Learning in Synchrony with the Life

Flor Abarca-Alpízar

Abstract


As humanity, we suffer the disconnection and separation from life as a whole. This rupture, imposed by the predominant systematic paradigm during the last four hundred years, has led us to forget the holistic vision preserved by ancient cultures. This situation is also prevalent in our educational systems, controlled by the rote fragmented education, which is distant from life and from the existence and feelings of those who are learning. To overcome the current planetary crisis, it is urgent to recover the holistic vision of both life and learner, where the educational university processes are essential components for the development of professionals committed with the plenitude of life on earth. The essence of this essay is to reflect about the importance that has, for the improvement of the current planetary crisis, the recovery of our connectivity with life on earth, synchronized with the learning processes, because learning processes and vital processes mean the same thing. This essay is divided in three moments. The first one originates from the exchange of beings, knowledge, feelings and experiences, to recover our lost connection with life on earth. The second moment starts with the introduction of reflections and conceptualizations, by means of the collective construction of knowledge, with the support of specialists in the holistic vision and the processes of peer-learning, which are so necessary to save life as a whole. The third moment of this essay is explained with proposals, key ideas, symbols and signs for the connection of the vital processes, in sync with the necessary learning processes in the current times.

Keywords


Vital processes; learning processes; holism; synergies.

References


Abarca, F. (2012). Tejiendo el nuevo manto de la docencia universitaria: 2006-2012. Heredia, Costa Rica: Universidad Nacional. Vicerrectoría de Docencia.

Abarca, F., Loría, M. y Montenegro, C. (2006). Investigación de innovaciones educativas en el nuevo paradigma holista. San José, Costa Rica: Universidad De La Salle.

Assmann, H. (2002). Placer y ternura en la educación: Hacia una sociedad aprendiente. Madrid: Narcea.

Blázquez, E. (2000). Honrar la vida. En álbum Con las alas del alma [Youtube]. Buenos Aires, Argentina: Distribuidora Belgrano Nortes.

Boff, L. (1996). Ecología: Grito de la Tierra, grito de los pobres. Madrid: Editorial Trotta.

Bolt, A. (2005). B’atz’: El tejido. Notas para la articulación de los actores en estos tiempos de grandes cambios. Managua, Nicaragua: Simas. Recuperado de http://www.aguaycambioclimatico.info/biblioteca/files/original/1d79774a129e4990844ab3e1cdfece96.pdf

Cane, P. (2000). Sanación y transformación. Managua, Nicaragua: Centro Ecuménico Antonio Valdivieso.

Capra, F. (2003). La trama de la Vida: Una nueva perspectiva de los sistemas vivos. Madrid: Anagrama.

Eisler, R. (1990). El cáliz y la espada. La mujer como fuerza en la historia. Santiago, Chile: Editorial Cuatro Vientos,

Eisler, R. (1997). Placer sagrado (Vol. 1). Santiago de Chile: Editorial cuatro vientos. Recuperado de http://www.libroesoterico.com/biblioteca/Varios/VARIOS%203/29036596-Eisler-Riane-Placer s-Sagrado-Vol-I.pdf

Gallegos, R. (1999). Educación holista. Pedagogía del amor universal. Editorial Pax

Gutiérrez, F. y Prado, C. (1997). Ecopedagogía y ciudadanía planetaria. San José, Costa Rica: ILPEC Editorial.

Gutiérrez, F. y Prieto, D. (2003). La mediación pedagógica. Apuntes para una educación a distancia alternativa. Guatemala: Editorial EDUSAC.

Jefe Avrol LookingHorse. (23 de febrero, 2010). Culturas ancestrales y la educación para la paz y la unidad [Conferencia impartida en la Universidad Nacional, Costa Rica].

Lagarde, M. (2005). Para mis socias de la vida (Cuadernos inacabados). Madrid: Horas y Horas.

López, M., Maturana, H., Pérez, Á. I. y Santos, M. Á. (2003). Conversando con Maturana de educación. Madrid: Ediciones Aljibe.

Morin, E. (1999). Los siete saberes necesarios para la educación del futuro. París: Unesco.

Morin, E. (2003). El método V. La humanidad de la humanidad. Madrid: Ediciones Anaya.

Payán, J. C. (2000). Lánzate al vacío. Se extenderán tus alas. Bogotá: Mc Graw-Hill.

Swimme, B. (1998). El universo es un dragón verde: Un relato cósmico de la creación (2ª ed.). Santiago de Chile: Editorial Cuatro Vientos.




DOI: http://dx.doi.org/10.15359/ree.21-3.22



Educare Electronic Journal. e-ISSN: 1409-4258 Email: educare@una.cr Phone: (506) 2277-3372  (506) 8913-6810

Web Managers Área UNAWEB - CGT - DTIC - Universidad Nacional Adapted from Open Journal System 

Revista Electrónica Educare.   ISSN Electrónico: 1409-4258.

Sitio Web desarrollado por Área UNAWEB

Adaptación de Open Journal System