Self-esteem, Motivation, and Emotional Intelligence: Three Factors that influence the Successful Design of a Life Project of Middle-school Young Students
DOI:
https://doi.org/10.15359/ree.20-2.4Keywords:
Cross-curriculum competencies, life project, middle school, self-esteem, motivation, emotional intelligence, mixed methodsAbstract
The purpose of this research study is to depict the factors that allow young people to effectively carry out their life projects by planning short, mid, and long term goals. The population sample participating in this study was comprised of middle and high school students. This research was executed using mixed methods in order to identify the determining factors for young people who plan to have success in facing the daily life challenges, as well as today’s society demands, through a solid construction of their private vision of the future. The results of this project determine that the features which allow the conclusion of students’ life projects are closely related with a high self-esteem and motivation, as well as some emotional intelligence that allow students to visualize a successful personal and professional future.References
Acosta, R. (2002). Inserción del eje transversal.: Responsabilidad social en los planes de estudio de la Universidad Metropolitana. Anales de la Universidad Metropolitana, 2(2), 51-71. Recuperado de http://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=4004192
Alcántara, J. A. (2005). Educar la autoestima: Métodos, técnicas y actividades. España: Cea. Recuperado de http://books.google.es/books?id=hvEQKSnJ23wC&printsec=frontcover&dq=importancia+y+componentes+de+la+autoestima&hl=es&sa=X&ei=bHweU_fWOOiOyAHl9YCgBg&ved=0CDIQ6wEwAA#v=onepage&q=importancia%20y%20componentes%20de%20la%20autoestima&f=false
Aragón, L. E. y Silva, A. (2002). Fundamentos teóricos de la evaluación psicológica. Distrito Federal, México: Pax. Recuperado de http://books.google.es/books?id=CPTAlYmjU8MC&pg=PA87&lpg=PA87&dq=que+es+un+instrumento+de+autoreporte
Badillo, M. E. (2012). Mapa de competencias básicas, complejas y transversales y su correlación con el uso de formatos tecnológicos - presentación de resultados. Recuperado de http://reposital.cuaed.unam.mx:8080/jspui/handle/123456789/3163
Castañeda, L. (2011). Un plan de vida para jóvenes: ¿Qué harás con el resto de tu vida? (2ª ed.). Distrito Federal, México: Panorama.
Conde, S. L. (2008). Formación cívica y ética II. Distrito Federal, México: Castillo.
Covey, S. (2012). Los siete hábitos de los adolescentes altamente efectivos. Distrito Federal, México: Penguin Random House.
D’Angelo, O. (1986). La formación de los proyectos de vida del individuo: Una necesidad social. Revista cubana de psicología, 3(2), 31-39. Recuperado de http://pepsic.bvsalud.org/pdf/rcp/v3n2/05.pdf
Delors, J. (Presidente). (1996). La educación encierra un tesoro (Informe de la Unesco de la Comisión Internacional sobre la Educaciòn para el Siglo XXI). Distrito Federal, México: Correo de la UNESCO.
Feldman, F. (2008). Escuela y prevención de las adicciones: Antología. Distrito Federal, México: Trillas y SEP.
Gimeno, J. (2009). Diez tesis sobre la aparente utilidad de las competencias en educación (Cap. Primero). En J. Gimeno, (Comp.), Educar en competencias, ¿Qué hay de nuevo? (2ª ed., pp. 15-58). Madrid, España: Morata.
Goleman, D. (2001). La inteligencia emocional (27ª ed.). Distrito Federal, México: Vergara.
Gutiérrez, O. Á. (2000). Educación basada en competencias: ¿Una alternativa de transformación del curriculum? En ANUIES (Ed.), La educación para el siglo XXI (pp. 143-148). Distrito Federal, México: ANUIES.
Herrera, M. I. (2007). Los valores de los adolescentes, de sus padres y profesores, en función de que el contexto educativo sea monocultural o pluricultural (Tesis doctoral). Universidad de Granada, Granada, España. Recuperado de http://0-hera.ugr.es.adrastea.ugr.es/tesisugr/16842467.pdf
Johnson, R. B. y Onwuegbuzie, A. J. (2004). Mixed Methods Research: A Research Paradigm Whose Time Has Come [Métodos mixtos de investigación: Un paradigma de investigación cuyo momento ha llegado]. Educational Researcher, 33(7), 14-26. doi: http://dx.doi.org/10.3102/0013189X033007014
Monereo, C. y Pozo, J. I. (2007). Competencias para (con) vivir con el siglo XXI. Cuadernos de Pedagogía, 370, 12-18. Recuperado de http://www.redes-cepalcala.org/inspector/DOCUMENTOS%20Y%20LIBROS/COMPETENCIAS/COMPETENCIAS%20PARA%20CONVIVIR%20-%20MONEREO.pdf
Muñoz, J. M., Ríos de Deus, P., Espiñeira, E. M. y Rebollo, N. (2010). Análisis de las herramientas de recogida de datos sobre la satisfacción del alumnado con la actividad docente. En J. Santos (Coord.), XII Foro de Almagro. El papel de los indicadores en el seguimiento y en los sistemas de garantía de calidad (pp. 137-164). España: Universidad de Castilla-La Mancha. Recuperado de http://books.google.es/books?id=MPb4WIBNPQC&pg=PA144&dq=escala+likert&hl=es&sa=X&ei=ZQqHUrHLCsLy2QWf0YHoAg&ved=0CDYQ6AEwATge#v=onepage&q=escala%20likert&f=false
Navarro, R. E. (2003). El rendimiento académico: Concepto, investigación y desarrollo. REICE-Revista Electrónica Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 1(2), 1-15. Recuperado de http://www.ice.deusto.es/RINACE/reice/vol1n2/Edel.pdf
Organización para la Cooperación y el Desarrollo Económico (OCDE). (2003). La definición y selección de competencias clave (Resumen ejecutivo). Recuperado de http://www.deseco.admin.ch/bfs/deseco/en/index/03/02.parsys.78532.downloadList.94248.DownloadFile.tmp/2005.dscexecutivesummary.sp.pdf
Pardo, I. (2005). Jóvenes construyendo su proyecto de vida (2a ed., Colección Aula Abierta). Bogotá, Colombia: Cooperativa Editorial Magisterio.
