Curriculum and Tourism Development in Guanacaste, Costa Rica: An Analysis of the Technical and Higher Educatio

Esteban Barboza-Núñez

Abstract


This paper studies the curricular orientation of technical and higher education focused on tourism in technical and public universities in the province of Guanacaste, Costa Rica. It also contrasts this orientation with the types of tourism development existing in that province. In addition, the article analyzes the existing relationship between the training, the teaching of tourism, the curricular contents at a technical and higher level, and the job possibilities of young people aged 16-25 in the labor market. Moreover, the paper contrasts the contents of tourism programs at a technical and higher level with the social needs of the region. This paper is based on the critical approaches to tourism development in Latin America and the sociocultural consequences on local people. Finally, it suggests some changes in the teaching of tourism in Guanacaste so that more critical and encompassing approaches to the study of the field can become possible.


Keywords


Tourism studies; education curriculum; tourism development; Guanacaste.

References


Aledo, A. (2008). De la tierra al suelo: La transformación del paisaje y el nuevo turismo residencial. Arbor: Ciencia, Pensamiento y Cultura. 184(729). 99-113. doi: https://doi.org/10.3989/arbor.2008.i729.164

Arrieta, G. y Rivera, G. (2007). La carrera de turismo ecológico en la Sede Guanacaste y el desarrollo del ecoturismo en la Universidad de Costa Rica. Inter Sedes, 7(13) 41-53. Recuperado de https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/intersedes/article/viewFile/918/979

Campos, M. V. (2009a). Ministerio de Educación Pública. Programas de estudio. Programa de hotelería y eventos especiales. Recuperado de http://www.mep.go.cr/sites/default/files/descargas/programas-de-estudio/turismohoteleriaeventos10.pdf

Campos, M. V. (2009b). Ministerio de Educación Pública. Programas de estudio. Programa de turismo en alimentos y bebidas. Recuperado de http://www.mep.go.cr/sites/default/files/descargas/programas-de-estudio/turismoalimentosbebidas10.pdf

Campos, M. V. (2010). Ministerio de Educación Pública. Programas de estudio. Turismo Rural. Recuperado de http://www.mep.go.cr/programa-estudio/turismo-rural-0

Cañada, E. (2011). Conflictividad turística en Centroamérica. En M. Blàzquez y E. Cañada (Eds.), Nueva colonización turística: Del Mediterráneo a Mesoamérica y El Caribe. Lógicas espaciales del capital turístico (pp. 163-208). Managua: EDISA.

Castillo, M. y Panosso, A. (2010). Implicaciones epistemológicas en la construcción del conocimiento del turismo. En M. Castillo, A. Panosso (Orgs.), Epistemología del turismo: Estudios críticos (pp. 15-40). México: Trillas.

Hall, D. y Brown, F. (2008). Finding a way forward: An agenda for research. Third World Quarterly, 29(5), 1021-1032. doi: https://doi.org/10.1080/01436590802106254

Hernández, A. y Picón, J. C. (2011). En la frontera del conflict socioambiental: El modo de vida rural y el desarrollo del turismo de sol y playa en Guanacaste, Costa Rica. Ambientales, 42(2), 31-44. doi: https://doi.org/10.15359/rca.42-2.3

Horton, L. R. (2009). Buying up nature: Economic and social impacts of Costa Rica’s ecotourism boom. Latin American Perspectives, 36(3), 93-107. doi: https://doi.org/10.1177/0094582X09334299

Hyun, E. (2006). Chapter two: Curriculum understanding: Its relationship to teaching. Counterpoints, 297, 17-32.

Lohmann, G. y Panosso, A. (2012). Teoria do turismo. Conceitos, modelos e sistemas. Sao Paulo: Aleph.

Ministerio de Educación Pública. (s. f.). Memoria institucional 2006-2014. La educación subversiva: Atreverse a construir el país que queremos. San José, Costa Rica: Autor. Recuperado de http://www.mep.go.cr/sites/default/files/page/adjuntos/memoriainstitucional20062014pdf.pdf

Picón, J., Parada, A. y Baltodano, J. (2006). La inserción de la microempresa en el conglomerado empresarial turístico: Caso Papagayo en Costa Rica. Nicoya, Costa Rica: CEMEDE.

Rodríguez, S. y Cortés, Á. (2001). Programa de estudio de la educación diversificada técnica. Especialidad Turismo Ecológico, Ministerio de Educación Pública. Recuperado de http://www.mep.go.cr/sites/default/files/descargas/programas-de-estudio/turismoecologico12.pdf

Russell, A. y Wallace, G. (2004). Irresponsible ecotourism. Anthropology Today, 20(3), 1-2. Doi: https://doi.org/10.1111/j.0268-540X.2004.00265.x

Sandro, A. (1998). Introducción al turismo. Madrid: OMT.

Sauma, P. (2011). Las desigualdades intrarregionales y la reducción de la pobreza en la región Chorotega. Ciencias Económicas, 29(2), 331-397. Recuperado de https://docs.google.com/viewerng/viewer?url=https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/economicas/article/viewFile/7027/6712

Segura, G. (1998). Comentarios acerca de la campaña de promoción turística de Costa Rica en Estados Unidos, 1996-1997. San José, Costa Rica: Incae. Recuperado de http://www.incae.edu/ES/clacds/publicaciones/pdf/cen652.pdf

Tilly, C. (2000). La desigualdad persistente. Buenos Aires: Ediciones Manantial.

Universidad de Costa Rica. (s. f.a). Bachillerato en turismo ecológico. Recuperado de http://www.so.ucr.ac.cr/bachillerato-en-turismo-ecologico

Universidad de Costa Rica. (s. f.b). Plan de estudios bachillerato en turismo ecológico. Recuperado de http://www.so.ucr.ac.cr/sites/ucrso1/files/carreras/PLAN%20DE%20ESTUDIOS.pdf

Universidad Nacional. (s. f.a). Bachillerato en gestión empresarial del turismo sostenible. Recuperado de http://www.documentos.una.ac.cr/bitstream/handle/unadocs/2797/85.pdf?sequence

Universidad Nacional. (s. f.b). Gestión empresarial del turismo sostenible (Bachillerato). Recuperado de http://www.una.ac.cr/index.php/m-oferta-academica/gestion-empresarial-del-turismo-sostenible-bachillerato




DOI: http://dx.doi.org/10.15359/ree.22-1.20

Comments on this article

View all comments




Educare Electronic Journal. Edited and published by CIDE, Universidad Nacional, Costa Rica. e-ISSN: 1409-4258 Email: educare@una.cr Phone: (506) 2277-3372  (506) 8913-6810

Web Managers Área UNAWEB - CGT - DTIC - Universidad Nacional Adapted from Open Journal System 

Revista Electrónica Educare.   ISSN Electrónico: 1409-4258.

Sitio Web desarrollado por Área UNAWEB

Adaptación de Open Journal System