickett Jr., T. (Enero, 2004). Using social class in counseling psychology research [Consideración de la clase social en investigaciones de consulta psicológica]. Journal of Counseling Psychology, 51(1), 3-18. doi: http://dx.doi.org/10.1037/0022-0167.51.1.3
López, A. (2003). La cultura y el sentido de la vida. Madrid: Ediciones Rialp.
López, M. C. (2004). El análisis sociológico del consumo: Una revisión histórica de sus desarrollos teóricos. Revista Sociológica, 5, 161-188. Recuperado de http://ruc.udc.es/bitstream/2183/2725/1/SO-5-6.pdf
Martínez, J. M. (2008). El hombre posmoderno. Un enfoque humanístico. Recuperado de http://es.slideshare.net/jmjosnop/3-libro-el-hombre-posmoderno-jos-manuel-martnez-snchez
Moulian, T. (2009). El consumo me consume. Chile: LOM.
Naranjo, M. L. (2004). Enfoques conductistas, cognitivos y racional emotivos. San José, Costa Rica: EUCR.
Noguera, J. A. (2002). El concepto de trabajo y la teoría social crítica. Papers, 68, 141-168. doi: http://dx.doi.org/10.5565/rev/papers/v68n0.1445
Osorio, F. (Setiembre, 2011). La evolución de los Mass Media. Revista Mad, 25, 43-50. doi: http://dx.doi.org/10.5354/0718-0527.2011.15657
Ottone, E. y Sojo, A. (2007). Cohesión social. Inclusión y sentido de pertenencia en América Latina y el Caribe. Chile: CEPAL-ONU. Recuperado de http://www.oei.es/quipu/cohesion_socialAL_CEPAL.pdf
Pampliega, A. (2007). Psicología social y crítica de la vida cotidiana. Argentina: Paidós.
Papalia, D. E., Duskin, R. y Martorell, G. (2012). Desarrollo humano (12ª ed.). México: MacGraw-Hill.
Programa de las Naciones Unidas para el Desarrollo (PNUD). (2014). Informe sobre desarrollo humano 2014. Estados Unidos: Autor. Recuperado de http://hdr.undp.org/sites/default/files/hdr14-summary-es.pdf
Puryear, J. y Jewers, M. M. (2009). La política fiscal y los pobres en América Latina. Estados Unidos: Inter-American Dialogue. Recuperado de http://www.cebem.org/cmsfiles/publicaciones/Final_Policy_Brief_3_Sp_08_20ESP.pdf
Ramírez, J. L. (2013). Humanización del aprendizaje en la era de la información: Una arista andragógica. Revista Actualidades Investigativas en Educación, 13(3), 1-18. doi: http://dx.doi.org/10.15517/aie.v13i3.12029
Ramírez, J. y Rodríguez, C. (2007). Incidencia que tiene la no aprobación del bachillerato en la esfera ocupacional de las personas que concluyeron el plan de estudios del ciclo diversificado que estudian en el Colegio Vocacional de Artes y Oficios Nocturno de Cartago, 2007 (Tesis de licenciatura inédita). Universidad Católica de Costa Rica, San José, Costa Rica.
Rodríguez, A. (2 de abril, 2014). Deuda con tarjetas de crédito aumentó alrededor de ¢4.000 millones por mes en Costa Rica. La Nación. Recuperado de http://www.nacion.com/economia/Deuda-tarjetas-alrededor-Costa-Rica_0_1406059654.html
Rodríguez, O. (14 de octubre, 2014). Pobreza en Costa Rica llega al nivel más alto en cinco años. La Nación. Recuperado de http://www.nacion.com/economia/politica-economica/hogares-Costa-Rica-pobres_0_1448255302.html
Ruiz, J. R. (Enero-junio, 2011). Proyecto de vida, relatos autobiográficos y toma de decisiones. Teoría y praxis investigativa, 6(1), 27-34. Recuperado de http://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=3725825
Sabariegos, J. (2011). El concepto de trabajo en la economía actual. Desde el pacto social a la precariedad y las distintas reformas laborales. Revista GeoGraphos, 2(6), 1-24. doi: http://dx.doi.org/10.14198/GEOGRA2011.2.06
Schaffer, H. R. (2000). Desarrollo social. México: Siglo XXI editores.
Schultz, D. P. y Schultz, S. E. (2010). Teorías de la personalidad (9ª. ed.). México D.F.: Cengage Learning.
Schunk, D. H. (1997). Learning theories. An educational perspectives. [Teorías del aprendizaje. Perspectivas educativas] (2a ed.). United States of America: Prentice-Hall.
Sue, D., Sue, D. W. y Sue, S. (2010). Psicopatología. Comprendiendo la conducta anormal (9ª ed.). México: Cengage Learning.
Urzúa, R., de Puelles, M. y Torreblanca, J. I. (1995). La educación como factor de desarrollo. V Conferencia Iberoamericana de Educación. Buenos Aires: Organización Iberoamericana de Estados Iberoamericanos. Recuperado de http://www.oei.es/vciedoc.htm
Vásquez, M. C. (2007). La relación del ser humano con su entorno. Dimensión ética y social. Studiositas, 2(1), 56-60. Recuperado de http://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=2553766
Zamora, J. A. (2007). La cultura del consumo. Revista Realidad, 1(14), 513-553. Recuperado de http://www.uca.edu.sv/revistarealidad/archivo/4c6ec27a7eca7laculturadelconsumo.pd
Published
How to Cite
Issue
Section
License
1. In case the submitted paper is accepted for publication, the author(s) FREELY, COSTLESS, EXCLUSIVELY AND FOR AN INDEFINITE TERM transfer copyrights and patrimonial rights to Universidad Nacional (UNA, Costa Rica). For more details check the Originality Statement and Copyright Transfer Agreement
2. REUTILIZATION RIGHTS: UNA authorizes authors to use, for any purpose (among them selfarchiving or autoarchiving) and to publish in the Internet in any electronic site, the paper´'s final version, both approved and published (post print), as long as it is done with a non commercial purpose, does not generate derivates without previous consentment and recognizes both publisher's name and authorship.
3. The submission and possible publication of the paper in the Educare Electronic Journal is ruled by the Journal’s editorial policies, the institutional rules of Universidad Nacional and the laws of the Republic of Costa Rica. Additionally, any possible difference of opinion or future dispute shall be settled in accordance with the mechanisms of Alternative Dispute Resolution and the Costa Rican Jurisdiction.
4. In all cases, it is understood that the opinions issued are those of the authors and do not necessarily reflect the position and opinion of Educare, CIDE or Universidad Nacional, Costa Rica. It is also understood that, in the exercise of academic freedom, the authors have carried out a rogorous scientific-academic process of research, reflection and argumentation thar lays within the thematic scope of interest of the Journal.
5. The papers published by Educare Electronic Journal use a Creative Commons License: