Análisis multivariado a los factores relacionados con el aprendizaje móvil en la educación superior en Colombia

Keywords: Mobile learning, teaching-learning, higher education, ICT.

Abstract

This article shows the elements related to mobile learning in higher education; a multivariate analysis (the main focus of this article) on these elements was performed. For this, mixed research was conducted that took part of the results obtained on a previous research project. In these results, fourteen elements were identified; now, this article reduces them to three through a multifactorial analysis. Besides, to collect the data, a Likert-type instrument was applied to 30 university researchers. To process the data a multivariate analysis was implemented, resulting in the following elements: the training element and the student’s characteristics; the lack of management that correlates with the lack of m-learning guidelines and lack of infrastructure. In conclusion, the elements extracted should be taken into account when drawing guidelines to include mobile learning in higher education, as well as teacher training plans, in response to what students require.

Author Biographies

Erika Juliana Estrada-Villa, Escuela de Posgrados de la Fuerza Aérea Colombiana
Magíster en Informática Educativa de la Universidad de La Sabana. Profesora Investigadora Escuela de Postgrados Fuerza Aérea Colombiana – Grupo CIPAER.
Óscar Rafael Boude-Figueredo, Universidad de La Sabana
Doctor en Ciencias de la Educación. Profesor e investigador asociado Maestría en Informática Educativa, Centro de Tecnologías para la Academia Universidad de La Sabana.

References

Attewell, J. (2005). Mobile technologies and learning: A technology update and m-learning project summary. London: Learning and Skills Development Agency. Recuperado de http://wcc.wilkescc.edu/DeborahMcGuire/website/camtasiatutorials/CIT/Flickr/Mobile%20Learning.pdf

Bernal, C.A (2000). Metodología de la investigación para administración y economía. Bogotá: Pearson.

Bruce, B. (2008). Ubiquitous learning, ubiquitous computing, and lived experience. En B. Cope y M. Kalantzis (Eds.), Ubiquitous learning (pp. 21-30). Champaign: University of Illinois Press. Recuperado de http://www.elizabethdelacruz.com/uploads/5/4/3/6/5436943/ubiquitouslearning28nov07.pdf

Estrada-Villa, E. J. (2014). Factores que contribuyen y dificultan el desarrollo de la enseñanza aprendizaje mediada por dispositivos móviles en instituciones de educación superior en Colombia (Tesis de maestría). Universidad de La Sabana, Chía, Colombia. Recuperado de https://intellectum.unisabana.edu.co/bitstream/handle/10818/11596/Erika%20Juliana%20Estrada%20Villa%20%28tesis%29.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Estrada-Villa, E. J. (2016). Código QR basado en el aprendizaje móvil como estrategia para la investigación formativa: Un caso piloto. Ciencia y Poder Aéreo, 11(1), 230-241. doi: https://doi.org/10.18667/cienciaypoderaereo.500

Hernández, R., Fernández, C. y Baptista, P. (2010). Metodología de la investigación (5ª ed.). México: McGraw-Hill.

Johnson, L., Adams, S. y Cummins, M. (2012). Informe horizon del NMC: Edición para la enseñanza universitaria 2012. Austin, Tejas: The New Media Consortium. Recuperado de http://puntodeencuentro.utn.edu.ar/wp-content/uploads/2010/12/2012-horizon-report-HE-spanish.pdf

O’Malley, C., Vavoula, G., Glew, J., Taylor, J., Sharples, M., Lefrere, P., … Waycott, J. (2005). Guidelines for learning/teaching/tutoring/in a mobile environment. Mobilearn project (D.r.1), 1-84. Recuperado de https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-00696244/document

Organización para la Cooperación y el Desarrollo Económicos, Banco Internacional de Reconstrucción y Fomento y Banco Mundial. (2013). Evaluaciones de políticas nacionales de educación: La educación superior en Colombia. Paris: OECD. doi: https://doi.org/10.1787/9789264180710-es

Sánchez, J., Sáenz, M., Muñoz, M., Ramírez, G. y Martín, S. (2009). Situación actual del m-learning. Recuperado de http://remo.det.uvigo.es/solite/images/pdf/situacin%20actual%20del%20m-learning%20solite.pdf

Terrádez, M. (s. f.). Análisis de componentes principales. Recuperado de https://www.uoc.edu/in3/emath/docs/Componentes_principales.pdf

Unesco. (2012). Mobile learning and policies. Key issues to consider. Paris: Autor. Recuperado de http://unesdoc.unesco.org/images/0021/002176/217638E.pdf

Published
2018-06-15
How to Cite
Estrada-Villa, E., & Boude-Figueredo, Óscar. (2018). Análisis multivariado a los factores relacionados con el aprendizaje móvil en la educación superior en Colombia. Revista Electrónica Educare, 22(3), 1-19. https://doi.org/10.15359/ree.22-3.6