Students’ Satisfaction at Night High School and Its Influence in School Dropout
DOI:
https://doi.org/10.15359/ree.22-1.14Keywords:
Satisfaction, infrastructure, interaction, teaching, high school.Abstract
This paper presents an analysis on the satisfaction of night school students about their educational process, from the valuation they have of their own motivation, physical infrastructure facilities, and interpersonal relationships between students and teachers, specifically in the technical and professional education fields. All this aimed to analyze components that increase the feeling of well-being, and enhance the promotion and academic success based on criteria to prevent the school dropout. To do so, we conducted a factor analysis with information obtained from a questionnaire based on a Likert scale. The questionnaire was applied to a sample of 120 participants; with it, we identified some important indicators to be considered in actions to prevent dropout in adult students. The collected information was presented in statistical tables, which display indicators of satisfaction about infrastructure, teacher´s treatment, and student´s motivation.
References
Abarca, S., Cáceres, S., Jiménez, E., Moraleda, V. y Romero B. (2013). Satisfacción de los alumnos con la institución universitaria y el rendimiento académico. Revista Electrónica de Investigación Docencia Creativa, 2, 48-53. Recuperado de http://hdl.handle.net/10481/27613
Baracho, A. S. (2010). La relación entre motivación y aprendizaje en el E/LE. Revista Litteris – Lingüística, 5, 1-10. Recuperado de https://www.yumpu.com/es/document/view/28876732/la-relacian-entre-motivacian-y-aprendizaje-en-el-e-le
Bertoglia, L. (2005). La interacción profesor-alumno. Una visión desde los procesos atribucionales. Psicoperspectivas, 4(1), 57-73. Recuperado de http://psicoperspectivas.cl/index.php/psicoperspectivas/article/view/26/26
Brea, L. M. (2014). Factores determinantes del sentido de pertenencia de los estudiantes de arquitectura de la Pontificia Universidad Católica Madre y Maestra, Campus Santo Tomás de Aquino (Tesis de doctorado). Universidad de Murcia, Murcia, España. Recuperado de http://www.tdx.cat/bitstream/handle/10803/284952/TLMBA.pdf?sequence=1
Cardona, D. y Agudelo, H. B. (2007). Satisfacción personal como componente de la calidad de vida de los adultos de Medellín. Revista de Salud Pública, 9(4), 541-549. doi: https://doi.org/10.1590/S0124-00642007000400006
Casas, F. (1996). Bienestar social. Una introducción psicosociológica. Barcelona: PPU.
Edel, R. (2003). Factores asociados al rendimiento académico. Revista Iberoamericana de Educación, 1-21. Recuperado de http://rieoei.org/investigacion.htm
Fallas, H. y Ross, A. (26 de mayo, 2014). 142 colegios redujeron fuga de alumnos en 57% entre 2011 y 2013. Mística de docentes salvó a 6.000 colegiales de desertar. La Nación. Recuperado de http://www.nacion.com/gnfactory/especiales/2014/desercionestudiantil/
Flores, I. (2005). Identidad cultural y el sentimiento de pertenencia a un espacio social: Una discusión teórica. La Palabra y el Hombre, 136, 41-48. Recuperado de http://cdigital.uv.mx/bitstream/123456789/345/1/2005136P41.pdf
Garbanzo, G. M. (2007). Factores asociados al rendimiento académico en estudiantes universitarios, una reflexión desde la calidad de la educación superior pública. Revista Educación, 31(1), 43-63. doi: https://doi.org/10.15517/revedu.v31i1.1252
Gellnier, O. (1967). El secreto de las instituciones competitivas. España: Ediciones TEA.
González-Pienda, J. A. (2003). El rendimiento escolar. Un análisis de las variables que lo condicionan. Revista Galego-Portuguesa de Psicoloxía e Educación, 8(7), 247-258. Recuperado de http://ruc.udc.es/dspace/bitstream/handle/2183/6952/RGP_9-17.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Gutiérrez, M. y Gonçalves, T.-O. (2013). Activos para el desarrollo, ajuste y bienestar subjetivo de los adolescentes. International Journal of Psychology and Psychological Therapy, 13(3), 339-355. Recuperado de http://www.ijpsy.com/volumen13/num3/366/ajuste-escolar-y-bienestar-en-adolescentes-ES.pdf
Herrera, L. (2012). Principales causas de la deserción estudiantil y técnicas aplicadas para su prevención desde la gestión del Colegio Nocturno La Unión y en el Colegio Nacional Virtual Marco Tulio Salazar en el cantón de La Unión. Revista Gestión de la Educación, 2(2), 1-34. doi: https://doi.org/10.15517/rge.v2i2.5865
Jiménez, A., Terriquez, B. y Robles, F. J. (2011). Evaluación de la satisfacción académica de los estudiantes de la Universidad Autónoma de Nayarit. Revista Fuente, 3(6), 46-56. Recuperado de http://fuente.uan.edu.mx/publicaciones/02-06/8.pdf
Jiménez, W. y Gaete, M. (2010). Informe de investigación. Abandono (deserción) escolar en la enseñanza secundaria en Costa Rica, 2009-2010. San José, Costa Rica: Ministerio de Educación Pública. Recuperado de http://www.mep.go.cr/sites/default/files/DesercionSecundaria.pdf
León, F. J. (2011). Bienestar estudiantil. Significados que otorgan estudiantes y profesores (Tesis de maestría). Universidad de Chile, Santiago, Chile. Recuperado de http://repositorio.uchile.cl/tesis/uchile/2011/cs-leon_f/pdfAmont/cs-leon_f.pdf
Luna, F. J. (2012). Bienestar subjetivo y satisfacción escolar en la adolescencia (Tesis doctoral). Universitat de Girona, Cataluña, España. Recuperado de http://www.tesisenred.net/bitstream/handle/10803/117735/txls.pdf?sequence=5
Mingorance, A. (2010). Cómo motivar al alumnado. Innovación y experiencias educativas, 30, 1-10. Recuperado de http://www.csi-csif.es/andalucia/modules/mod_ense/revista/pdf/Numero_30/AURORA_MINGORANCE.pdf
Montes, I. y Lerner, J. (2011). Rendimiento académico de los estudiantes de pregrado de la Universidad EAFIT. Perspectiva cuantitativa. Colombia: Universidad de EAFIT.
