Relation between achievement motivation and sense of purpose with permanence of teenage mothers on the Costa Rican education system, a contribution from counseling
DOI:
https://doi.org/10.15359/ree.21-3.8Keywords:
Counseling, teenage mothers, achievement motivation, a sense of purpose, permanence.Abstract
This article derives from the research project titled “Features of the meaning of life that favor the permanence of teenage mothers in the formal education system”. Its main objective was to analyze the features of the sense of life, motivation and a sense of purpose, as the most influential factors for the retention of teenage mothers in the formal education system. We worked from an interpretive paradigm, with a qualitative approach and phenomenological method. The information was collected by using techniques such as in-depth interviews and focus groups applied to eleven adolescent mothers aged between 14 and 17 years old; they were students in the formal public education system, day mode, from three urban institutions located in San Jose’s Greater Metropolitan Area, Costa Rica. The research was conducted in the months of October and November, 2015. The results allow identifying the traits of the meaning of life: achievement motivation and a sense of purpose as the most decisive factors for these girls to remain in the high school; also the work and the contribution that the profession of counseling can promote is highlighted.References
Andrade-Ruíz, F. y Sánchez-Solano, J. (2000). Adolescentes embarazadas casadas: Un análisis de las tareas básicas de la adolescencia. Revista de Adolescencia y Salud, 2(1), Recuperado de http://www.binasss.sa.cr/revistas/ays/2n1/art3.htm
Arguedas-Negrini, I. (2010). Promoción de la permanencia de estudiantes en la educación secundaria. San José, Costa Rica: INIE.
Badilla-Marín, E., Castro-López, R. Meza-Rodríguez, E., Rodríguez-Aguilar, E., Sibaja-Villalobos, K. y Vargas-Bonilla, E. (2016). Rasgos del sentido de vida que favorecen la permanencia de la madre adolescente en el sistema educativo formal (Tesis de Licenciatura). Universidad de Costa Rica, San José, Costa Rica.
Barrantes-Echeverría, R. (2003). Investigación. Un camino al conocimiento. Un enfoque cualitativo y cuantitativo. San José, Costa Rica: EUNED.
Beltrán-Llera, J. y Bueno-Álvarez, J. J. (Eds.). (1995). Psicología educativa. Barcelona: Marcombo.
Caballero-Batista, A. y Méndez-Díaz, T. (2005). El sentido psicológico del embarazo en adolescentes gestantes. Santiago 108, 62-92.
Cartin, A. (2011). Propuesta orientaciones básicas para la atención del embarazo y maternidad en población de personas menores de edad insertas en el sistema educativo. Ministerio de Educación Pública, San José, Costa Rica. Recuperado de http://studylib.es/doc/131650/propuesta-de-orientaciones-b%C3%A1sicas-para-la-atenci%C3%B3n-del-e.
Cavallé, M. (2013). El sentido filosófico de la existencia humana. Anthropos. Recuperado de http://www.monicacavalle.com/wordpress/wp-content/uploads/2013/01/El-sentido-filos%C3%B3fico-de-la-vida-humana.-Extracto..pdf
Celedón, R y Garri, M. (2014). Familias adolescentes: Entre no ser, no tener y no acceder. Psicoperspectivas Individuo y Sociedad, 13(2), 67-78. doi: https://doi.org/10.5027/psicoperspectivas-Vol13-Issue2-fulltext-424
Coll, A. (2001). Embarazo en la adolescencia ¿cuál es el problema? En S. -Burak (Comp.), Adolescencia y juventud en América Latina (pp. 427-429). Cartago, Costa Rica: Libro Universitario Regional. Recuperado de http://www.binasss.sa.cr/adolescencia/Adolescenciayjuventud.pdf
Donas-Burak, S. (2001). Adolescencia y juventud. Viejos y nuevos desafíos en los albores de nuevo milenio. En S. Donas-Burak (Comp.), Adolescencia y juventud en América Latina (pp. 23-29). Cartago, Costa Rica: Libro Universitario Regional. Recuperado de http://www.binasss.sa.cr/adolescencia/Adolescenciayjuventud.pdf
Educarchile. (2014). La importancia de la motivación y el reconocimiento de los logros escolares obtenidos. Recuperado de http://www.educarchile.cl/ech/pro/app/detalle?id=75532
Espada-García, M. (2006). Nuestro motor emocional “La motivación”. Con motivación nuestra vida será más estiulante, exitosa y satisfacotria. O no será. Madrid: Ediciones Díaz de Santos. Recuperado de http://site.ebrary.com.ezproxy.sibdi.ucr.ac.cr:2048/lib/sibdilibrosp/reader.action?docID=10149751
Frankl, V. (1991). El hombre en búsqueda de sentido (12º ed.). Barcelona: Editorial Herder. Recuperado de https://markeythink.files.wordpress.com/2011/04/el_hombre_en_busca_de_sentido_viktor_frankl.pdf
Fuller-Osores, N. (2001). Maternidad e identidad femenina: Relato de sus desencuentros. En S. (Comp.), Adolescencia y juventud en América Latina (pp. 225-242). Cartago, Costa Rica: Libro Universitario Regional. Recuperado de http://www.binasss.sa.cr/adolescencia/Adolescenciayjuventud.pdf
Gurdián-Fernández, A. (2007). El paradigma cualitativo en la investigación socio-educativa (Colección IDER). San José, Costa Rica: CECC Y AECI. Recuperado de https://web.ua.es/en/ice/documentos/recursos/materiales/el-paradigma-cualitativo-en-la-investigacion-socio-educativa.pdf
Hernández-Sampieri, R. Fernández-Collado, C. y Baptista-Lucio, P. (2003). Metodología de la Investigación. Colombia: McGraw-Hill.
