School and Students: Encounters and Disagreements in Relation with Knowledge

Soledad Vercellino, Nora Liliana Tarruella, Romina Alejandra van den Heuvel, Rocío Belén Andrade, Mariana Andrea Guerreiro, Cristina Irigoyen, Lidia Mónica Cardinale

Abstract


The following article presents some preliminary results of a study conducted under the research project “The constitution of the relation with knowledge in students of the last cycle of primary education and the first one of secondary level” (National University of Comahue, Department of Psychopedagogy, 2015), implemented by the Department of Psychopedagogy at the Regional Center Atlantic Area, National University of Comahue, Argentina. In continuity with studies of human sciences that address the relation with knowledge of the subjects, and following Charlot’s (2008) theoretical contributions, this study aimed to analyze the secondary processes of establishing the relation of students with knowledge, focusing on students who culminate the primary education and start secondary level in public schools in Rio Negro Province. Identifying and problematizing specifically the meanings these students give to school knowledge, and more generally, to school and their past and future trajectories in it. The research methodology was qualitative, hermeneutical and interpretative. We implemented a psycho-pedagogical accompanying workshop; it consisted in various meetings carried out during school hours, each one organized around a particular problem and linked to a production activity- sought, to recover the students’ discourse. On the basis of written, oral, graphic and dramatic productions, we researched the objects of knowledge, the activities the students mastered, and the relational forms acquired. As a result, we found that students reported different figures of learning (Charlot, 2008),giving special relevance to the ways of relating. In turn, from school, the apprehension of knowledge is emphasized but as knowledge-relational object. Regarding the know-writing, writing follows different rules to those proposed at school that we might call standard. Finally, when you refer to the places where they learn, even though they mention different spaces to school and family, these two spaces continue to be privileged sites and institutions for learning.

Keywords


elation to knowledge; school knowledge; figures of learning; transition to secondary level; high school level.

References


Anderson-Levitt, K. M. (Ed.). (2012). Anthropologies of education: A global guide to ethnographic studies of learning and schooling. New York: Berghahn Books.

Andrade R. B. (2016) ¿Qué relación con el saber construyen adolescentes mapuches en secundarios insertos en comunidades mapuches? (Tesis de pregrado). Universidad Nacional del Comahue-CURZA, Viedma.

Beillerot, J., Blanchard-Laville, C. y Mosconi, N. (1998). Saber y relación con el saber. Buenos Aires: Paidos Educador.

Camilloni, A. (2001). Modalidades y proyectos de cambio curricular. En N. Schuster (Ed.), Aportes para un cambio curricular en argentina 2001 (pp. 23-52). Buenos Aires: UBA y OPS. Recuperado de http://publicaciones.ops.org.ar/publicaciones/politicas_sist_servicios/Aportes%20para%20un%20cambio%20curricular.pdf

Cardinale, L. (2015). Escuelas de jornada extendida: ¿Conveniencia u oportunidad? Revista latinoamericana de educación inclusiva, 9(1), 95-109. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5155492

Cardinale, L. (2016). Límites y efectos de nuevos espacios curriculares en la construcción de una escuela más justa: El caso de las escuelas de jornada extendida de la Ciudad de Viedma (Tesis de maestría). Universidad Nacional del Centro de la Provincia de Buenos Aires, Buenos Aires, Tandil.

Cardinale, L. y Abel, A. N. (2013). La pregunta por la contención. Pilquen. Sección Psicopedagogía, 15(10), 1-8. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=4690699

Charlot, B. (2008). La relación con el saber. Elementos para una teoría. Buenos Aires: Libros del Zorzal. Chevallard, Y. (2000). La transposición didáctica. Del saber sabio al saber enseñado. Buenos Aires: Aique.

Glaser, B. G. y Strauss, A. L. (2009). The discovery of grounded theory: Strategies for qualitative research. Londres: Transaction Publishers. Recuperado de http://www.sxf.uevora.pt/wp-content/uploads/2013/03/Glaser_1967.pdf

Gobierno de Río Negro. Ministerio de Educación y Derechos Humanos. (2015). Estadísticas Educativas Anuario educativo 2015. Viedma, Río Negro, Ministerio de Educación. Recuperado de http://www.campus1.rionegro.gov.ar/descargar.php?id=7284

Guerreiro, M. (2016). La relación de sujetos adultos con el saber corporal en el marco de la enseñanza y el aprendizaje del método Pilates (Tesis de pregrado). Universidad Nacional del Comahue, Centro Universitario Regional Zona Atlántica, Viedma.

Kalali, F. (2007). Rapport au savoir: Bilan sur la place du sujet dans les différents travaux. Symposium: Rapports au (x) savoir(s): du concept aux usages. Congrès international AREF (Actualité de la recherche en education et en formation). Strasbourg. Recuperado de http://www.congresintaref.org/actes_pdf/AREF2007_Faouzia_KALALI_422.pdf

Kessler, G. (2007). Escuela y delito juvenil. La experiencia educativa de jóvenes en conflicot con la ley. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 12(032), 283-303. Recuperado de http://www.comie.org.mx/v1/revista/visualizador.php?articulo=ART32014&criterio=http://www.comie.org.mx/documentos/rmie/v12/n032/pdf/N032N.pdf

Mar, H. (2009). Pedagogía y arquitectura [Editorial]. Educación y Pedagogía, 21(54), 5-8. Recuperado de http://aprendeenlinea.udea.edu.co/revistas/index.php/revistaeyp/article/view/9777/8986

