Reading and Interdisciplinary Thinking in Mathematics Class and Information Sciences

Authors

  • Johann Pirela-Morillo Universidad de La Salle, Colombia
  • Wilson Pico-Sánchez Universidad de La Salle, Colombia

DOI:

https://doi.org/10.15359/ree.21-3.16

Keywords:

Interdisciplinary teaching experiences, intertextual reading, interdisciplinary thinking, mathematics and information sciences.

Abstract

The objective of the work is to present a teaching experience through which actions were generated to foster interdisciplinary thinking between Mathematics and Information Sciences. The methodology used was based on the design of strategies supported by the reading of two texts, using as a technique the didactic systematization. This systematization was based on an interdiscursive matrix as an instrument for recording and analyzing information, in which relationships and meanings between texts were evidenced. The results revealed the activation of mechanisms for the complex and interdisciplinary appropriation of knowledge, and also the conception of reading as a tool to dominate intellectual processes from a dynamic approach. In conclusion, it is pointed out that intertextual exercises mobilize different types of knowledge to interact in today’s global environments.

Author Biographies

Johann Pirela-Morillo, Universidad de La Salle

Licenciado en Bibliotecología y Archivología, Magíster en Educación. Mención: Currículo, Magíster en Museología, Doctorado y Postdoctorado en Ciencias Humanas. Docente e investigador adscrito al Programa de Sistemas de Información, Bibliotecología y Archivística de la Universidad de La Salle-Colombia.

Wilson Pico-Sánchez, Universidad de La Salle

Licenciado en Matemáticas, Magíster en Ciencias Matemáticas. Docente e investigador adscrito al Departamento de Ciencias Básicas de la Universidad de La Salle-Colombia.

References

Aguilar, L. E y Fregoso, G. (2013). La lectura de la polifonía e intertextualidad en el texto científico. Revista mexicana de investigación educativa, 18(57), 413-435. Recuperado de http://www.redalyc.org/pdf/140/14025774005.pdf

Arnáez, P. (2008). Leer y escribir en la universidad: Una propuesta interdisciplinar. Enunciación, 13(1), 7-19. Recuperado de http://revistas.udistrital.edu.co/ojs/index.php/enunc/article/view/1256/1690

Bajtín, M. (1982). Estética de la creación verbal. México: Siglo XXI.

Barthes, R. (1980). S/Z. México: Siglo XX.

Beristáin, H. (1996). Alusión, referencialidad, intertextualidad (Vol. 1). México: UNAM.

Borges, J. L. (1974). La biblioteca de Babel. En C. V. Frías (Ed.), Jorge Luis Borges obras completas 123-1972 (pp. 465-471). Buenos Aires: Emecé Editores. Recuperado de https://literaturaargentina1unrn.files.wordpress.com/2012/04/borges-jorge-luis-obras-completas.pdf

Braun, E. (2011). Caos, fractales y cosas raras. México: Fondo de Cultura Económica.

Camacho, C. A y otros. (2017). Proyecto: Innovación didáctica para la educación superior. Bogotá-Colombia: Universidad de La Salle, Vicerrectoría Académica.

Carlino, P. (2005). Escribir, leer y aprender en la universidad. Una introducción a la alfabetización académica. Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica.

Cassany, D. (2006a). Taller de textos. Leer, escribir y comentar en el aula. Barcelona: Paidós.

Cassany, D. (2006b). Tras las líneas. Sobre la lectura contemporánea. Barcelona: Anagrama.

Creme, P. y Lea, M. R. (2000). Escribir en la universidad. Barcelona. Gedisa.

Enzensberger, H. M. (2013). El diablo de los números. Un libro para todos aquellos que temen a las matemáticas. Madrid: Siruela.

Genette, G. (1989). Palimpsestos: La literatura en segundo grado. Madrid: Taurus.

Mancipe-Flechas, E. (2013). El tránsito de la disciplinariedad a la transdisciplinariedad. En L. E. Pérez (Ed.), Pensar en escuelas de pensamiento. Una aproximación interdisciplinar y transdisciplinar (pp. 30-42). Bogotá: Ediciones Unisalle.

Moreno, P. J., Lamprea, J. A., Bastidas, M. A. y González, J. M. (2009) Literacidades: Una experiencia intra e interdisciplinar. En A. Velasco (Ed.), La lectura y la escritura como procesos transversales en la escuela. Experiencias innovadoras en Bogotá (Capítulo 17, pp. 263-272). Recuperado de http://cms.univalle.edu.co/todosaaprender/anexos/lugaresdestacados/10-Lecturayescrituracomoprocesostransversales.pdf

Negrete, M. (2003). El desarrollo de colecciones y la selección de recursos en la biblioteca universitaria. México: UNAM.

Noval, C. (2010). La polifonía y la intertextualidad en producciones textuales infantiles. Cuadernos de Lingüística Hispánica, 15, 139-150. Recuperado de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=322227521009

Páez, J. M y Hernández, A. (2003). La lectura eje interdisciplinario como herramienta pedagógica (Tesis de licenciatura). Universidad de la Sabana, Bogotá, Chía. Recuperado de https://intellectum.unisabana.edu.co/bitstream/handle/10818/5799/128309.PDF?sequence=1

Pérez, J. (Ed.). (2008). Palabras por la lectura. Toledo: Consejería de Cultura de la Junta de Castilla-La Mancha.

Tamayo, M. (2004). Diccionario de la investigación científica (2ª ed.). México: Limusa.

Universidad de La Salle. (2008). Enfoque formativo lasallista EFL. Bogotá: Autor. Recuperado de http://www.lasalle.edu.co/wps/wcm/connect/e2b72d85-7970-4361-a8b2-c8026ce6b53c/28-enfoque-formativo-lasallista-efl.pdf?MOD=AJPERES

Universidad de La Salle, Vicerrectoría Académica. (2012). Canon de los 100 libros Una estrategia de lectura hacia su consolidación (Colección Hitos N.° 15). Bogotá: Autor.

Published

2017-08-28

How to Cite

Reading and Interdisciplinary Thinking in Mathematics Class and Information Sciences (J. Pirela-Morillo & W. Pico-Sánchez , Trans.). (2017). Revista Electrónica Educare, 21(3), 1-14. https://doi.org/10.15359/ree.21-3.16

Issue

Section

Journal Articles (Peer Reviewed Section)

How to Cite

Reading and Interdisciplinary Thinking in Mathematics Class and Information Sciences (J. Pirela-Morillo & W. Pico-Sánchez , Trans.). (2017). Revista Electrónica Educare, 21(3), 1-14. https://doi.org/10.15359/ree.21-3.16

Comentarios (ver términos de uso)