Instituto Nacional de Estadísticas y Censos (INEC). (2013). Estadísticas vitales 2012. San José, Costa Rica. Recuperado de http://www.inec.go.cr/sites/default/files/documentos/poblacion/fecundidad/estadisticas/resultados/repoblacev2012-04.xls
Issler, J. R. (2001). Embarazo en la adolescencia. Revista de Posgrado de la Cátedra Via Medicina, 107, 11-23. Recuperado de http://med.unne.edu.ar/revista/revista107/emb_adolescencia.html
Jiménez-Segura, F. y Arguedas-Negrini, I. (2004). Rasgos de sentido de vida del enfoque de resiliencia en personas mayores en los 65 y 75 años. Revista Actualidades Investigadas en Educación, 4(2), 1-28. Recuperado de http://revistas.ucr.ac.cr/index.php/aie/article/view/9090/17488
Krauskopf-Roger, D. (1994). Adolescencia y educación (2ª ed.). San José, Costa Rica: EUNED.
Krauskopf-Roger, D. (2011). El desarrollo en la adolescencia: Las transformaciones psicosociales y los derechos en una época de cambios. Revista Psicologia.com, 15, 15-51. Recuperado de http://hdl.handle.net/10401/4562
Loaiza-Valdés, O. (2005). Construcción del sentido de vida en jóvenes universitarias (Tesis doctoral). Universidad Hiberoamericana. Distrito Federal, México. Recuerado de http://www.bib.uia.mx/tesis/pdf/014533/014533.pdf
Lukas, E. (2003). Logoterapia. La búsqueda de sentido. Barcelona: Paidós.
Ministerio de Educación Pública (MEP). (Marzo, 2015). Estudiantes embarazadas y estudiantes madres en centros educativos costarricenses, curso lectivo 2013. Boletín 03, 1-20. Recuperado de http://www.mep.go.cr/indicadores_edu/BOLETINES/03_15.pdf
Nava-Flores, C. M. (2009). La maternidad en la adolescencia. Contribuciones a las ciencias sociales. Recuperado de www.eumed.net/rev/cccss/06/cmnf.htm
Noblejas-De la Flor, M. Á. (2000). Palabras para una vida con sentido (2ª ed.). Bilbao: Desclée de Breuwer. Recuperado de http://www.cpalsj.org/wp-content/uploads/2014/08/14CPM3T3-Noblejas-2000-Palabras-para-una-vida-con-sentido.pdf
Ortiz-Arias, G. (2012). Sentido de vida y narrativa: Defensa frente a la apatía del hombre para pensar lo humano. Katharsis, 13, 107-124. doi: http://dx.doi.org/10.25057/25005731.437
Paz-López, M. (2005). La práctica del orientador educativo y la motivación de logro en los alumnos. Revista Mexicana de Orientación Educativa, 3(6), 31-37. Recuperado de http://www.remo.ws/REVISTAS/remo-6.pdf
Quintero-Rondón, A. P. y Rojas-Betancur, H. M. (2015). El embarazo a temprana edad, un análisis desde la perspectiva de madres adolescentes. Revista Virtual Universidad Católica del Norte, 44, 222-237. Recuperado de http://revistavirtual.ucn.edu.co/index.php/RevistaUCN/article/view/626/1161
Rojas-Valenciano, L. P. (2008). Elementos conceptuales y metodológicos de la investigación cualitativa. San José, Costa Rica: Editorial UCR.
Santrock, J. (2002). Psicología de la educación. México: McGraw-Hill.
Secretaría de Seguridad Pública, Gobierno Federal de los Estados Unidos Mexicanos. (2011). Deserción escolar y conductas de riesgo en adolescentes. México: Autor. Recuperado de http://telesecundaria.gob.mx/mesa_tecnica/files/Desercion-Escolar.pdf
Taylor, S. J. y Bogdan, R. (1987). Introducción a los métodos cualitativos de investigación (2ª ed.). Barcelona: Paidós.
Wong, P. P. y Wong, L. C. J. (2011). A meaning-centered approach to building youth resilience. Recuperado de http://www.drpaulwong.com/documents/HQM2-chapter27.pdf
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
1. In case the submitted paper is accepted for publication, the author(s) FREELY, COSTLESS, EXCLUSIVELY AND FOR AN INDEFINITE TERM transfer copyrights and patrimonial rights to Universidad Nacional (UNA, Costa Rica). For more details check the Originality Statement and Copyright Transfer Agreement
2. REUTILIZATION RIGHTS: UNA authorizes authors to use, for any purpose (among them selfarchiving or autoarchiving) and to publish in the Internet in any electronic site, the paper´'s final version, both approved and published (post print), as long as it is done with a non commercial purpose, does not generate derivates without previous consentment and recognizes both publisher's name and authorship.
3. The submission and possible publication of the paper in the Educare Electronic Journal is ruled by the Journal’s editorial policies, the institutional rules of Universidad Nacional and the laws of the Republic of Costa Rica. Additionally, any possible difference of opinion or future dispute shall be settled in accordance with the mechanisms of Alternative Dispute Resolution and the Costa Rican Jurisdiction.
4. In all cases, it is understood that the opinions issued are those of the authors and do not necessarily reflect the position and opinion of Educare, CIDE or Universidad Nacional, Costa Rica. It is also understood that, in the exercise of academic freedom, the authors have carried out a rogorous scientific-academic process of research, reflection and argumentation thar lays within the thematic scope of interest of the Journal.
5. The papers published by Educare Electronic Journal use a Creative Commons License: