Perception of Educational Agents in Relation to Attention to Diversity in Educational Establishments

Carolina Genoveva Cornejo-Valderrama, Eduardo Segundo Olivera-Rivera, Nancy Fabiola Lepe-Martínez, Rubén Vidal-Espinoza

Abstract


This article aims to know the perception of educational agents in relation to the attention to diversity in educational establishments in the villages of Talca and Curicó (Chile). The sample was made up of 446 education professionals, grouped into managers, classroom teachers, and professionals in counseling for children and youth with special educational needs. The method implemented was non-experimental, for descriptive purposes, transactional, and a questionnaire was used as instrument for collecting information. The analysis of the information was done through frequency tables. As a conclusion, it can be said that educational agents have a favorable perception in relation to the attention to diversity; the concept of diversity is seen as an enriching element that allows flexibility of the curriculum, the interdisciplinary work, adjustment of the curricular requirements to the needs of students to generate learning opportunities for all students.

Keywords


Attention to diversity; educational inclusion; educational agents; perception educational agents.

References


Biencinto-López, C., González-Barbera, C., García-García, M., Sánchez-Delgado, P. y Madrid-Vivar, D. (2009). Diseño y propiedades psicométricas del AVACO-EVADIE. Cuestionario para la evaluación de la atención a la diversidad como dimensión educativa en las instituciones escolares. RELIEVE, 15(1), 1-36. Recuperado de http://www.uv.es/RELIEVE/v15n1/RELIEVEv15n1_4.pdf

Delors, J. (Presidente). (1997). La educación encierra un tesoro. Informe a la UNESCO de la Comisión Internacional sobre la Educación para el siglo XXI. Madrid: Santillana.Recuperado de https://es.slideshare.net/marrisan/jacques-delors-la-educacin-encierra-un-tesoro-informe-unesco

Barreiro, J. (1969). Educación y concienciación en P. Freire (Autor), La educación como práctica de la libertad (pp. 7-19). México: Siglo XXI.

Fundación Nacional de Discapacitados (s. f.). Discapacidad en Chile. Recuperado de http://www.fnd.cl/discapacidadenchile.html

Gobierno de Chile (1998). Constitución política de la República de Chile de 1980. Chile: Editorial Jurídica de Chile.

Ministerio de Educación de Chile (MINEDUC). (2015). Diversificación de la enseñanza. Decreto N.°83/2015. Aprueba criterios y orientaciones de adecuación curricular para estudiantes con necesidades educativas especiales de educación parvularia y educación básica. Recuperado de http://www.educaciónespecial.mineduc.cl/usuarios/edu.especial/File/2015/Decreto%2083-2015.pdf

Ministerio de Planificación. (2010). Ley Núm. 20.422. Establece normas sobre igualdad de oportunidades e inclusión social de personas con discapacidad”. Recuperado de http://www.leychile.cl/Navegar?idLey=20422

Ministerio de Educación (MINEDUC). (2009a). Decreto Supremo N.° 170 “Fija normas para determinar los alumnos con necesidades educativas especiales que serán beneficiarios de las subvenciones para educación especial”. Recuperado de http://www.mineduc.cl/usuarios/edu.especial/doc/201304231500550.DEC200900170.pdf

Ministerio de Educación (MINEDUC). (2009b). Ley Núm. 20.370. Establece la ley general de educación. Recuperado de http://www.leychile.cl/Navegar?idNorma=1006043

Ministerio de Educación (MINEDUC). (2008). Ley Núm 20.248. Establece ley de subvención escolar preferencial. Recuperado de file:///Users/FAMPENABADCAMACHO/Downloads/LEY-20248_01-FEB-2008.pdf

Ministerio de Educación (MINEDUC). (2007). Ley Núm. 20.201. Modifica el DFL N.° 2 de 1998, de Educación, sobre subvenciones a establecimientos educacionales y otros cuerpos legales. Recuperado de https://www.leychile.cl/Navegar?idNorma=263059

Morin, E. (2000). Los siete saberes necesarios para la educación del futuro. Barcelona: Paidós. Recuperado de http://unesdoc.unesco.org/images/0011/001177/117740so.pdf

Organización Mundial de la Salud (OMS) y Banco Mundial (2011). Informe mundial sobre la discapacidad [Resumen]. Ginebra: Ediciones de la OMS. Recuperado de http://www.who.int/disabilities/world_report/2011/summary_es.pdf?ua=1

Real Academia Española (RAE). (2014). Diccionario de la lengua española (23ª ed.). Recuperado de http://dle.rae.es/?id=E0b0PXH




DOI: http://dx.doi.org/10.15359/ree.21-3.17



Educare Electronic Journal. e-ISSN: 1409-4258 Email: educare@una.cr Phone: (506) 2277-3372  (506) 8913-6810

Web Managers Área UNAWEB - CGT - DTIC - Universidad Nacional Adapted from Open Journal System 

Revista Electrónica Educare.   ISSN Electrónico: 1409-4258.

Sitio Web desarrollado por Área UNAWEB

Adaptación de Open Journal System