Learning Styles: The Experience of the Medical School at the University of Nuevo León, Mexico

Pedro César Cantú-Martínez, Julia Magdalena Rojas-Márquez

Abstract


This article aims to clarify the learning style of students in the Medical School at the Autonomous University of Nuevo Leon (Mexico). In this research participated 333 students, men and women. They responded to a Honey-Alonso questionnaire to determine their learning styles. The results showed that the participants tend to possess a reflective and pragmatic learning style, which is consistent with the orientation of their professional preparation, and with other similar studies.

Keywords


Learning styles, students, technicians, school, medicine.

References


Adán León, C.M. (2004). Estilos de aprendizaje y rendimiento académico en las modalidades de bachillerato. I Congreso Internacional de Estilos de Aprendizaje celebrado del 5 al 7 julio. (pp. 1-24). Madrid. Universidad Nacional de Educación a Distancia.

Aguilar Marchena, U. y Rivera González, L. (2005). Los estilos de aprendizaje en el rendimiento académico de los estudiantes de industrias alimentarías del Instituto Superior Tecnológico Publico: Edilberto Rivas Vásquez. Distrito de Cayalti. Año 2005. (Tesis de Licenciatura). Universidad Nacional Pedro Ruiz Gallo. Lambayeque, Perú

Alonso, C., Gallego, D. J. y Honey, P. (2002). Los estilos de aprendizaje. Procedimientos de diagnóstico y mejora. Bilbao. Ediciones Mensajero.

Aragón García, M. y Jiménez Galán Y. I. (2009). Diagnóstico de los estilos de aprendizaje en los estudiantes: Estrategia docente para elevar la calidad educativa. CPU-e Revista de Investigación Educativa, 9(julio-diciembre), 1-21.

Canalejas Pérez, M. del C., Martínez Martín, M.L., Pineda Ginés, M.C., Vera Cortés, M.L., Soto González, M., Martín Marino, A. y Cid Galán, M.L. (2005). Estilos de aprendizaje en los estudiantes de enfermería. Educación Médica, 8(2), 83-90.

Cardona Andújar, J. (2013). Epistemología del saber docente. Madrid. Universidad Nacional de Educación a Distancia.

Esguerra Pérez, G. y Guerrero Ospina, P. (2010). Estilos de aprendizaje y rendimiento académico en estudiantes de Psicología. Revista Diversitas Perspectivas en Psicología, 6(1), 97-109.

Freiberg Hoffmann, A. y Fernández Liporace, M.M. (2015). Estilos de aprendizaje en estudiantes universitarios ingresantes y avanzados de Buenos Aires. Liberabit, 21(1), 71-79.

Gallego, D. (2013). Ya he diagnosticado el estilo de aprendizaje de mis alumnos y ahora ¿qué hago? Revista de Estilos de Aprendizaje, 12(11), 1-15.

Gamboa Mora, M.C., Briceño Martínez, J.J. y Camacho González, J. P. (2015). Caracterización de estilos de aprendizaje y canales de percepción de estudiantes universitarios. Opción, 31(No. Especial 3), 509-527.

García Salas, L. y Ortega Massé, J.C. (2012). Influencia de los estilos de aprendizaje y la autorregulación en el rendimiento escolar de los alumnos del Bachillerato a Distancia del Estado de México. Revista Mexicana de Bachillerato a Distancia, 4(7), 122-131.

González Clavero, M.V. (2011). Estilos de aprendizaje: Su influencia para aprender a aprender. Revista Estilos de Aprendizaje, 7(7), 1-10.

Loría-Castellanos, J., Rivera D., B., Gallardo S., A., Márquez-Ávila, G. y Chavarría-Islas, R., A. (2007). Estilos de aprendizaje de los médicos residentes de un hospital de segundo nivel. Educación Médica Superior, 21(3), 1-13.

Mora Donoso, M. (2005). El educador como agente reflexivo en el proceso de formación educativa. Horizontes Educacionales, 10, 71-76.

Navarro Jiménez, M.J. (2008). Como diagnosticar y mejorar los estilos de aprendizaje. Almería. Ed. Asociación Procompal.

Ordóñez, F. J., Rosety-Rodríguez, M. y Rosety-Plaza, M. (2003). Análisis de los estilos de aprendizaje predominantes entre los estudiantes de ciencias de la salud. Enfermería Global, 2(2), 1-6.

Romero Agudelo, L.N., Salinas Urbina, V. y Montera Gutiérrez, F.J. (2010). Estilos de aprendizaje basados en el modelo de Kolb en la educación virtual. Apertura, 2(1), 1-20.

Salas-Cabrera, J. (2014). Estilos de aprendizaje en estudiantes de la Escuela de Ciencias del Movimiento Humano y Calidad de Vida, Universidad Nacional, Costa Rica. Revista Electrónica Educare, 18(3), 159-171.




DOI: http://dx.doi.org/10.15359/ree.22-2.3

Comments on this article

View all comments




Educare Electronic Journal. Edited and published by CIDE, Universidad Nacional, Costa Rica. e-ISSN: 1409-4258 Email: educare@una.cr Phone: (506) 2277-3372  (506) 8913-6810

Web Managers Área UNAWEB - CGT - DTIC - Universidad Nacional Adapted from Open Journal System 

Revista Electrónica Educare.   ISSN Electrónico: 1409-4258.

Sitio Web desarrollado por Área UNAWEB

Adaptación de Open Journal System