Analysis of Tenth-Year Students’ Eating Habits of a Technical High School in Pérez Zeledón Based on the Transversal Themes of the Program for Third Cycle of Costa Rica Basic General Education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15359/ree.21-3.12

Keywords:

Healthy eating, nutrition, eating disorders, pleasure, transversal axis, education.

Abstract

The objective of this study was to diagnose the knowledge tenth-grade students have about eating habits and nutrition. This analysis reviews the relation between good nutrition and the transversal axes of the program of study for the third cycle of Costa Rica’s general basic education. Considering that healthy eating should not escape from the educational field, the nutritional values and eating habits should be inculcated to students, so that they can develop optimally in life. A survey containing 13 items with open and closed multiple-choice answers was applied to 30 tenth-grade students, and 18 teachers from a Professional Technical High School located in Pérez Zeledón, San José, Costa Rica. The main results showed the poor nutritional culture of the surveyed students in this educational center, and the lack of commitment of the teachers to mainstream healthy eating habits in their classes.

Author Biographies

José Miguel Pereira-Chaves, Universidad Nacional

BBach en Biología Tropical y Bachiller y Licenciatura en Enseñanza de las Ciencias de la Universidad Nacional de Costa Rica, Maestría en Manejo de Recursos Marinos y Costeros de la Universidad Nacional, Doctorado en Educación de la Universidad Estatal a Distancia. Actualmente es el coordinador de la Maestría en Ciencias Marinas y Costeras, Coordinador de las Olimpiadas Costarricense de Ciencias Biológicas, académico de diversos cursos de la carrera de biología, de la maestría y de Enseñanza de las Ciencias. Ha publicado artículos en distintas revistas indexadas tanto en el campo de biología como del área de enseñanza de las ciencias, así como su participación en diversos congresos relacionados a la enseñanza de las ciencias experimentales.

María de los Ángeles Salas-Meléndez, Ministerio de Educación Pública

Bachiller en Enseñanza de las Ciencias en la Universidad de Costa Rica y Licenciada en Enseñanza de las Ciencias en la Universidad Nacional de Costa Rica, profesora de Ciencias Experimentales en Educación Secundaria para el Ministerio de Educación Pública de Costa Rica.

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Published

2017-08-21

How to Cite

Analysis of Tenth-Year Students’ Eating Habits of a Technical High School in Pérez Zeledón Based on the Transversal Themes of the Program for Third Cycle of Costa Rica Basic General Education (J. M. Pereira-Chaves & M. de los Ángeles Salas-Meléndez , Trans.). (2017). Revista Electrónica Educare, 21(3), 1-23. https://doi.org/10.15359/ree.21-3.12

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Journal Articles (Peer Reviewed Section)

How to Cite

Analysis of Tenth-Year Students’ Eating Habits of a Technical High School in Pérez Zeledón Based on the Transversal Themes of the Program for Third Cycle of Costa Rica Basic General Education (J. M. Pereira-Chaves & M. de los Ángeles Salas-Meléndez , Trans.). (2017). Revista Electrónica Educare, 21(3), 1-23. https://doi.org/10.15359/ree.21-3.12

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