Reading and Interdisciplinary Thinking in Mathematics Class and Information Sciences
DOI:
https://doi.org/10.15359/ree.21-3.16Keywords:
Interdisciplinary teaching experiences, intertextual reading, interdisciplinary thinking, mathematics and information sciences.Abstract
The objective of the work is to present a teaching experience through which actions were generated to foster interdisciplinary thinking between Mathematics and Information Sciences. The methodology used was based on the design of strategies supported by the reading of two texts, using as a technique the didactic systematization. This systematization was based on an interdiscursive matrix as an instrument for recording and analyzing information, in which relationships and meanings between texts were evidenced. The results revealed the activation of mechanisms for the complex and interdisciplinary appropriation of knowledge, and also the conception of reading as a tool to dominate intellectual processes from a dynamic approach. In conclusion, it is pointed out that intertextual exercises mobilize different types of knowledge to interact in today’s global environments.References
Aguilar, L. E y Fregoso, G. (2013). La lectura de la polifonía e intertextualidad en el texto científico. Revista mexicana de investigación educativa, 18(57), 413-435. Recuperado de http://www.redalyc.org/pdf/140/14025774005.pdf
Arnáez, P. (2008). Leer y escribir en la universidad: Una propuesta interdisciplinar. Enunciación, 13(1), 7-19. Recuperado de http://revistas.udistrital.edu.co/ojs/index.php/enunc/article/view/1256/1690
Bajtín, M. (1982). Estética de la creación verbal. México: Siglo XXI.
Barthes, R. (1980). S/Z. México: Siglo XX.
Beristáin, H. (1996). Alusión, referencialidad, intertextualidad (Vol. 1). México: UNAM.
Borges, J. L. (1974). La biblioteca de Babel. En C. V. Frías (Ed.), Jorge Luis Borges obras completas 123-1972 (pp. 465-471). Buenos Aires: Emecé Editores. Recuperado de https://literaturaargentina1unrn.files.wordpress.com/2012/04/borges-jorge-luis-obras-completas.pdf
Braun, E. (2011). Caos, fractales y cosas raras. México: Fondo de Cultura Económica.
Camacho, C. A y otros. (2017). Proyecto: Innovación didáctica para la educación superior. Bogotá-Colombia: Universidad de La Salle, Vicerrectoría Académica.
Carlino, P. (2005). Escribir, leer y aprender en la universidad. Una introducción a la alfabetización académica. Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica.
Cassany, D. (2006a). Taller de textos. Leer, escribir y comentar en el aula. Barcelona: Paidós.
Cassany, D. (2006b). Tras las líneas. Sobre la lectura contemporánea. Barcelona: Anagrama.
Creme, P. y Lea, M. R. (2000). Escribir en la universidad. Barcelona. Gedisa.
Enzensberger, H. M. (2013). El diablo de los números. Un libro para todos aquellos que temen a las matemáticas. Madrid: Siruela.
Genette, G. (1989). Palimpsestos: La literatura en segundo grado. Madrid: Taurus.
Mancipe-Flechas, E. (2013). El tránsito de la disciplinariedad a la transdisciplinariedad. En L. E. Pérez (Ed.), Pensar en escuelas de pensamiento. Una aproximación interdisciplinar y transdisciplinar (pp. 30-42). Bogotá: Ediciones Unisalle.
Moreno, P. J., Lamprea, J. A., Bastidas, M. A. y González, J. M. (2009) Literacidades: Una experiencia intra e interdisciplinar. En A. Velasco (Ed.), La lectura y la escritura como procesos transversales en la escuela. Experiencias innovadoras en Bogotá (Capítulo 17, pp. 263-272). Recuperado de http://cms.univalle.edu.co/todosaaprender/anexos/lugaresdestacados/10-Lecturayescrituracomoprocesostransversales.pdf
Negrete, M. (2003). El desarrollo de colecciones y la selección de recursos en la biblioteca universitaria. México: UNAM.
Noval, C. (2010). La polifonía y la intertextualidad en producciones textuales infantiles. Cuadernos de Lingüística Hispánica, 15, 139-150. Recuperado de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=322227521009
Páez, J. M y Hernández, A. (2003). La lectura eje interdisciplinario como herramienta pedagógica (Tesis de licenciatura). Universidad de la Sabana, Bogotá, Chía. Recuperado de https://intellectum.unisabana.edu.co/bitstream/handle/10818/5799/128309.PDF?sequence=1
Pérez, J. (Ed.). (2008). Palabras por la lectura. Toledo: Consejería de Cultura de la Junta de Castilla-La Mancha.
Tamayo, M. (2004). Diccionario de la investigación científica (2ª ed.). México: Limusa.
Universidad de La Salle. (2008). Enfoque formativo lasallista EFL. Bogotá: Autor. Recuperado de http://www.lasalle.edu.co/wps/wcm/connect/e2b72d85-7970-4361-a8b2-c8026ce6b53c/28-enfoque-formativo-lasallista-efl.pdf?MOD=AJPERES
Universidad de La Salle, Vicerrectoría Académica. (2012). Canon de los 100 libros Una estrategia de lectura hacia su consolidación (Colección Hitos N.° 15). Bogotá: Autor.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
1. In case the submitted paper is accepted for publication, the author(s) FREELY, COSTLESS, EXCLUSIVELY AND FOR AN INDEFINITE TERM transfer copyrights and patrimonial rights to Universidad Nacional (UNA, Costa Rica). For more details check the Originality Statement and Copyright Transfer Agreement
2. REUTILIZATION RIGHTS: UNA authorizes authors to use, for any purpose (among them selfarchiving or autoarchiving) and to publish in the Internet in any electronic site, the paper´'s final version, both approved and published (post print), as long as it is done with a non commercial purpose, does not generate derivates without previous consentment and recognizes both publisher's name and authorship.
3. The submission and possible publication of the paper in the Educare Electronic Journal is ruled by the Journal’s editorial policies, the institutional rules of Universidad Nacional and the laws of the Republic of Costa Rica. Additionally, any possible difference of opinion or future dispute shall be settled in accordance with the mechanisms of Alternative Dispute Resolution and the Costa Rican Jurisdiction.
4. In all cases, it is understood that the opinions issued are those of the authors and do not necessarily reflect the position and opinion of Educare, CIDE or Universidad Nacional, Costa Rica. It is also understood that, in the exercise of academic freedom, the authors have carried out a rogorous scientific-academic process of research, reflection and argumentation thar lays within the thematic scope of interest of the Journal.
5. The papers published by Educare Electronic Journal use a Creative Commons License: