Learning Tools in Environmental Education at Fundación Niños de Los Andes in Manizales, Colombia

Authors

  • Gloria Yaneth Flórez-Yepes Universidad Católica de Manizales, Colombia
  • Alejandro Rincón-Santamaría Universidad Católica de Manizales, Colombia
  • Pablo Santiago Cardona Universidad Católica de Manizales, Colombia
  • Felipe Antonio Gallego Universidad Católica de Manizales, Colombia

DOI:

https://doi.org/10.15359/ree.22-2.5

Keywords:

Environmental education, awareness strategy, wastewater treatment, waste management.

Abstract

This article is part of the results of a research project whose objective was to formulate a strategy for environmental awareness for children and adolescents of the Fundación Niños de Los Andes (Children of the Andes Foundation) in the city of Manizales, Colombia. The methodological process was a quantitative and descriptive approach, using the survey as a tool for information gathering and the SPSS tool for systematization. A later discussion of the results was performed, and it determined the best way to approach the environmental education in children. The main conclusion was that the best strategy for acceptance of environmental education in children is to develop practical workshops that enable them to know, through real cases, environmental issues and ways of approach to prevent these issues, mitigate them, and control them.

Author Biographies

Gloria Yaneth Flórez-Yepes, Universidad Católica de Manizales

Administradora ambiental y de recursos naturales, Magister en desarrollo sostenible y medio ambiente, Docente investigadora Universidad Católica de Manizales.

Alejandro Rincón-Santamaría, Universidad Católica de Manizales

Ingeniero químico, Magister en Ingeniería, Doctor en Ingeniería, Docente Investigador Universidad Católica de Manizales.

Pablo Santiago Cardona, Universidad Católica de Manizales

Arquitecto, maestrante en Maestría en Educación, Docente Investigador Universidad Católica de Manizales.

Felipe Antonio Gallego, Universidad Católica de Manizales

Matemático, magister en ciencias Matemática Aplicada, docente investigador Universidad Católica de Manizales, asesor estadístico de la Dirección de Investigaciones y Posgrados (Universidad Católica de Manizales).

References

Badillo, M. E. (2012). Política de educación ambiental en Colombia, 2002-2010. Revista de Investigación Agraria y Ambiental, 3(1), 89-96. doi: https://doi.org/10.22490/21456453.948

Benayas, J., Gutiérrez, J. y Hernández, N. (2003). La investigación en educación ambiental en España. Madrid: Ministerio de Medio Ambiente. Secretaría General de Medio Ambiente. Recuperado de http://www.mapama.gob.es/es/ceneam/recursos/documentos/investigacion-educacion-ambiental-espana_tcm7-13540.pdf

Duarte, J. J. y Valbuena, E. O. (2014). Referentes de la formación de profesores en educación ambiental. Revisión de antecedentes 2000-2012. Uni-pluri/versidad, 14(2), 27-36. Recuperado de http://aprendeenlinea.udea.edu.co/revistas/index.php/unip/article/view/20054/16944

García-Esteban, F. E. y Murga-Menoyo, M. Á. (2015). El profesorado de educación infantil ante el desarrollo sostenible: Necesidades formativas. Enseñanza & Teaching, 33(1), 121-142. doi: https://doi.org/10.14201/et2015331121142

González-Gaudiano, E. J. (2003). Educación para la ciudadanía ambiental. Interciencia, 28(10), 611-615. Recuperado de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=33908509

Gutiérrez, J. y Priotto, G. (2008). Estudio de caso: Sobre un modelo latinoamericano de desarrollo curricular descentralizado en educación ambiental para la sustentabilidad. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 13(37), 529-571. Recuperado de http://www.scielo.org.mx/pdf/rmie/v13n37/v13n37a7.pdf

Marcelo, C., Yot, C., Mayor, C., Sánchez, M., Murillo, P., Rodríguez, J. M. y Pardo, A. (2014. Las actividades de aprendizaje en la enseñanza universitaria: ¿Hacia un aprendizaje autónomo de los alumnos? Revista de Educación, 363, 334-359. doi: 10-4438/1988-592X-RE-2012-363-191

Melendro, M., Murga, M. Á., Novo, M. y Bautista-Cerro, M. (2008). Estrategias formativas innovadoras en educación ambiental y para el desarrollo sostenible. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 11(2), 15-39. Recuperado de http://revistas.uned.es/index.php/ried/article/view/929/850

Miñana, C., Toro, C y Mahecha, A. M. (2012). Construcción de lo público en la escuela: Una mirada desde dos experiencias de educación ambiental en Colombia. Revista Mexicana De Investigación Educativa, 17(55), 1147-1171. Recuperado de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=14024273007

Rodríguez, L. A., Borroto, M., Gutiérrez, I., Talabera, Y., Quesada, M. y Nuñez, A. (2011). Estrategia para la educación ambiental en comunidades cubanas. Revista Electrónica de Medio Ambiente, 10, 1-12 doi: https://doi.org/10.5209/rev_MARE.2011.n10.15851

Ruíz, M. R. y Pérez, E. S. (2014). Educación ambiental en niños y niñas de instituciones educativas oficiales del distrito de Santa Marta. Zona Próxima, 21, 52-64. Recuperado de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=85332835005

Published

2018-02-23

How to Cite

Learning Tools in Environmental Education at Fundación Niños de Los Andes in Manizales, Colombia (G. Y. Flórez-Yepes, A. Rincón-Santamaría, P. S. Cardona, & F. A. Gallego , Trans.). (2018). Revista Electrónica Educare, 22(2), 1-21. https://doi.org/10.15359/ree.22-2.5

Issue

Section

Journal Articles (Peer Reviewed Section)

How to Cite

Learning Tools in Environmental Education at Fundación Niños de Los Andes in Manizales, Colombia (G. Y. Flórez-Yepes, A. Rincón-Santamaría, P. S. Cardona, & F. A. Gallego , Trans.). (2018). Revista Electrónica Educare, 22(2), 1-21. https://doi.org/10.15359/ree.22-2.5

Comentarios (ver términos de uso)