Müggenburg, M. C. y Pérez, I. (2007). Tipos de estudio en el enfoque de investigación cuantitativa. Revista Enfermería Universitaria, 4(1), 35-38. Recuperado de http://www.revistas.unam.mx/index.php/reu/article/view/30300
Navarrete, B. (2009). La motivación en el aula. Funciones del profesor para mejorar la motivación en el aprendizaje. Innovación y experiencias educativas, 15, 1-9. Recuperado de http://www.csi-csif.es/andalucia/modules/mod_ense/revista/pdf/Numero_15/BELEN_NAVARRETE_1.pdf
Naranjo, M. L. (2009). Motivación: Perspectivas teóricas y algunas consideraciones de su importancia en el ámbito educativo. Revista educación, 33(2), 153-170. doi: https://doi.org/10.15517/revedu.v33i2.510
Ospina, J. (2006). La motivación, motor del aprendizaje. Revista Ciencias de la Salud, 4(Especial), 158-160. Recuperado de https://revistas.urosario.edu.co/index.php/revsalud/article/view/548/472
Papalia, D. E., Duskin, R. y Martorell, G. (2012). Desarrollo humano (12ª ed.). México: McGraw-Hill. Recuperado de https://www.academia.edu/23288132/Desarrollo_Humano._Papalia_12a_edici%C3%B3n
Peña, J. y Sánchez, J. (2009). Economía y felicidad: Un análisis empírico de los determinantes del bienestar subjetivo de la población. Universidad de Santiago de Compostela. Recuperado de http://www.usc.es/congresos/xiirem/pdf/46.pdf
Programa Estado de la Nación. (2015). Quinto informe del estado de la educación 2015. San José, Costa Rica: Autor. Recuperado de http://www.estadonacion.or.cr/educacion2015/index.html
Ramírez, J. (2015). Diagnóstico de necesidades estudiantiles. Cartago, Costa Rica: CTP Mario Quirós Sasso, Sección Nocturna. Manuscrito inédito.
Rojas, M. E. (2000). La deserción escolar en Costa Rica: Un estudio de causas y consecuencias en una institución educativa. Diálogos Revista Electrónica de Historia, 1(4), 1-26. Recuperado de https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/dialogos/article/view/6352/6055
Sáenz, R. (2004). Vulnerabilidad de la infraestructura física educativa. San José, Costa Rica: Comisión Nacional de Emergencias.
Soriano, M. M. (2001). La motivación, pilar básico de todo tipo de esfuerzo. Proyecto Social: Revista de Relaciones Laborales, 9, 1-21. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/revista/1070/A/2001
Teixedó, J. (2005). Los centros educativos como organizaciones. Grupo de Recerca en Organitzaó de Centres. Recuperado de http://www.joanteixido.org/doc/org-educat/centro_como_organizacion.pdf
Urzúa, A. y Caqueo-Urízar, A. (2012). Calidad de vida: Una revisión teórica del concepto. Terapia psicológica, 30(1), 61-71. doi: https://doi.org/10.4067/S0718-48082012000100006
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
1. In case the submitted paper is accepted for publication, the author(s) FREELY, COSTLESS, EXCLUSIVELY AND FOR AN INDEFINITE TERM transfer copyrights and patrimonial rights to Universidad Nacional (UNA, Costa Rica). For more details check the Originality Statement and Copyright Transfer Agreement
2. REUTILIZATION RIGHTS: UNA authorizes authors to use, for any purpose (among them selfarchiving or autoarchiving) and to publish in the Internet in any electronic site, the paper´'s final version, both approved and published (post print), as long as it is done with a non commercial purpose, does not generate derivates without previous consentment and recognizes both publisher's name and authorship.
3. The submission and possible publication of the paper in the Educare Electronic Journal is ruled by the Journal’s editorial policies, the institutional rules of Universidad Nacional and the laws of the Republic of Costa Rica. Additionally, any possible difference of opinion or future dispute shall be settled in accordance with the mechanisms of Alternative Dispute Resolution and the Costa Rican Jurisdiction.
4. In all cases, it is understood that the opinions issued are those of the authors and do not necessarily reflect the position and opinion of Educare, CIDE or Universidad Nacional, Costa Rica. It is also understood that, in the exercise of academic freedom, the authors have carried out a rogorous scientific-academic process of research, reflection and argumentation thar lays within the thematic scope of interest of the Journal.
5. The papers published by Educare Electronic Journal use a Creative Commons License: