Revitalisation Recess as Conflict Resolution and Participation in Physical and Sports Activities
DOI:
https://doi.org/10.15359/ree.22-2.14Keywords:
Revitalization, recreation, gender, conflict and physical activities.Abstract
This research paper aims to see to what extent a project of revitalization of playgrounds contributes to improving coexistence, conflict resolution, and the participation of boys and girls in sport and physical activities. The paper also aims to know the level of motivation and interest the project could have for the students. For this, after initial assessment, a project of revitalization of recreations was designed, and after a few days of training, it was implemented for a month in a primary school in Spain, with 179 students (98 boys and 81 girls) from 1 to 6 grades; it was carried out in the school playground during a 30-minute recess period. The project consisted of two phases of training; the first one explained different games through training days; the second phase featured free recreation and independent work. The project opted for a mixed methodology of collecting information; this methodology included an information questionnaire and participant observation. The study concludes by highlighting the students’ high interest and motivation, the increasing participation, both boys and girls in physical and sports activities, and the reduction of conflicts between students of the center.References
Alcántara, G. E., Cardoza, S. P. y Lima, M. B. (2013). Estudio comparativo del recreo dirigido y el recreo no dirigido y su influencia en la conducta de los y las estudiantes del turno matutino del segundo ciclo de educación básica del centro escolar Jorge Larde del municipio de San Martín y el centro escolar San Luis Talpa del municipio de San Luis talpa (Tesis doctoral). Universidad de El Salvador, San Salvador.
Álvarez, I. y López, S. (2012). Recreos entretenidos, una estrategia para la mejora de la convivencia escolar (Tesis de licenciatura). Universidad Academia de Humanismo Cristiano, Santiago, España. Recuperado de http://bibliotecadigital.academia.cl/bitstream/handle/123456789/1790/tpeb798.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Ayuntamiento de Hernani (2005). El recreo igualitario. Guía de recursos sobre coeducación y espacio. Guipúzcoa. España: Hernaniko Udala.
Bejerano, Y. (2014). Juegos didácticos y el valor social del juego. Recuperado de http://www.gestiopolis.com/juegos-didacticos-y-el-valor-social-del-juego/
Burción, S. (2015). El recreo libre y el recreo dirigido. Comparación de conductas del alumnado para la mejora de la convivencia (Tesis de grado). Universidad de Valladolid, España. Recuperado de http://uvadoc.uva.es/bitstream/10324/10647/1/TFG-G%201076.pdf
Cantó, R. y Ruiz, L. M. (2005). Comportamiento motor espontáneo en el patio de recreo escolar: Análisis de las diferencias por género en la ocupación del espacio durante el recreo escolar. Revista Internacional de Ciencias del Deporte. 1(1), 28-45. doi: https://doi.org/10.5232/ricyde
Castillo, E., Abad, M. T., Giménez, F. J. y Robles, J. (2012). Diseño de un cuestionario sobre hábitos de actividad física y estilo de vida a partir del método Delphi. E-Balonmano.com: Journal of Sport Science, 8(1), 51-66. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/4373368.pdf
Castillo, M. N. (2014). El recreo un espacio de y para la socialización (Trabajo de grado). Universidad de Zaragoza, España. Recuperado de http://zaguan.unizar.es/record/14411/files/TAZ-TFG-2014-572.pdf
Chaves, A. L. (2013). Una mirada a los recreos escolares: El sentir y pensar de los niños y niñas. Revista Electrónica Educare, 17(1), 67-87. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=4315628
Cobos, J. A. (2011). El juego motor en la escuela. Innovación y Experiencias Educativas, 40, 1-8. Recuperado de https://archivos.csif.es/archivos/andalucia/ensenanza/revistas/csicsif/revista/pdf/Numero_40/JOSE_ANTONIO_COBOS_PINO_01.pdf
Colegio Público Gloria Fuertes Albacete. (2015). Programación General Anual. Documento inédito.
Costa, M. R. F. y Silva, R. G. (2009). La cultura del patio de recreo: Las relaciones de niños y niñas en primaria. XXVII Congreso de la Asociación Latinoamericana de Sociología. VIII Jornadas de Sociología de la Universidad de Buenos Aires. Asociación Latinoamericana de Sociología, Buenos Aires. Recuperado de http://webcache.googleusercontent.com/search?q=cache:LKh42RRKylYJ:cdsa.aacademica.org/000-062/823.pdf+&cd=1&hl=es&ct=clnk&gl=cr
Fundación Mapfre, Educa tu mundo y Vivir en salud (s. f.). Campaña de actividad física: Encuesta sobre la actividad física. Recuperado de https://www.fundacionmapfre.org/fundacion/es_es/images/encuesta-actividad-fisica_tcm1069-219331.pdf
García, C. T., Ayaso, M. y Ramírez, M. G. (2008). El patio de recreo en preescolar: Un espacio de socialización diferencial de niñas y niños. Revista Venezolana de Estudios de la Mujer, 13(31), 169-192. Recuperado de http://saber.ucv.ve/ojs/index.php/rev_vem/article/view/2130/2027
García, M. y Serrano, J. M. (2010). La optimización del patio de recreo para favorecer la práctica de actividades físico-deportivas mediante un proyecto de convivencia. Espiral. Cuadernos del profesorado, 3(6), p. 32-42. doi: https://doi.org/10.25115/ecp.v3i6.908
Gil-Madrona, P., Cachón-Zagalaz, J., Diaz-Suarez, A., Valdivia-Moral, P. y Zagalaz-Sánchez, M. L. (2014). Las niñas también quieren jugar: La participación conjunta de niños y niñas en actividades físicas no organizadas en el contexto escolar. Movimento, 20(1), 103-124. Recuperado de http://seer.ufrgs.br/index.php/Movimento/article/viewFile/38070/28345
Gil-Madrona, P., Gómez-Víllora, S., Contreras-Jordán, O. R. y Gómez-Barreto, I (2008). Justificación de la educación física en la educación infantil. Educación y educadores 11(2), 159-177. Recuperado de http://educacionyeducadores.unisabana.edu.co/index.php/eye/issue/view/106
Gómez, H. (1995). Valor pedagógico del recreo. Bogotá: Cooperativa Editorial Magisterio.