Perrenoud, F. (2002). Construir competencias desde la escuela (2ª ed.). Santiago, Chile: Dolmen.
Ramírez, M., Devia, R. E. y León, R. A. (Septiembre-Diciembre, 2011). Pobreza y rendimiento escolar: Estudio de caso de jóvenes de alto rendimiento. Educere, 15(52), 663-672. Recuperado de http://www.redalyc.org/pdf/356/35622379013.pdf
Romero, S. (2004). Aprender a construir proyectos profesionales y vitales. Revista española de Orientación y Psicopedagogía, 15(2), 337-354. Recuperado de http://www.uned.es/reop/pdfs/2004/15-2-2 - Soledad Romero Rodriguez.PDF
Secretearía de Educación de Guanajuato (SEG). (2012). Guía didáctica para el maestro. Educación Básica 1° de secundaria. Formación ciudadana para los adolescentes de Guanajuato (Asignatura estatal). Distrito Federal, México: Autor.
Silva, M. y Brain, M. L. (2006). Validez y confiabilidad del estudio socioeconómico. Distrito Federal, México: UNAM.
Tobón, S. (2006). Aspectos básicos de la formación basada en competencias. Recuperado de http://maristas.org.mx/gestion/web/doctos/aspectos_basicos_formacion_competencias.pdf
Tobón, S. (2007). El enfoque complejo de las competencias y el diseño curricular por ciclos propedéuticos. Acción Pedagógica, 16(1), 14-28. Recuperado de http://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=2968540
Torío, S. (2004). Familia, escuela y sociedad. Aula abierta, 83, 35-52. Recuperado de http://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=1173765
Valenzuela, J. R. y Flores, M. (2012). Fundamentos de la investigación educativa (Vol. 2 y 3). Monterrey, México: Editorial Digital del Tecnológico de Monterrey.
Vargas, R. (2005). Proyecto de vida y planeamiento estratégico personal. Recuperado de http://www.capitalemocional.com/libros/Proyecto%20de%20Vida.pdf
Velásquez, F. (1995). Educación ambiental. Orientaciones, actividades, experiencias y materiales. Madrid, España: Narcea.
Vélez, T. I. (2007). Éxito escolar en el nivel medio superior: Una mirada desde los jóvenes. Tiempo de educar, 8(16), 245-273. Recuperado de http://www.redalyc.org/pdf/311/31181603.pdf
Published
How to Cite
Issue
Section
License
1. In case the submitted paper is accepted for publication, the author(s) FREELY, COSTLESS, EXCLUSIVELY AND FOR AN INDEFINITE TERM transfer copyrights and patrimonial rights to Universidad Nacional (UNA, Costa Rica). For more details check the Originality Statement and Copyright Transfer Agreement
2. REUTILIZATION RIGHTS: UNA authorizes authors to use, for any purpose (among them selfarchiving or autoarchiving) and to publish in the Internet in any electronic site, the paper´'s final version, both approved and published (post print), as long as it is done with a non commercial purpose, does not generate derivates without previous consentment and recognizes both publisher's name and authorship.
3. The submission and possible publication of the paper in the Educare Electronic Journal is ruled by the Journal’s editorial policies, the institutional rules of Universidad Nacional and the laws of the Republic of Costa Rica. Additionally, any possible difference of opinion or future dispute shall be settled in accordance with the mechanisms of Alternative Dispute Resolution and the Costa Rican Jurisdiction.
4. In all cases, it is understood that the opinions issued are those of the authors and do not necessarily reflect the position and opinion of Educare, CIDE or Universidad Nacional, Costa Rica. It is also understood that, in the exercise of academic freedom, the authors have carried out a rogorous scientific-academic process of research, reflection and argumentation thar lays within the thematic scope of interest of the Journal.
5. The papers published by Educare Electronic Journal use a Creative Commons License: