Phillipson’s Linguistic Imperialism Revisited at the light of Latin American Decoloniality Approach

Keywords: Linguistic imperialism, education, coloniality, de-coloniality, critical thinking.

Abstract

A summary of the book Linguistic Imperialism, by Phillipson (1992)2 is presented here. The purpose is to highlight its current scope and permanent values in consonance with intuitions, criticism and alternatives proposed by Latin America Modernity/coloniality Group. Criteria of analysis are based on a re-reading of the work in the light of the decolonial perspective, with the aim of proposing pedagogical insights which guide language and literature teachers in approaching their study contents with a critical vision. The idea is to remark the role of English Language Teaching for the maintenance of power structures and for its potential for creating new epistemological approaches to language teaching and learning. An epistemological turnaround in the linguistic formation of future educational personnel is a must for that end.

Author Biography

Luis Guillermo Barrantes-Montero, Universidad Nacional
Posee una maestría Profesional en la Enseñanza del Inglés por la Universidad de Costa Rica (2006). Cuenta además con una licenciatura en Traducción Inglés-Español por la Universidad Nacional, Costa Rica (1996), una licenciatura en Teología por la Universidad Francisco Marroquín, Guatemala (1992) y un bachillerato en Filosofía por la Universidad Francisco Marroquín, Guatemala (1989). Durante diecinueve años se ha desempeñado como docente de inglés y de español como segunda lengua y actualmente coordina el Departamento de Cursos de Servicio en la Universidad Nacional, Costa Rica. Ha realizado ponencias en congresos internacionales y varios de sus artículos y ponencias han sido publicados en revistas como EDUCARE y LETRAS, ambas de la Universidad Nacional.

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Published
2017-09-14
How to Cite
Barrantes-Montero, L. (2017). Phillipson’s Linguistic Imperialism Revisited at the light of Latin American Decoloniality Approach. Revista Electrónica Educare, 22(1), 1-19. https://doi.org/10.15359/ree.22-1.1