Gras, P. y Paredes, J. (2015). El recreo ¿sólo para jugar? Emásf. Revista Digital de Educación Física, 6(36), 18-27. Recuperado de http://emasf.webcindario.com/El_recreo_solo_para_jugar.pdf
Jarret, O. y Waite-Stupiansky, S. (2009). Recess – It’s indispensable! Young Children, 64(5), 66-69. Recuperado de http://www.elegantbrain.com/edu4/classes/readings/depository/294/recess_time.pdf
Marín, D., Moya, A., Prieto, M. y Pullido, Á. (s. f.). El recreo, reflexión y juego. Guía de actividades. Granada, España: IES Virgen de las Nieves. Recuperado de http://www.juntadeandalucia.es/educacion/portalaverroes/c/document_library/get_file?uuid=c187bfac-875c-4a18-adf9-40cf9d40ef7e&groupId=10306
Mendoza, N., De-Teresa, C., Cano, A., Godoy, D., Hita-Contreras, F., Lapotka, M., … Sánchez-Borrego. R. (2016). Benefits of physical exercise in postmopausal woman. Maturitas. The European Menospause Journal, 93, 83-88. doi: https://doi.org/10.1016/j.maturitas.2016.04.017
Molins-Pueyo, C. (2012). Patios escolares y diversidad sociocultural en Cataluña. Una investigación sobre usos y posibilidades para el juego y el aprendizaje. Papers. Volumen 97(2), 431-460. doi: https://doi.org/10.5565/rev/papers/v97n2.89
Murray, R. y Ramstetter, C. (2013). The crucial role of recess in school. American Academy of Pediatrics, 131(1), 183-189. doi: https://doi.org/10.1542/peds.2012-2993
Osei-Assibey, G., Dick, S., Macdiarmid, J., Semple, S., Reilly, J. J., Ellaway, A…MacNeill, G. (2012). The influence of the food environment on overweight and obesity in young children: A systematic review. BMJ open accessible medical research, 2(6), 1-12. doi: https://doi.org/10.1136/bmjopen-2012-001538
Pastor, J. C., Gil, P., Tortosa, M. y Martínez, J. (2012). Efectos de un programa de actividad física extracurricular en niños de primer ciclo de ESO con sobrepeso y obesidad. Revista de Psicología del Deporte, 21(2), 379-385. Recuperado de http://www.rpd-online.com/article/view/1133/pdf
Pérez, L. y Collazos, T. (2007). Los patios de recreo como espacios de aprendizaje en las instituciones educativas sedes Pablo Sexto en el municipio de Dos Quebradas (Tesis de licenciatura). Universidad Tecnológica de Pereira, Colombia.
Pérez, M. C. (2011). El patio de recreo y los juegos tradicionales en la educación infantil. Pedagogía Magna, 11, 347-353. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=3629245
Pica, R. (s. f.). 7 Reasons why kids need recess. Recuperado de http://www.rossrec.com/uploads/2012/09/Why-We-Need-More-Playgrounds.pdf
Rodríguez, H. y García, A. (2009). Asimilación de códigos de género en las actividades del recreo escolar. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 64 (23,1), 59-72. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=2956490
Zulantav, A. (s. f). Ejemplo: Proyecto recreos saludables. Una experiencia de convivencia escolar. Educar chile – Gestión y Dirección Escolar de Calidad. Recuperado de http://ww2.educarchile.cl/UserFiles/P0001/Image/pasionxliderar/2011/pdf/competencia11/C11_AC1_R2_ejemplo.pdf
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
1. In case the submitted paper is accepted for publication, the author(s) FREELY, COSTLESS, EXCLUSIVELY AND FOR AN INDEFINITE TERM transfer copyrights and patrimonial rights to Universidad Nacional (UNA, Costa Rica). For more details check the Originality Statement and Copyright Transfer Agreement
2. REUTILIZATION RIGHTS: UNA authorizes authors to use, for any purpose (among them selfarchiving or autoarchiving) and to publish in the Internet in any electronic site, the paper´'s final version, both approved and published (post print), as long as it is done with a non commercial purpose, does not generate derivates without previous consentment and recognizes both publisher's name and authorship.
3. The submission and possible publication of the paper in the Educare Electronic Journal is ruled by the Journal’s editorial policies, the institutional rules of Universidad Nacional and the laws of the Republic of Costa Rica. Additionally, any possible difference of opinion or future dispute shall be settled in accordance with the mechanisms of Alternative Dispute Resolution and the Costa Rican Jurisdiction.
4. In all cases, it is understood that the opinions issued are those of the authors and do not necessarily reflect the position and opinion of Educare, CIDE or Universidad Nacional, Costa Rica. It is also understood that, in the exercise of academic freedom, the authors have carried out a rogorous scientific-academic process of research, reflection and argumentation thar lays within the thematic scope of interest of the Journal.
5. The papers published by Educare Electronic Journal use a Creative Commons License: