Learning Tools in Environmental Education at Fundación Niños de Los Andes in Manizales, Colombia

Gloria Yaneth Flórez-Yepes, Alejandro Rincón-Santamaría, Pablo Santiago Cardona, Felipe Antonio Gallego

Abstract


This article is part of the results of a research project whose objective was to formulate a strategy for environmental awareness for children and adolescents of the Fundación Niños de Los Andes (Children of the Andes Foundation) in the city of Manizales, Colombia. The methodological process was a quantitative and descriptive approach, using the survey as a tool for information gathering and the SPSS tool for systematization. A later discussion of the results was performed, and it determined the best way to approach the environmental education in children. The main conclusion was that the best strategy for acceptance of environmental education in children is to develop practical workshops that enable them to know, through real cases, environmental issues and ways of approach to prevent these issues, mitigate them, and control them.

Keywords


Environmental education; awareness strategy; wastewater treatment; waste management.

References


Badillo, M. E. (2012). Política de educación ambiental en Colombia, 2002-2010. Revista de Investigación Agraria y Ambiental, 3(1), 89-96. doi: https://doi.org/10.22490/21456453.948

Benayas, J., Gutiérrez, J. y Hernández, N. (2003). La investigación en educación ambiental en España. Madrid: Ministerio de Medio Ambiente. Secretaría General de Medio Ambiente. Recuperado de http://www.mapama.gob.es/es/ceneam/recursos/documentos/investigacion-educacion-ambiental-espana_tcm7-13540.pdf

Duarte, J. J. y Valbuena, E. O. (2014). Referentes de la formación de profesores en educación ambiental. Revisión de antecedentes 2000-2012. Uni-pluri/versidad, 14(2), 27-36. Recuperado de http://aprendeenlinea.udea.edu.co/revistas/index.php/unip/article/view/20054/16944

García-Esteban, F. E. y Murga-Menoyo, M. Á. (2015). El profesorado de educación infantil ante el desarrollo sostenible: Necesidades formativas. Enseñanza & Teaching, 33(1), 121-142. doi: https://doi.org/10.14201/et2015331121142

González-Gaudiano, E. J. (2003). Educación para la ciudadanía ambiental. Interciencia, 28(10), 611-615. Recuperado de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=33908509

Gutiérrez, J. y Priotto, G. (2008). Estudio de caso: Sobre un modelo latinoamericano de desarrollo curricular descentralizado en educación ambiental para la sustentabilidad. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 13(37), 529-571. Recuperado de http://www.scielo.org.mx/pdf/rmie/v13n37/v13n37a7.pdf

Marcelo, C., Yot, C., Mayor, C., Sánchez, M., Murillo, P., Rodríguez, J. M. y Pardo, A. (2014. Las actividades de aprendizaje en la enseñanza universitaria: ¿Hacia un aprendizaje autónomo de los alumnos? Revista de Educación, 363, 334-359. doi: 10-4438/1988-592X-RE-2012-363-191

Melendro, M., Murga, M. Á., Novo, M. y Bautista-Cerro, M. (2008). Estrategias formativas innovadoras en educación ambiental y para el desarrollo sostenible. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 11(2), 15-39. Recuperado de http://revistas.uned.es/index.php/ried/article/view/929/850

Miñana, C., Toro, C y Mahecha, A. M. (2012). Construcción de lo público en la escuela: Una mirada desde dos experiencias de educación ambiental en Colombia. Revista Mexicana De Investigación Educativa, 17(55), 1147-1171. Recuperado de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=14024273007

Rodríguez, L. A., Borroto, M., Gutiérrez, I., Talabera, Y., Quesada, M. y Nuñez, A. (2011). Estrategia para la educación ambiental en comunidades cubanas. Revista Electrónica de Medio Ambiente, 10, 1-12 doi: https://doi.org/10.5209/rev_MARE.2011.n10.15851

Ruíz, M. R. y Pérez, E. S. (2014). Educación ambiental en niños y niñas de instituciones educativas oficiales del distrito de Santa Marta. Zona Próxima, 21, 52-64. Recuperado de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=85332835005




DOI: http://dx.doi.org/10.15359/ree.22-2.5

Comments on this article

View all comments




Educare Electronic Journal. Edited and published by CIDE, Universidad Nacional, Costa Rica. e-ISSN: 1409-4258 Email: educare@una.cr Phone: (506) 2277-3372  (506) 8913-6810

Web Managers Área UNAWEB - CGT - DTIC - Universidad Nacional Adapted from Open Journal System 

Revista Electrónica Educare.   ISSN Electrónico: 1409-4258.

Sitio Web desarrollado por Área UNAWEB

Adaptación de Open Journal System