Rethinking Education in a Rural Border Area Between Costa Rica and Nicaragua: The Case of Northern Huetar Region (RHN)

  • Erick Francisco Salas-Acuña Instituto Tecnológico de Costa Rica
Keywords: Education, rurality, border area, interculturality.

Abstract

 This essay discusses education in a rural cross-border area of Costa Rica, the Región Huetar Norte (Northern Huetar Region). It aims to raise the need of promoting educational processes that respond to the conditions of this territory. To do this, concepts such as rurality, border, and interculturality are problematized. Later comes a description of the historical conformation of this region, emphasizing the important role of Nicaraguan populations in the colonization of the northern territories; these territories constitute a space of cultural identity favored by the interconnection between both countries. Under the assumption that the inclusion of this “cross-border culture” constitutes a pending challenge for national educational policies, the essay argues for an intercultural education that contemplates the binational experiences of this territory in order to contribute to the exchange, the interaction and cooperation between both borders.

Author Biography

Erick Francisco Salas-Acuña, Instituto Tecnológico de Costa Rica
Profesor del Instituto Tecnológico de Costa Rica, sede San Carlos. Egresado de la Maestría en Educación Rural Centroamericana.

References

Asamblea Legislativa de la República de Costa Rica (4 de julio de 2016). D.- El contenido de la República democrática de Costa Rica.- Ahora bien, el artículo 1° de la Constitución Política empieza por señalar que: “Costa Rica es una República democrática, libre, independiente, multiétnica y pluricultural”. Boletín Judicial, Año CXX, N° 128, p. 8. Recuperado de http://www.imprentanacional.go.cr/pub-boletin/2016/07/bol_04_07_2016.pdf

Angulo, L., Morera, D. y Torres, N. (2010). El proceso pedagógico de la escuela rural unidocente y multigrado centroamericana. Su evolución, condiciones actuales y perspectivas de desarrollo. San José, Costa Rica: El Atabal. Recuperado de https://issuu.com/educacionrural/docs/libro_el_proceso_pedagogico_de_la_e

Echeverri, R. y Ribero, M. (2002). Nueva ruralidad. Visión del territorio en América Latina y el Caribe. Bogotá: IICA. Recuperado de http://repiica.iica.int/docs/B0536e/B0536e.pdf

León, A. (2015). Desarrollo geográfico desigual en Costa Rica. El Ajuste estructural visto desde la Región Huetar Norte (1985-2005). San José, Costa Rica: Editorial UCR.

Méndez, M. V. (2015). El derecho a la educación y las edades mínimas de protección legal en Centroamérica. Heredia, Costa Rica: EUNA.

Ministerio de Planificación Nacional y Política Económica. (2014). Región Huertar Norte. Plan de Desarrollo 2030. San José, Costa Rica: MIDEPLAN. Recuperado de https://documentos.mideplan.go.cr/alfresco/d/d/workspace/SpacesStore/72e8292f-97f9-465c-a5ed-c2c4b442a55c/Region%20Huetar%20Norte.pdf?guest=true

Mora, J. (2013). Desarrollo rural y ciudadanía social: Territorios, instituciones y actores locales. San José, Costa Rica: Euned. Recuperado de https://mpra.ub.uni-muenchen.de/46671/1/MPRA_paper_46671.pdf

Morales, A. (2007). La diáspora de la posguerra. Regionalismo de los migrantes y dinámicas territoriales en América Central. San José, Costa Rica: Flacso. Recuperado de http://unpan1.un.org/intradoc/groups/public/documents/icap/unpan028349.pdf

Morales, A. y Castro, C. (2002). Redes transfronterizas: Sociedad, empleo y migración entre Nicaragua y Costa Rica. San José, Costa Rica: Flacso. Recuperado de http://www.acnur.org/t3/fileadmin/Documentos/Publicaciones/2008/6308.pdf?view=1

Ojeda, N. (2009). Reflexiones acerca de las familias transfronterizas y las familias transnacionales entre México y Estados Unidos. Frontera Norte, 21(42), 8-30. Recuperado de http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0187-73722009000200001

Pérez, M. L. (2009). ¿De qué hablamos cuando nos referimos a lo intercultural? Reflexiones sobre su origen, contenidos, aportaciones y limitaciones. En L. R. Valladares, M. L. Pérez y M. Zárate (Coords.), Estados plurales: Los retos de la diversidad (pp. 251-288). México: Editorial UAM. Recuperado de http://deas.inah.gob.mx/images/contenido/maya/dequehablamos.pdf

Programa Estado de la Nación en Desarrollo Humano Sostenible (Costa Rica). (2015). Exclusión educativa y laboral de la población de 15 a 24 años en Centroamérica. Proyecto Estado de la Región. San José, Costa Rica: Prolitsa. Recuperado de http://ciases.org.ni/wp-content/uploads/2016/06/Aportes-15-Exclusiones-jovenes-CA-vf.pdf

Rodríguez, F. (2001). Región, identidad y cultura. San José, Costa Rica: Ediciones Perro Azul.

Sandoval, C. (2008). Algunos retos de la investigación en migraciones. Reflexiones a partir de Costa Rica. En C. Sandoval (Ed.), El mito roto. Inmigración y emigración en Costa Rica (373-383). San José, Costa Rica: Editorial UCR.

Sandoval C., Brenes, M. y Paniagua L. (2012). La dignidad vale mucho: Mujeres nicaragüenses forjan derechos en Costa Rica. San José, Costa Rica: Editorial UCR.

Sandoval C. (2015). No más muros. Exclusión y migración forzada en Centroamérica. San José, Costa Rica: Editorial UCR. Recuperado de http://www.cpalsocial.org/documentos/190.pdf

Vidal, M., Torres, N., Cerdas, Y. y Vargas, M. (2015). Comunidades rurales aprendientes: Nuevas rutas en la educación continua. Una educación continua donde aprendimos a sentir, pensar, vivir, compartir, hacer, decir… San José, Cosa Rica: El Atabal.

Zevallos, E. (2013). Agenda de competitividad para la Región Huetar Norte: Caracterización socioeconómica de la Región Huetar Norte. San José, Costa Rica: MIDEPLAN.

Published
2018-02-26
How to Cite
Salas-Acuña, E. (2018). Rethinking Education in a Rural Border Area Between Costa Rica and Nicaragua: The Case of Northern Huetar Region (RHN). Revista Electrónica Educare, 22(2), 1-19. https://doi.org/10.15359/ree.22-2.18