Ministerio de Educación y Deportes de la Nación. Dirección Nacional de Información y Estadística Educativa (DINIEE). (2015). Porcentaje de alumnos con sobreedad 2015 por nivel educativo según división político-territorial. Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Dirección Nacional de Información y Estadística Educativa. Recuperado de http://portales.educacion.gov.ar/diniece/indicadores-educativos/

Poggi, M. (2015). Introducción. En M. Poggi (Coord.), Mejorar los aprendizajes en la educación obligatoria: Políticas y actores (pp. 11-14). Ciudad Autónoma de Buenos Aires: Instituto Internacional de Planeamiento de la Educación IIPE-Unesco. Recuperado de http://unesdoc.unesco.org/images/0023/002349/234977s.pdf

Pouliot, C., Bader, B. y Therriault, G. (2010). The notion of the relationship to knowledge: A theoretical tool for research in science education. International Journal of Environmental & Science Education, 5(3), 239-264. Recuperado de http://files.eric.ed.gov/fulltext/EJ895738.pdf

Quilaqueo, D., Quintriqueo, S. y Cárdenas, P. (Eds.). (2005). Educación, currículum e interculturalidad: Elementos sobre formación de profesores en contexto mapuche. Temuco: Universidad Católica de Temuco.

Quintriqueo, S. y Torres, H. (2012). Distancia entre el conocimiento mapuche y el conocimiento escolar en contexto mapuche. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 14(1), 16-33. Recuperado de http://www.redalyc.org/pdf/155/15523175002.pdf

Rochex, J.-Y. (2004). La notion de rapport au savoir: Convergences et débats théoriques. Pratiques Psychologiques, 10(2), 93-106. doi: https://doi.org/10.1016/j.prps.2004.03.001

Scasso, L. M. (2012). La educación en cifras. Indicadores seleccionados para la caracterización del sistema educativo Río Negro. Buenos Aires: UNICEF. Recuperado de https://www.unicef.org/argentina/spanish/rio_negro.pdf

Thériault, G., Bader, B. y Ndong Angoe, C. (2013). L’apport de la notion de rapport(s) au(x) savoir(s) en education aux sciences et en formation initiale et continue des enseignants du secondaire: Des exemples au Québec et au Gabon. Revue Esprit critique, 17, 70-94.

Universidad Nacional del Comahue. Departamento de Psicopedagogía. (2013). Relación de los alumnos con el saber y formato escolar. Investigación teórica y empírica con alumnos de escuelas primarias de la ciudad de Viedma, Río Negro. 2013-2014 (PI V04-084). Viedma, Río Negro: Autor.

Universidad Nacional del Comahue. Departamento de Psicopedagogía. (2015). La constitución de la relación con el saber en los alumnos del último ciclo del nivel primario y primero del nivel medio. Viedma, Río Negro. 2015-2016 (PI V097). Viedma, Río negro: Autor.

van den Heuvel, R. (2016). Movimientos conceptuales en el campo psicopedagógico. Análisis de las relaciones entre conceptos propuestos por Jacky Beillerot y Alicia Fernández (Tesis de pregrado). Universidad Nacional del Comahue, Centro Universitario Regional Zona Atlántica, Viedma.

van den Heuvel, R. y Vercelino, S. (2015). La movilidad de conceptos en el campo psicopedagógico: Una aproximación a las relaciones entre conceptos propuestos por Jacky Beillerot y Alicia Fernández. Revista Pilquen. Sección Psicopedagogía, 12(1), 1-13. Recuperado de http://www.curza.net/revistapilquen/index.php/Psico/article/view/59

Venturini, P., Calmettes, B., Amade-Escot, C. y Terrisse, A. (2007). Analyse didactique des practieus d’ enseignement de la physique d’un professeure experimentée. Aster, 45, 211-234. Recuperado de https://doi.org/10.4267/2042/16824

Vercellino, S. (2013). La (re)organización del dispositivo escolar en escuelas primarias de la provincia de Río Negro que implementan un programa de extensión de la jornada escolar. Viedma: Universidad Nacional de Río Negro.

Vercellino, S. (2014). La ‘relación con el saber’: Revisitando los comienzos del concepto. Revista Pilquen. Sección Psicopedagogía, 16(11), 1-8. Recuperado de http://www.revistapilquen.com.ar/Psicopedagogia/Psico11/11_6Vercellino_Relacion.pdf

Vercellino, S. (2015). Revisión bibliográfica sobre la ‘relación con el saber’. Desplazamientos teóricos y posibilidades para el análisis psicopedagógico de los aprendizajes escolares. Revista Electrónica Educare, 19(2), 53-82. doi: https://doi.org/10.15359/ree.19-2.4

Vercellino, S., van den Heuvel, R., Guerreiro, M. (2014). Deslocamentos teóricos da noção da “Relação com o saber” e suas possibilidades para a análise psicopedagógica das aprendizagens escolares”. Psicopedagogia, 31(96), 275-288. Recuperado de http://pepsic.bvsalud.org/pdf/psicoped/v31n96/05.pdf

Zambrano, A. (2013). Relación con el saber, fracaso/éxito escolar y estrategias de enseñanza-aprendizaje. Actualidades Pedagógicas, 61, 27-43. doi: https://doi.org/10.19052/ap.2329




DOI: http://dx.doi.org/10.15359/ree.21-3.10



Educare Electronic Journal. e-ISSN: 1409-4258 Email: educare@una.cr Phone: (506) 2277-3372  (506) 8913-6810

Web Managers Área UNAWEB - CGT - DTIC - Universidad Nacional Adapted from Open Journal System 

Revista Electrónica Educare.   ISSN Electrónico: 1409-4258.

Sitio Web desarrollado por Área UNAWEB

Adaptación de Open Journal System